Sida 1 av 1

32218 A 32A

Postat: 31 jan 2014, 14:58
av Leif Fredin
32218
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.218

Levererat till F 6 1957-12-12 (uppbörd)
Till CVA 1957-12-13 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.
Påbörjad 1957-12-18
Klar 1958-01-10

Godkänt 1958-01-13

Till F 6 1958-01-16
Märkning 6-blå B
F 6 flottiljverkstad för H-tillsyn.
Påbörjad 1964-01-22
Klar 1964-03-10
Märkning 6-26. Ommärkning enligt fo A nr 11 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
Överlämnat till F 7 1967-06-07 som lån
Överlämnat till F 7 uppbörd 1968-03-18
Märkning 7-44
Överlämnat till F 6 1973-04-16
Märkning 6-63.

Totalhaveri 1974-10-05 35 km syd Ystad.
Ff löjtnant (res) Börje I. Jacobsson (AFT) omkom.

Kasserat 1974-12-20. Drifttid total 1925,91 tim. Med motor typ RM5A nr 3174, ebk typ 55 nr 3632.

Re: 32218 A 32A

Postat: 28 feb 2015, 17:03
av Bengt Ekbladh
32218 A 32A
...
Överlämnat till F 6 1973-04-16
Märkning 6-63.
Totalhaveri 1974-10-05 (lördag), 35 km syd Ystad.
Ff löjtnant (res) Börje I. Jacobsson (AFT) omkom.
Kasserat 1974-12-20. Drifttid total 1925,91 tim. Med motor typ RM5A nr 3174, ebk typ 55 nr 3632.

Planet deltog i manövern ”Orkan ” i syd-Sverige och havererar på lördagen efter en fågelkollision.
Automatiken i fallskärmen fungerade inte när piloten sköt ut sig.
Utlösningsdonet för fallskärmen var deformerad.
Om det uppstått vid nedslaget i vattnet eller tidigare visste man inte i början.
Beslut om inspektion av samtliga Lansars utlösningsdon genomförs
Man upptäcker att en detalj av utlösningsdonet var krökt på haveristen.
Undersökning av ett 60-tal fpl genomförs...(utfall ?)

Snabbheten i FV:s handlande (som sker under helgen) kan ha att göra med::
2/F6 :s 13st. Lansenförare och 6 navigatörer vägrar flyga innan olyckan utretts.
2/F6 ”återgår ”i tjänst på måndagen (7/10) .
Utredningen får till följd att lägsta flyghöjd höjs från 50m till 100m.

Om Ff löjtnant (res) Börje I. Jacobsson (AFT) haveri sägs:
Misslyckat fask-hopp på låg höjd, automatisk fask-utlösning ev. lossnad vid utskjutningen, detta efter fågelkollision.

Ovanstående ”vägran” att flyga har jag inte sett i tryck förr, (Arbetarbladet 1974-10-07----10-08 ) men kan säkert ha förekommit förr, ?
Finns meruppgifter om 32218:s haveri tro?
Bärgades planet?

Re: 32218 A 32A

Postat: 12 jul 2019, 17:54
av Bengt Ekbladh
32218 A 32A

Totalhaveri 1974-10-05 35 km syd Ystad.

FRÄD skrev::
"4-10-05 Go, Pa, Sö, Fry, Ytb Andersson Q?
Kl 0902 larm från Tl : Fskhopp 40 km S Ystad. Kl 0905 start. Något senare meddelades typ A32 1 man. Efter ca 20 min. nytt läge: Ystad 160° /35 km.(N 5508/ E 1355) När vi hade ca 30 km kvar meddelade den danska hkp (S61), som startat ca 10 min senare än vi, att han bärgat ff och flög mot Ystad. Vi vände mot F17 men kallades efter några min mot Ystad
för att hjälpa den danska hkp till rätt landningsplats. Danska hkp landade dock innan vi hann fram och vi vände åter mot F17. Kl 1025 landning F17. Den skadade ff levde vid bärgningen men var död vid framkomsten till Ystad. Han hade hoppat på ca 125 m höjd men fallskärmen hade ej utlösts. (Utlösningsdonet tillbucklat, 35-stol).Flygtid 1 tim 20 min. "
http://home.swipnet.se/nv/uppron.html

fask utvecklades inte,(ev. pga att automatiska fallskärmsutlösningen lossnat vid utskjutningen). fågelkoll.

Bärgades planet?