Sida 1 av 1

Spitfire Mk 22 på Sverige-besök, 4 juni 1946

Postat: 17 nov 2008, 18:41
av Jan Forsgren
Hej,

Vet någon serienumret på den Spitfire Mk 22, som den 4 juni 1946 demonstrerades på Bromma av Jeffrey Quill? Enligt foto i tidskriften Flyg 13/1946 s. 21, börjar serienumret på PK, dock är de tre siffrorna oläsbara. Just denna Spitfire var f ö utrustad med kontraroterande propellrar.

M V H

Jan Forsgren

Postat: 17 nov 2008, 19:50
av Kenneth Johansson
PK664 (Griffon 85) eller PK684 (Griffon 87).

Kenneth

Postat: 17 nov 2008, 19:51
av tommy clementzlor
I Brommas landningsjournal står det att den ankom den 3/6
kl 1447 från Köpenhamn. Dess serienummer var PK684
Dessvärre antecknade jag aldrig dess avresa. Som du skrev
var pilotens namn Quille.
m v h Tommy

Postat: 17 nov 2008, 19:57
av Bengt Ekbladh
Ser att jag var lite sen men sänder ändå!

Hej! Kan det vara:

>>PK684 fitted with a Griffon 87 engine and a SIX blade de Havilland contra prop
Was weighed at High Post on 21 february 1946>>

Bild- text

>>PK 6 6 4 (obs 664 alltså!) , with Griffon 85 and contra-props after being sold to Vickers in Feb. 1954. It still survives, on the gate at Binbrook.>>

Serienummret är lite otydligt, men nog tycker jag det är PK684 (skrivfel?)

Nu är ju eg. inget svar på din fråga, då jag inte vet om just den kärran var på Bromma 1946-06-04
Men det verkar inte finnas så många med ” contra prop”, en del Seafire finns/fanns ju.

Uppgifterna kommer från:
Spitfire the History ,1987 Morgan / Shacklady

Bengt

Postat: 17 nov 2008, 21:21
av Bengt Ekbladh
>>Spitfire Mk 22, demonstreras på Bromma 4 juni 1946 ><
PR-drive?

Svenska Fv var ju ute efter ersättare för bla. S9C

Man ville ju ha Spitt. Mk XIX
1948 beställs 60 ex.men reduceras snart till 50 st.

Någon som vet orsaken? Pengabrist??
Priset var ju inte så betungande, 5300Pund / st.
(reservdelsbrist i England?) 1:a lev var redan okt. 1948

Inom spaningen ville man tydligen gärna ha större plan (flermotor-säkerhet)
S18A var ju på gång.

Bengt

Postat: 17 nov 2008, 21:23
av Lars Sundin
Jag tog fram mitt exemplar av Svensk Flygkalender 1947 och i krönikan för år 1946 är Spitfire-besöket omnämnt.

Se skanning här.

Man noterar att det hände mycket på den tiden. Världen öppnades efter kriget och så var flygverksamheten litet årstidsbunden. 10 dagar tidigare hade en Vickers Viking besökt Bromma f f g. Många internationella linjer beflögs f f g eller utländska besök förekom. Den första DC-4:an anlände m m. Under en två-månadersperiod omkom så många som 9 personer ur FV, vilket nog var aningen mer än vad var "normalt" (på årsbasis), varav en vid en glidflygolycka. I Norge inträffade 22 maj en svår trafikflygolycka då bl a Isaac Grünewald omkom.

Lars S

Foto från besöket på Bromma

Postat: 17 nov 2008, 21:35
av Sven-Erik Jönsson
002-1004922.jpg
I SFF fotoarkiv har vi ett foto från tillfället, tyvärr inte så flygplanet syns i sin helhet, men väl detta foto av piloten Jeffrey Quill.
/Sven-Erik

Postat: 17 nov 2008, 21:56
av Lars Sundin
Den gode Jeffrey ser litet sliten ut. Ett år senare under en flygning med en Attacker-prototyp märkte han att han höll på att svimma av på ca 10 km höjd. Han ställde trimmen på lätt dykning. På 3000 meters höjd kvicknade han till. Det var inget vaj på syret eller knas med koloxid. Det hände en gång till. Man fann heller inget klart medicinskt fel - men 16 års testflygande, inte minst på hög höjd utan tryckkabin den senaste tiden, hade antagligen satt sina spår och han gav upp test-flygandet.

Hans bok rekommenderas.

Den som googlar hittar snart artikeln i Flyg 13/1946 som Fredric L lagt ut på sin blogg. Där får man se denna bild av Quill samt Sten Gripenlöf bärandes hatt som varje herre med självaktning bar även sommartid på den tiden.

Lars S

Postat: 17 nov 2008, 22:05
av Bengt Ekbladh
contra propps:

Fanns ju även på tex. LA215 (Griffon 85 )
Bild:”Trials aircraft with and without Rotol contra-props”
Samt LA219 (F Mk21 CR propeller)

Bengt

Postat: 20 nov 2008, 16:54
av Jan Forsgren
Tack för svaren!

Som Fredric L skriver i sin blogg, ankom de första Vampire F.1, J 28A, samma dag till F 13. Flygvapnet tog i samband med detta steget in i jetåldern.

Huruvida det verkligen var ett seriöst försök från Supermarine att kränga Spitfire 22 till Sverige må vara osagt. I samband med inköpet av Spitfire PR XIX, S 31, ett par år senare, lär även tvåsitsiga Spitfire T.IX ha varit på tal.

M V H

Jan Forsgren