578, Sk 6A

Antal i Flygvapnet: 20 st Sk 6A + 1 st Sk 6
I tjänst 1927-1940

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

578, Sk 6A

Inlägg av Lars Larsson »

578
Sk 6A
Typ: Heinkel HD 36
Tillverkad av CFM (Centrala Flygverkstaden Malmslätt), Malmslätt
c/n: 160
Tillverkningsår: 1929


1929 Levererad till F5 märkning 578,5578,5-60
1929-08-29 Godkänd
1935-03-04 Haveri.Kollision med S 6A 5356.Ff Enderlein oskadd.Reparerad.
? Till F2 märkning 2-12,2-90
1940-03-08 Förstörd. Orsak ?
1940-07-09 Kasserad.

Gångtid: 1001,45 timmar
Bengt Ekbladh

Re: 578, Sk 6A

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Lars Larsson skrev:578
Sk 6A
.....
1940-03-08 Förstörd. Orsak ?
1940-07-09 Kasserad.
Gångtid: 1001,45 timmar
Om Haveriet 1935-03-04.Kollision med S 6A 5356 säger avskrift::
>> En 3-grupp landar vid Ljungbyhed, blir trängda av andra plan,
plan nr2, med Lindgren ,landar men drar på och under stigning kolliderar med
ett flygplan på uppställd linje, nr 5578 och Enderlein>>
Av detta får jag det till att S 6A som kolliderar med Sk 6A 579

1938-03-05 då tillhörande F 2 motorstörning (SP 11087)

1940-03-08 Kollision på marken (med vad och var ?)
Skador:Stabben, höjdrodret och bakkroppen.
Beräknad kostnad 1200:-
Motor var Sp 11087
Typen var "på väg ut" därav kassering ?
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 578, Sk 6A

Inlägg av Leif Fredin »

Sk 6
578
Typ: Heinkel H.D.36
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 160

Tillverkningsnummer: CFM 160

F 5 formation 1929-08-18 med motor typ Mc nr 35896
Numrerat 578
Godkänt 1929-08-29

Bild

Verkstad 1929-10-17. Motorbyte: inmonterat motor typ Mc nr 34352.
Formation 1929-10-25
Verkstad 1930-05-30. Planet intaget för översyn. Utbyte av kylare, varvräknare, höger sidoroderlina, bultar och lager i skevningsroderarmarna, bussning och bultar i höjdrodren samt vänster stabilisatorstötta. Reparation av vattendomen samt bensintankarna m m.
Formation 1930-06-11
Verkstad 1930-07-23. Motorbyte: inmontering av motor typ Mc nr 37182. Reparation av kylare samt vattendomen. Propeller utbytt,
Formation 1930-07-25.
Verkstad 1930-10-03. Reparation av: vattendomen, fanéret å höger undervinge samt utbyte av 8 st bultar i skevningsrodren
Formation 1930-10-13
Verkstad 1930-11-11. Motorbyte: inmontering av motor typ Mc nr 45176 (160 hk). Diverse reparationer.
Formation 1930-11-22
Verkstad 1931-03-27. Motorbyte: inmontering av motor typ Mc nr 37182. Diverse reparationer.
Formation 1931-04-08.
Verkstad 1931-05-07. Motorbyte: Motor typ Mc nr 34352 inmonterad. Vattendom och kylare reparerade. Propellern vägd.
Formation 1931-05-08.
Verkstad 1931-09-02. Motorbyte: Inmontering av motor typ Mc nr 45455. Utbyte och vägning av propeller m m.
Formation 1931-09-16
F 5 formation Västerås 1931-11-01. F 5 skolavdelning förlag till Västerås under tiden 1/11 – 15/12 1931.
Numrerat 5578 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Till CFM 1931-12-16 för motorbyte. Motor typ SP nr 11247 inmonterad.

Ombyggt till Sk 6A.

