Hej!
Hittade detta vid annan sökning
Logik?
Synpunkter?
http://blt.se/nyheter/blekinge/f-17s-he ... 957743).gm
(funkar ibland! Annars
http://blt.se
>>F 17:s helikopter ska bara rädda skadade i krig
BLEKINGE 2008-11-06
F 17:s helikopter var i luften när den finske fiskaren föll över bord.
Men helikopterskvadronen ska inte rädda folk i sjönöd i Blekinge.Den ska plocka ut skadade från krigszoner i Afghanistan.–Det är oerhörd frustrerande att människor drunknar i vår omedelbara närhet och vi inte längre kallas ut för att hjälpa, säger Magnus Fransson, överstelöjtnant och chef för tredje helikopterskvadronen i Ronneby.
Sedan drygt ett år tillbaka är sjöräddning från både civila och militära fartyg utlagt på det kommersiella bolaget Norrlandsflyg. F17:s helikoptrar ska jobba med internationella uppdrag och helikopterskvadronen i Ronneby övar för en framtida insats i Afghanistan.
– Det är ett beslut som politikerna har tagit och det rättar vi oss efter. Men vi hade väldigt gärna behållit räddningsuppdragen som vi ju faktiskt har jobbat med i 42 år, säger Magnus Fransson.
När den finska fiskaren fastnade i nätet och föll överbord i onsdags morse var en av F17:s helikoptrar i luften i gränstrakterna mellan Kronoberg och Blekinge.
– Vi hörde nödropet och även om vi inte formellt ska ägna oss åt räddningsuppdrag är det klart att vi gärna ställer upp om vi har tid, möjligheter och personal redo, säger Magnus Fransson.
Och det var också vad helikopterbesättningen gjorde. De vände tillbaka till Ronneby för att utrusta sig för en eventuell räddningsinsats och byta personal samt ta med ytbärgare. Men en sådan operation tar tid eftersom F17:s helikoptrar inte är materiellt förberedda för sjöräddning.
– När vi var klara att lyfta fick vi besked om att räddningspådraget var avslutat, säger Fransson.
Med det system som politikerna har valt för sjöräddningen är det inte ens ett uppdrag för helikopterskvadronen om en av F17:s egna Jas-piloter skulle råka i nöd och skjuta ut sig från sitt plan och hamna i havet utanför Blekinge.Simone Hansen >>>
Lite annat ur
http://blt.se
>>Inom försvaret går helikoptern under namnet helikopter 4 och står på listan över helikoptersystem som ska bytas ut. Det skulle egentligen ha skett under förra året.
Men ersättaren har blivit kraftigt försenad. Tidigast 2010 ska nya tyngre helikoptrar kunna levereras till Sverige.
I väntan på dem har modifieringar gjorts på åtta helikopter 4. Därmed ska de kunna fortsätta användas några år till.
Men planer finns nu i Högkvarteret på att ta helikopter 4 ur bruk redan med början efter sommaren. Trots att helikopterflottiljen då står utan tung transporthelikopter.
– Vi har fått ett muntligt sådant besked om det, ja, säger Magnus Fransson, chef för tredje helikopterskvadronen i Kallinge.
Alla åtta helikopter 4 som används operativt är placerade i Kallinge. Avvecklas de i höst ska besättningar och tekniker vara överflyttade till andra helikoptersystem senast till årsskiftet.>>
Mera:
>>RONNEBY 2008-08-25
Helikopterskvadronen på F 17 har fått i uppdrag att frysa avvecklingen av helikopter 4. Det beskedet fick riksdagsledamoten Karin Nilsson (c) under måndagens F 17-besök.
Riksdagsledamoten Karin Nilsson (c) är nöjd med beskedet hon fick på F 17.
Karin Nilsson skrev en interpellation till försvarsminister Sven Tolgfors (m) i början på augusti. Hon betonade faran för att F 17 kan stå utan insatshelikoptrar tills den nya helikoptertypen introduceras. Eftersom den blivit försenad i leveransen, blir det ett glapp mellan helikoptertyperna. Den nya är inte på plats förrän tidigast 2012.
– Nu ska avvecklingen av helikopter 4 frysas, säger Karin Nilsson som är mycket nöjd med beskedet.
– Helikoptrarna och besättningen har gjort stora värdefulla insatser vid skogsbränder och vid stormen Gudrun, säger hon.
– De hjälpinsatserna måste vi behålla.>>
Ännu mer:
>>RONNEBY 2008-04-04
På fredagen fick F17 exklusivt besök av den nya Italienbyggda helikoptern 15B.
- Man kan jämföra den med en italiensk sportbil, säger Magnus Fransson, chef för 3:e helikopterskvadronen.
Ulf Lindström, Stefan Engdahl och Mattias Blom på helikopterskvadronen är glada över att den nya italiensktillverkade helikopter 15B äntligen är på plats i Kallinge.
Det var inte utan stolthet som helikopter 15B visades upp i Kallinge. På förmiddagen skulle den flygas vidare till Linköping för provflygningar ett antal månader. Piloter och tekniker får samtidigt kontinuerlig utbildning. Det andra kvartalet 2009 ska alla åtta helikoptrar vara stationerade i Kallinge.
- De ska ersätta helikopter 9, säger Magnus Fransson.
Helikopter 15B är högteknologisk och kan flyga fort och långt. Den ska användas för underrättelse och bevakning till sjöss, framför allt vid sjöoperationer. Den kan också användas i räddningsinsatser och ta emot och transportera människor.
- Nästa nivå är att helikopter 15B deltar i väpnad strid, till exempel vid utlandstjänstgöring.
Flera andra europeiska länder har också köpt helikopter 15B vilket är en fördel vid internationella insatser.
- Helikopter är överlägsen jämfört med transporter i terrängen, säger överstelöjtnant Magnus Fransson.
- Vid en insats i Tchad tog det 18-24 timmar för fordonen att ta sig fram samma sträcka som det tog 90 minuter att flyga.
- 15B är en viktig kugge för vår framtid, inte minst här i Kallinge. Nu ska den flygas av oss de närmaste 20-30 åren.>>
Samt sist:
>>2008-04-04
Den nya italienska helikoptern 15B har visats upp på F 17 Kallinge. På fredagsförmiddagen skulle den flygas till Linköping för att testas, skriver blt.se. Åtta nya helikoptrar ska ersätta helikopter 9 i Kallinge under 2009./TT
Den nya italienska helikoptern 15B har visats upp på F 17 Kallinge. På fredagsförmiddagen skulle den flygas till Linköping för att testas, skriver Blekinge Läns Tidning på nätet.
15B, som beskrivs som en högteknologisk helikopter som kan flygas fort och långt, är tänkt att användas för underrättelse och vid sjöoperationer.
Åtta nya helikoptrar, som ska ersätta helikopter 9, ska stationeras i Kallinge under andra kvartalet 2009.
Journalistiska ev. missuppfattningar eller sanning, gäller främst 1:a avdelningen
Bengt
F 17:s helikoptrar !
Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Inlägg av Emil Lindberg »
All flygräddning i Blekinge sköts sedan 2-3 år tillbaka av Norrlandsflyg, tror att det gäller även räddning av flygförare som har skjutit ut sig.
Det går att dra paralleller till HKP 11, som inte heller fick rädda civila trots att de var utrustade för detta. Nä, det stred ju mot konkurranslagar.
Det går att dra paralleller till HKP 11, som inte heller fick rädda civila trots att de var utrustade för detta. Nä, det stred ju mot konkurranslagar.
Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier