32246 A 32A
Postat: 01 feb 2014, 12:22
32246
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.246
Levererat till F 7 1958-02-25 (uppbörd)
Till CVA 1958-02-25 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.
Godkänt 1958-03-07
Klar 1958-03-19
Till F 7 1958-03-19
Haveri 1958-11-18. Märkning 7-gul Y
Haveri 1961-04-26 vid F 7
Gångtid 250 tim
Motor typ RM5A2S nr 6234
Gångtid 73 tim
Flygförare kapten 475-59-41 Per Seved Paulsson (AFT1) oskadad
Ur utredningsrapport
Kort redogörelse för händelseförloppet, övningens natur, haveriplats, etc
Landning på bana 11, F 7. Bränslemängd 500 l. Full klaff. 270 km/t i banändan. Vind 110°/25 – 30 km/t. I samband med sättningen drog fpl åt vänster och ff lyckades ej hålla fpl på banan utan körde ut i gräset sedan först vänster och därefter hjul punkterat. Fpl tullade 400 m på banan innan vänster hjul punkterade och stannade efter ytterligare 450 m på gräset efter kollision med en banmarkeringsskärm. Landningen skedde omedelbart efter en 29-div. Ad-bromsning utfördes ej.
Materielskadornas omfattning
Bristning och intryckning i skalplåt på vänster vinge.
Beräknad repkostnad kr 1.000:-
Utlåtande och beslut
Ff har haft något för hög fart och troligen varit störd av framförvarande fpl, avstånd 600 – 1000 m. I samband med sättningen har han bromsat kraftigt och ej kunnat hålla fpl på rak kurs sedan vänster hjul punkterat.
Fpl repareras vid F 7
Kronan vidkännes kostnaderna.
F. Barkman
Flottiljchef
C. Grönberg
haveriutredare
Bernt Eriksson
fljing
Märkning enligt fo A nr 11 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
Märkning 7-47.
Överlämnat till F 11 1973-10-23
Märkning 11-55
Kasserat 1979-02-12. Drifttid total 2093,75 tim, efter H-ts 1292 tim. Utgallring av fpltypen.
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.246
Levererat till F 7 1958-02-25 (uppbörd)
Till CVA 1958-02-25 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.
Godkänt 1958-03-07
Klar 1958-03-19
Till F 7 1958-03-19
Haveri 1958-11-18. Märkning 7-gul Y
Haveri 1961-04-26 vid F 7
Gångtid 250 tim
Motor typ RM5A2S nr 6234
Gångtid 73 tim
Flygförare kapten 475-59-41 Per Seved Paulsson (AFT1) oskadad
Ur utredningsrapport
Kort redogörelse för händelseförloppet, övningens natur, haveriplats, etc
Landning på bana 11, F 7. Bränslemängd 500 l. Full klaff. 270 km/t i banändan. Vind 110°/25 – 30 km/t. I samband med sättningen drog fpl åt vänster och ff lyckades ej hålla fpl på banan utan körde ut i gräset sedan först vänster och därefter hjul punkterat. Fpl tullade 400 m på banan innan vänster hjul punkterade och stannade efter ytterligare 450 m på gräset efter kollision med en banmarkeringsskärm. Landningen skedde omedelbart efter en 29-div. Ad-bromsning utfördes ej.
Materielskadornas omfattning
Bristning och intryckning i skalplåt på vänster vinge.
Beräknad repkostnad kr 1.000:-
Utlåtande och beslut
Ff har haft något för hög fart och troligen varit störd av framförvarande fpl, avstånd 600 – 1000 m. I samband med sättningen har han bromsat kraftigt och ej kunnat hålla fpl på rak kurs sedan vänster hjul punkterat.
Fpl repareras vid F 7
Kronan vidkännes kostnaderna.
F. Barkman
Flottiljchef
C. Grönberg
haveriutredare
Bernt Eriksson
fljing
Märkning enligt fo A nr 11 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
Märkning 7-47.
Överlämnat till F 11 1973-10-23
Märkning 11-55
Kasserat 1979-02-12. Drifttid total 2093,75 tim, efter H-ts 1292 tim. Utgallring av fpltypen.