Till F 5 1932-08-25. Fpl nedfluget till Ljungbyhed. Nödlandning. Reparerat,
Verkstad 1932-09-23. Motorn urmonterad för reparation.
Formation 1932-10-03.
Verkstad 1932-11-23. Motorn varit urmonterad.
Formation 1932-12-07.
Verkstad 1933-03-28. Motorbyte och översyn. Motor typ SP nr 11322 inmonterad.
Formation 1933-05-01.
Verkstad 1933-07-01. Ersatt bottenfanéret mellan spryglar 5-12-samt upptagning av 1 st lucka å kroppens högra sida m.m.
Formation 1933-07-14.
Verkstad 1933-09-12. Motorbyte samt liten översyn. Motor typ SP nr 11078 inmonterad.
Formation 1933-09-28.
CVM 1933-11-08. Fpl lämnat å CVM på grund av motorfel under flygning F 1 – F 5. Motorn nedmonterad och översedd.
F 5 formation 1934-01-09.
Verkstad 1934-01-10. Motorbyte. Motor typ SP nr 11238 inmonterad.
Formation 1934-01-17.
Verkstad 1934-02-16. Motorbyte. Motor typ SP nr 11177 inmonterad.
Formation 1934-02-19.
Till CVM 1934-10-15. Stor fplöversyn och motorbyte. Motor typ SP nr 11177 inmonterad.
Formation 1935-01-18.

Haveri 1935-03-04
Motor: SP nr 11177
Orsak till haveri: Kollision med fpl 5356.
Skador flygplan: Båda övervingarna, höger undervinge kassabla. Stagbock, vingstöttor och flygkropp mm relativt små skador.
Beräknad reparationskostnad 4.600:- kr

Verkstad 1935-03-04. Reparation.
Formation 1935-12-09.

Haveri 1935-12-16.

Verkstad 1935-12-16.
Formation 1936-01-09

Haveri 1936-01-15

Verkstad 1936-01-15. Reparation efter haveri.

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-60
Registreringsnummer 578 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Formation 1936-01-16
Förråd 1936-06-08. Nedmonterat.
Till Ing E. Sparmanns Flygplanverkstad 1936-12-08. Översyn
Överlämnat till F 2 1937-02-19 med motor typ SP nr 11088
Förråd 1937-04-11. Nedmonterat.
Fpl ommärkt 1937-06-03.
Märkning 2-12
Överlämnat till F 1 1937-07-01 som lån.

Bild

Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Förråd 1937-09-01
Verkstad 1937-10-01
Formation 1937-10-04

Haveri 1937-11-19 Höger övervinge skadad genom kollision på marken.

Verkstad 1937-11-19. Vinge från fpl 576 inmonterad som ersättning.
Formation 1937-11-24 .
Verkstad 1937-11-30 Reparation av sporre.
Formation 1937-12-01
Verkstad 1937-12-09 Kylmantel till cylilnder reparerad. (spräckt).
Förråd 1937-12-11
Verkstad 1938-01-04 Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ SP nr 11088 inmonterad.
Återlämnat till F 2 1938-01-19
Förråd 1938-01-19.
Formation 1938-01-20. Klar
Motor nr 11087 inmonterad 1938-02-28.

Nödlandning 1938-03-05
Motor: SP nr 11087
Ff löjtnant Dahlberg oskadad
Orsak till nödlandning: Brusten packning i vattenpumpen.

Förråd 1938-03-12. Nedmonterat.
Verkstad 1939-01-11. Liten översyn Motor typ SP nr 11087 inmonterad. Fpl ommålat
Formation 1939-02
Förråd 1939-03-11.
Uppmonterat 1940-01-12.
Formation 1940-01-15.

Haveri 1940-03-08 Märkning 2-12
Motor: SP 11087
Orsak till haveri: Kollision på marken [Påkört av Bü 131B SE-AGU]
Skador flygplan: Stabilisator, höjdroder och bakre delen av kroppen skadade.
Beräknad reparationskostnad 1.200:- kr

Kasserat 1940-07-09. Gångtid 1002.35 tim.
Skriv svar

Återgå till "Sk 6, Heinkel HD 36"