Sk 6
070
Typ: Heinkel H.D.36
Tillverkare: Heinkel Flugzeugwerke A.G.,Warnemünde, Rostock, Tyskland
Tillverkningsnummer 273
Godkänt 1927-08
Numrerat
070
Flygskolkåren formation 1929-06-10 med motor typ Mc nr 45455.
Numrerat
570 enligt TB nr T.465 daterad 1929-07-08.
F 5 verkstad 1929-09-25. Motorn urmonterad för översyn. Motor typ Mc nr 34449 tillfälligt inmonterad. Kylare samt konsoler utbytta. Reglage för kylare ändrat. Plåtarna riktade. Propeller utbytt
Formation 1929-10-11
Verkstad 1930-02-26. Nedmontering av vänster undervinge m m.
Formation 1930-03-06
F 5 verkstad 1930-06-16. Planet intaget för motorbyte och översyn. Inmontering av motor typ Mc nr 45455.
Formation 1930-07-11
Verkstad 1930-07-29. Motorbyte: inmontering av motor typ Mc nr 34449 (160 hk).
Formation 1930-07-31
Verkstad 1930-10-31. Diveres justeringar bl a utbyte av hjulaxel. Höger hjul utbytt, Nya fotsteg. Ny komplett sporre m m.
Formation 1930-11-06
Verkstad 1930-12-22. Kylare och vattendom reparerade. Motorn har varit nedmonterad och översedd. Undersi-dan av flygkroppen delvis omfanérad m m.
Formation 1931-01-21
Verkstad 1931-09-17. Motorbyte: Inmontering av motor typ Mc nr 40660.
Formation 1931-09-22
Verkstad 1931-11-19. Reparation av vattendom samt diverse justeringar m.m.
Numrerat
5570 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Formation 1931-11-27.
Verkstad 1932-01-14. Motorbyte. Motor typ Mc nr 34449 inmonterad.
Formation 1932-01-22.
Verkstad 1932-03-12. Vingarna nedmonterade.
Förråd 1932-03-15.
Verkstad 1932-07-25. Vingarna avklädda för undersökning.
Förråd 1932-07-31.
Kassationsförslag 1932-08-01
Vid besiktning med anledning av fullständig översyn av flygplan n:r 5570, typ Sk 6, har konstaterats, att det i vingbalkarna ingående tunna fanéret på grund av fuktighet deformerats, och att balkarna icke längre erbjuda tillräcklig säkerhet.
Emedan detta flygplan är tillverkat i Tyskland och av något annan konstruktion än övriga flygplan typ Sk 6, skulle en nytillverkning av balkar och omkonstruktion ställa sig synnerligen dyrbar. Även övriga erforderliga arbeten på planet äro av sådan omfattning, att kostnaden för dessa icke står i proportion till flygplanets värde.
Då slutligen vid kåren erfordras ett flygplan för instruktionsändamål (upp- och nedmontering), får jag härmed vördsamt föreslå, att flygplan n:r 5570, typ Sk 6, måtte kasseras och avföras från kårens uppbörd, samt att flygplanet måtte få användas för instruktionsändamål.
Ljungbyhed den 1. augusti 1932.
Åge Lundström
Kårchef
/Clas Sparre
Kasserat 1932-09-16. Till instruktionsändamål.