Sida 1 av 1

MIG 21 SMT

Postat: 19 nov 2008, 21:01
av anders g
För någon vecka sedan efterlyste någon här på forumet information om
de två Mig-21 SMT som på krokiga vägar kommit till Sverige.
Eftersom jag var en av de "medskyldiga" till att `Gul 09` N50023098 kom
till Ugglarp kanske det kan vara interessant att ta del av det nu ca ett år
långa detektivarbetet och därmed historien om de udda maskinerna.
De kom att levereras 1973 till 515 jaktflygregementet i Tököl, Ungern och
var i tjänst där till vintern 1981-82 då de byttes mot BIS-varianten.
Därefter flögs de till 899 jaktbombflygregementet i Lielvarde,Lettland där
de förmodligen inte kom att användas mycket - de flögs relativt
snart över till Riga där de kom att tjänstgöra som instruktionsflygplan.
När ryssarna gjorde sig redo att lämna den stora tekniska skolan planen
då befann sig på utsågs två lärare som kontaktpersoner gentemot de
intresserade skrotuppköparna-mestadels från väst. En av dessa kunder visade sig komma från Sverige.Rader av stora och små flygplan mötte dem och det är bara att beklaga att det mesta gick i "tuggen". Några kom
att sättas undan i syfte att starta ett flygmuseum i framtiden. Planerna
förverkligades tack vare entusiaster och är idag den stora samling plan
som står vid sidan av Rigas internationella flygplats. I pressen hade en tid
annonser upplyst om att det fanns forna sovjetiska flygplan till salu. Det
gick emellertid trögt-endast en intressent hörde av sig. Denne ville ha två
mindre plan till ett nytt köpcenter som skulle etableras i Arlanda stad.
Man tog två maskiner "som kunde rulla", berövade dem på sina motorer
för att bekosta frakten och fraktade dem i demonterat skick till Stockholm.
Väl "hemma" ångrade sig dock kunden och där stod man med två flygplan
som man inte visste vad man skulle göra med. De kom att hamna på fd
Nohabs skrotgård i Trollhättan. En ny omgång annonser i valda tidningar
gav inget resultat. En dag i början av 1992 stegar den då inköpsansvarige
på ÖB i Stockholm in på området, gillar tydligen det han ser för planen kom som ni vet att hamna på respektive ÖB i Arboga och Löddeköpinge.
Lite mer godis:Mig-21SMT (kallad puckelryggen i folkmun) kom att tillverkas i 281 exemplar (116st 1971, 135st 1972 samt 30st 1973).
Även en exportversion togs fram kallad Mig-21 MT. Endast 15 st tillverkades 1971 (ingen kom att säljas). De flesta SMT kom att byggas om till ett utseende snarlikt BIS men behöll motorn (Tumansky R13-300) samt det ursprungliga serienumret från SMT-tiden. Om intresse finns kan jag även försöka förklara systemen rörande serienumren (två olika) som
är applicerade på olika ställen i och på maskinerna. Hoppas att läsningen
gav något-det var kul att kunna förmedla lite historia från "annat håll" men maskinerna står ju i Sverige så...

Postat: 19 nov 2008, 21:56
av Bengt Ekbladh
Hej!

>>det mesta gick i "tuggen">>.
Hur ”såg den tuggen ut / togs något tillvara?

>>Om intresse finns kan jag även försöka förklara systemen rörande serienumren (två olika) som
är applicerade på olika ställen i och på maskinerna.>>

Vore ju väldigt ”kul” med en insikt.

`Gul 11:s seriernummer i Arboga är vad då?

Dina kunskaper i Sovjet/Ryska flygindustriproduktionen verkar imponerande

Ser att detta var dit 1:a inlägg på forumet
Berätta gärna lite om dig själv.

Bengt

515 jaktflygregementet i Tököl, Ungern Sovjetisk/Rysk flygbas 1973 antar jag, ?
Inte i Ungersk tjänst?

Postat: 20 nov 2008, 18:30
av arne wallen
Tackar som bjur sa Kolingen, om jag inte missminner mig.
Jag frågade då man på finskt Flight Forum undrade över Arboga Migen.
Nån hade åkt förbi och funderade vad en Mig gjorde i Sverige och hur många det finns.
h:aw

Re: MIG 21 SMT

Postat: 04 nov 2012, 18:15
av AndersNilsson
"Gul 11:s seriernummer i Arboga är vad då? " 500AT01.

Re: MIG 21 SMT

Postat: 06 nov 2012, 21:58
av jens-olof
Lite udda, det exporterades en bunt SMT till Irak som skickade dem
omgående till Jugoslavien för renovering (de hade redan konverterats
till "Bis"-utseende). Sanktionerna mot Irak gjorde att de inte hade råd
att lösa ut dem, så Jugoslaverna behöll dem så länge. En del var t o m
märkta med Jugoslavisk märkning, kanske för provflygningar?

Hur-som-helst, Gulfkriget och Jugoslaviens inbördeskrig gjorde att de enda
exporterade SMT aldrig gjorde tjänst någonstans, utan fick ett kortvarigt
kuriosavärde med trefärgat kamoflauge och jugoslavisk märkning.

Jens

Re: MIG 21 SMT

Postat: 06 nov 2012, 22:20
av Bengt Ekbladh
Mycket intressant.
Har du vidare uppgifter om antal och vidare användning tro?

Fd. Jugoslaviens flygvapen.
Hur ser "uppdelningen" ut , eller vad finns kvar i området?

Bengt

Re: MIG 21 SMT

Postat: 12 nov 2012, 19:05
av jens-olof
Jag vet inte, jag såg uppgiften för flera år sedan i samband med
jakten på underlag för ett modellbygge.

Det var även en dålig bild på planen men mycket er än så var
det inte. Trovärdigheten låg mest på författarens goda
rykte, men i vilken bok minns jag inte längre.

Jens

Re: MIG 21 SMT

Postat: 30 aug 2016, 08:13
av karivalo
Hej,

.... det exporterades SMT till Irak som skickade dem
omgående till Jugoslavien för renovering (de hade redan konverterats
till "Bis"-utseende).....

Från internet man kan finna mera info och serie/tillverkningsnummer till dom i Jugoslavien:

Regarding 21s, only 8 Iraqi MiG-21SMT remained in Yugoslavia. As I said, despite SMT designation they are actually BIS variant with addition of air condition system. During NATO aggresion against the FRY radars were stripped from IQAF MiGs and used for imitation of AD radars. Also airframes were put to visible locations as baits imitating FRYAF Fishbeds but they were recognised because of their camuflage so none has been destroyed. They are now in Moma Stanojlović Depot but in poor state. Iraqi officials were briefly interested in them but lost interest after inspection of the state of aircraft and after they were informed on possibilities and cost to back them in flyable condition.

S/n C/n
21138 unknown
21168 75044485
21174 unknown
21177 unknown
21186 unknown
21190 unknown
21198 75070204
21204 75071709
21206 75071395
21285 unknown

Tillverkningsnummer av MiG-21BIS börjar 75.... och MiG-21SMT 50....

Dom i Jugoslavien är MiG-21BIS typ, inte SMT.

Perttu