Sida 1 av 1

32249 A 32A

Postat: 01 feb 2014, 12:26
av Leif Fredin
32249
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.249

Levererat till F 7 1958-03-05 (uppbörd)
Till CVA 1958-03-05 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.
Påbörjad 1958-03-17

Godkänt 1958-03-20

Klar 1958-03-25
Till F 7 1958-03-25
Överlämnat till F 11 1958-08-18 som lån
Återlämnat till F 7 1959-02-05
Till CVV 1959-12-21 för reparation, modifiering.
Klar 1960-01-12

Haveri 1961-11-22. Märkning 7-blå V

Haveri 1963-02-05. Märkning 7-blå V

Märkning 7-50. Ommärkning enligt fo A nr 11 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
F 7 flottiljverkstad för H-tillsyn. Påbörjad 1964-11-30
Klar 1964-12-15

Totalhaveri 1971-06-10 vid Gärpås. kollision med 32025.
Besättningen, ff fänrik Nils Åke R. Pettersson (FFSU), vpl fnav Arne I. Edlund (FFSU) omkom.

Kasserat 1971-08-06. Drifttid total 1498,83 tim. Med motor typ RM5A nr 6106, ebk typ 55 nr 5650.

Re: 32249 A 32A

Postat: 19 feb 2014, 16:07
av bonnlaeppen
Järpås, inte Gärpås.

Re: 32249 A 32A

Postat: 10 jun 2016, 20:33
av Bengt Ekbladh
OM Totalhaveriet 1971-06-10 vid Järpås. kollision mellan 32249 och 32025.
Ur FB::>>L Nordin var gruppchef i den gruppen där dom låg tre resp fyra. Totalt var det tre divisioner dvs sex grupper eller 24 flygplan med skarp ammunition på väg mot målet Hattefuran no om Såtenäs när fyran lade sig ovanpå trean vid svängen nära Järpås ca 30 sek före upptagningen. Som vanligt en olycklig blandning av åtgärder och beslut vilka tillsammans fick det katastrofala resultatet. >>