588
Sk 6A
Typ: Heinkel HD 36
Tillverkad av CFM (Centrala Flygverkstaden Malmslätt), Malmslätt
c/n: 181
Tillverkningsår: 1930
1930 Levererad till F5 märkning 588,5588
1930-09-26 Godkänd
1932-09-27 Haveri vid Fält 6,Vittskövle.Kapotterade pga felmanöver och mjukt fält.Lärare fänrik Fred Lambert-Meuller och elev sergeant Åke Fredin oskadda.
1932-12-09 Kasserad,totalhaveri.
Gångtid: 408,25
588, Sk 6A
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 588, Sk 6A
Sk 6
588
Typ: Heinkel H.D.36
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 181
F 5 formation 1930-09-01 med motor typ Mc nr 46850
Numrerat 588
Godkänt 1930-09-26
Hangar 1930-10-10. Motorbyte: inmontering av motor typ Mc nr 46332.
Formation 1930-10-11.
Verkstad 1931-01-16. Motorbyte: inmontering av motor typ Mc nr 45853 (180 hk). Motorplåtarna reparerade. Reparation av vattendom och kylare. Rengöring av oljetank och filter. 4 st nya bensinrör. Bensinkranen slipad. Ubyte av propeller. Distansaxeln riktad.
Formation 1931-01-20
Verkstad 1931-04-16. Motorbyte: Inmontering av motor typ Mc nr 46456. Diverse reparationer.
Formation 1931-05-11
Verkstad 1931-08-24. Motorbyte: Inmontering av motor typ Mc nr 46531. Utbyte och vägning av propeller. Ut-byte av motorfundament. Reparation av kylare, vattendom och motorns täckplåtar m m.
Formation 1931-08-27
Verkstad 1931-11-03. Motorbyte. Motor typ Mc nr 46584 inmonterad.
Formation 1931-11-11.
Numrerat 5588 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Verkstad 1932-06-01. Planet intaget för översyn. Motorbyte. Motor typ Mc nr 46353 inmonterad.
Formation 1932-07-17.
Totalhaveri 1932-09-27. Planet kapotterat.
Skador fpl: Flygkropp: Kroppen avslagen vid spant 7-8, Fanéret spräckt å båda sidor vid bakre sittrumssargen. Vänster främre övre beslag för stagbock deformerad. Stolar: Fanéret spräckt å båda sidor vid urtag för knäremmarna. Selar: Metalloljetterna deformerade. Ryggplåten bucklig. Sidoroder: Spolierat. Vingställ: Höger övre. Sprygel no. 1, 2, 8 och 11 knäckta. No 10 hård tryckning – fanér i livet spräckt. Fanérklädseln spräckt mellan sprygel no. 1-2. Stagrör mellan sprygel 4 och bakbalk krökt. Bensintank intryckt – luftröret brutet.
Vänster övre. Sprygel no. 1, 2, 4, 11, 12, 13 och 14 knäckta. List mellan sprygel 1-2 spräckt. Fanérklädseln spräckt mellan sprygel 1-4 och 10-11. Framkantfanéret mellan sprygel 2-4. Bensintank intryckt – luftrör krökt.
Höger undre. Ståndare i sprygel no. 8 och 11 knäckta. Fanérklädseln spräckt mellan sprygel 6-7. Stöttor, ving-:Höger – främre och bakre knäckta. Mittenstötta, tunga deformerad. Vänster – mittenstötta, tunga deformerad.
Stagspännskruv: Kassabel. – dragn. Skyddsplåtar: Deformerade. – riktn. Propeller: Spolierad. Motorns täckplåtar: Undre intryck – reparabel. Varvräknare: Vatten i samma.
Förråd 1932-09-29.
Kasserat 1932-12-09
588
Typ: Heinkel H.D.36
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 181
F 5 formation 1930-09-01 med motor typ Mc nr 46850
Numrerat 588
Godkänt 1930-09-26
Hangar 1930-10-10. Motorbyte: inmontering av motor typ Mc nr 46332.
Formation 1930-10-11.
Verkstad 1931-01-16. Motorbyte: inmontering av motor typ Mc nr 45853 (180 hk). Motorplåtarna reparerade. Reparation av vattendom och kylare. Rengöring av oljetank och filter. 4 st nya bensinrör. Bensinkranen slipad. Ubyte av propeller. Distansaxeln riktad.
Formation 1931-01-20
Verkstad 1931-04-16. Motorbyte: Inmontering av motor typ Mc nr 46456. Diverse reparationer.
Formation 1931-05-11
Verkstad 1931-08-24. Motorbyte: Inmontering av motor typ Mc nr 46531. Utbyte och vägning av propeller. Ut-byte av motorfundament. Reparation av kylare, vattendom och motorns täckplåtar m m.
Formation 1931-08-27
Verkstad 1931-11-03. Motorbyte. Motor typ Mc nr 46584 inmonterad.
Formation 1931-11-11.
Numrerat 5588 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Verkstad 1932-06-01. Planet intaget för översyn. Motorbyte. Motor typ Mc nr 46353 inmonterad.
Formation 1932-07-17.
Totalhaveri 1932-09-27. Planet kapotterat.
Skador fpl: Flygkropp: Kroppen avslagen vid spant 7-8, Fanéret spräckt å båda sidor vid bakre sittrumssargen. Vänster främre övre beslag för stagbock deformerad. Stolar: Fanéret spräckt å båda sidor vid urtag för knäremmarna. Selar: Metalloljetterna deformerade. Ryggplåten bucklig. Sidoroder: Spolierat. Vingställ: Höger övre. Sprygel no. 1, 2, 8 och 11 knäckta. No 10 hård tryckning – fanér i livet spräckt. Fanérklädseln spräckt mellan sprygel no. 1-2. Stagrör mellan sprygel 4 och bakbalk krökt. Bensintank intryckt – luftröret brutet.
Vänster övre. Sprygel no. 1, 2, 4, 11, 12, 13 och 14 knäckta. List mellan sprygel 1-2 spräckt. Fanérklädseln spräckt mellan sprygel 1-4 och 10-11. Framkantfanéret mellan sprygel 2-4. Bensintank intryckt – luftrör krökt.
Höger undre. Ståndare i sprygel no. 8 och 11 knäckta. Fanérklädseln spräckt mellan sprygel 6-7. Stöttor, ving-:Höger – främre och bakre knäckta. Mittenstötta, tunga deformerad. Vänster – mittenstötta, tunga deformerad.
Stagspännskruv: Kassabel. – dragn. Skyddsplåtar: Deformerade. – riktn. Propeller: Spolierad. Motorns täckplåtar: Undre intryck – reparabel. Varvräknare: Vatten i samma.
Förråd 1932-09-29.
Kasserat 1932-12-09