Sida 1 av 1

32242 A 32A

Postat: 01 feb 2014, 12:17
av Leif Fredin
32242
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.242

Levererat till F 7 1958-02-19 (uppbörd)
Till CVA 1958-02-19 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.

Godkänt 1958-03-07

Klar 1958-03-18
Till F 7 1958-03-19

Haveri 1961-05-03 vid F 7
Motor typ RM5A2E nr 3169
Flygförare ffl 1.gr 370-131-595 Arne Larsson (FFSU) oskadad

Ur utredningsrapport

Kort redogörelse för händelseförloppet, övningens natur, haveriplats, etc
Vid landning på F 7 bana 01, kunde ff ej stanna på banan utan fortsatte ung 200 m bortom banändan.
Ff gick som tvåa i en grp vid B-landning, två enheter.
Väder: Molnhöjd 150-200 m, sikt 4-5 km (tidvis sämre enl ff), vindstilla.
Vid första landningsförsöket kom roten till höger om banan och ett landningsvarv under moln gjordes. På grund av sikten missade fpl 2 åter banan. Vid nästa inflygning kom ff rätt i banan men hade 270 km/t i sättningen. Då ff hade ett fpl 500 m framför sig på banan AD-bromsade han ej. Ff tyckte att bromsarna ej fungerade och mot slutet av banan slutade ff bromsförsök. Vid banändan styrde ff undan för framförvarande fpl som upphunnits. Banan våt av regn.
Ff nödbromsade ej. Sättningen skedde 200 m in på banan. Full klaff användes. Bromstrycket var normalt före landning.
Bromsarna u a vid kontroll.

Materielskadornas omfattning
Inga

Utlåtande och beslut
Rel hög fart i sättningen och regnhal bana med minskad bromsverkan ka ha föranlett ff att tro att bromsarna ej fungerade. Fpl hade stannat på banan om ff använt bromsarna och ej haft högre fart än 270 km/t i sättningen.

A. Magnusson
Flottiljchef
C. Grönberg
haveriutredare
Bernt Eriksson
fljing

Haveri 1961-10-19. Märkning 7-gul T

Överlämnat till F 6 1965-03-03
Märkning 6-17
Kasserat 1977-11-18. Drifttid total 2095,03 tim. Max gångtid uppnådd.