Sida 1 av 1

32225 A 32A

Postat: 31 jan 2014, 16:50
av Leif Fredin
32225
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.225

Levererat till F 6 1957-12-30 (uppbörd)
Till CVA 1957-12-30 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.

Godkänt 1958-01-13

Påbörjad 1958-01-13
Klar 1958-01-22
Till F 6 1958-01-23
Överlämnat till F 11 1958-03-21 som lån
Till F 9 1958-06-02 för förrådsförvaring
Åter till F 6 1959-02-19

Totalhaveri 1960-11-18 vid Höghult. Märkning 6-gul B.
Vpl flygföraren Carl Rickard Fredholm (repövn) räddade sig med fallskärm. fs 1. meterologassistant Sten E. Törnbladh omkom.

Kasserat 1961-02-09 med motor typ RM5A2S nr 6291, ebk typ 53S nr 5680

Re: 32225 A 32A

Postat: 02 mar 2015, 22:35
av Bengt Ekbladh
32225 A 32A
…..
Totalhaveri 1960-11-18 vid Höghult. Märkning 6-gul B.
Vpl flygföraren Carl Rickard Fredholm (repövn) räddade sig med fallskärm. fs 1. meterologassistant Sten E. Törnbladh omkom.
Kasserat 1961-02-09 med motor typ RM5A2S nr 6291, ebk typ 53S nr 5680

Det var i slutet av en väderflygning och vid landningen, på 500m bryts radiokontakten.
Ett eldsken iakttas vid skogen i Höghult , ca 13 km v. F6
meterologassistant Sten E. Törnbladh skjuter ut sig , men skärmen var inte utlöst!

Finns meruppgift om vad som mankade med skärmen?
Och var det motorbortfall?

Re: 32225 A 32A

Postat: 16 nov 2017, 17:41
av Bengt Ekbladh
Svar från Björn Ek,
Såg att du hade en fråga kring varför inte skärmen fungerade för Met.ass. i haveriet med 32225.
Det berodde på att utlösningslinan till skärmen inte var inkopplad till stolen.