MIG 21 SMT
Postat: 19 nov 2008, 21:01
För någon vecka sedan efterlyste någon här på forumet information om
de två Mig-21 SMT som på krokiga vägar kommit till Sverige.
Eftersom jag var en av de "medskyldiga" till att `Gul 09` N50023098 kom
till Ugglarp kanske det kan vara interessant att ta del av det nu ca ett år
långa detektivarbetet och därmed historien om de udda maskinerna.
De kom att levereras 1973 till 515 jaktflygregementet i Tököl, Ungern och
var i tjänst där till vintern 1981-82 då de byttes mot BIS-varianten.
Därefter flögs de till 899 jaktbombflygregementet i Lielvarde,Lettland där
de förmodligen inte kom att användas mycket - de flögs relativt
snart över till Riga där de kom att tjänstgöra som instruktionsflygplan.
När ryssarna gjorde sig redo att lämna den stora tekniska skolan planen
då befann sig på utsågs två lärare som kontaktpersoner gentemot de
intresserade skrotuppköparna-mestadels från väst. En av dessa kunder visade sig komma från Sverige.Rader av stora och små flygplan mötte dem och det är bara att beklaga att det mesta gick i "tuggen". Några kom
att sättas undan i syfte att starta ett flygmuseum i framtiden. Planerna
förverkligades tack vare entusiaster och är idag den stora samling plan
som står vid sidan av Rigas internationella flygplats. I pressen hade en tid
annonser upplyst om att det fanns forna sovjetiska flygplan till salu. Det
gick emellertid trögt-endast en intressent hörde av sig. Denne ville ha två
mindre plan till ett nytt köpcenter som skulle etableras i Arlanda stad.
Man tog två maskiner "som kunde rulla", berövade dem på sina motorer
för att bekosta frakten och fraktade dem i demonterat skick till Stockholm.
Väl "hemma" ångrade sig dock kunden och där stod man med två flygplan
som man inte visste vad man skulle göra med. De kom att hamna på fd
Nohabs skrotgård i Trollhättan. En ny omgång annonser i valda tidningar
gav inget resultat. En dag i början av 1992 stegar den då inköpsansvarige
på ÖB i Stockholm in på området, gillar tydligen det han ser för planen kom som ni vet att hamna på respektive ÖB i Arboga och Löddeköpinge.
Lite mer godis:Mig-21SMT (kallad puckelryggen i folkmun) kom att tillverkas i 281 exemplar (116st 1971, 135st 1972 samt 30st 1973).
Även en exportversion togs fram kallad Mig-21 MT. Endast 15 st tillverkades 1971 (ingen kom att säljas). De flesta SMT kom att byggas om till ett utseende snarlikt BIS men behöll motorn (Tumansky R13-300) samt det ursprungliga serienumret från SMT-tiden. Om intresse finns kan jag även försöka förklara systemen rörande serienumren (två olika) som
är applicerade på olika ställen i och på maskinerna. Hoppas att läsningen
gav något-det var kul att kunna förmedla lite historia från "annat håll" men maskinerna står ju i Sverige så...
de två Mig-21 SMT som på krokiga vägar kommit till Sverige.
Eftersom jag var en av de "medskyldiga" till att `Gul 09` N50023098 kom
till Ugglarp kanske det kan vara interessant att ta del av det nu ca ett år
långa detektivarbetet och därmed historien om de udda maskinerna.
De kom att levereras 1973 till 515 jaktflygregementet i Tököl, Ungern och
var i tjänst där till vintern 1981-82 då de byttes mot BIS-varianten.
Därefter flögs de till 899 jaktbombflygregementet i Lielvarde,Lettland där
de förmodligen inte kom att användas mycket - de flögs relativt
snart över till Riga där de kom att tjänstgöra som instruktionsflygplan.
När ryssarna gjorde sig redo att lämna den stora tekniska skolan planen
då befann sig på utsågs två lärare som kontaktpersoner gentemot de
intresserade skrotuppköparna-mestadels från väst. En av dessa kunder visade sig komma från Sverige.Rader av stora och små flygplan mötte dem och det är bara att beklaga att det mesta gick i "tuggen". Några kom
att sättas undan i syfte att starta ett flygmuseum i framtiden. Planerna
förverkligades tack vare entusiaster och är idag den stora samling plan
som står vid sidan av Rigas internationella flygplats. I pressen hade en tid
annonser upplyst om att det fanns forna sovjetiska flygplan till salu. Det
gick emellertid trögt-endast en intressent hörde av sig. Denne ville ha två
mindre plan till ett nytt köpcenter som skulle etableras i Arlanda stad.
Man tog två maskiner "som kunde rulla", berövade dem på sina motorer
för att bekosta frakten och fraktade dem i demonterat skick till Stockholm.
Väl "hemma" ångrade sig dock kunden och där stod man med två flygplan
som man inte visste vad man skulle göra med. De kom att hamna på fd
Nohabs skrotgård i Trollhättan. En ny omgång annonser i valda tidningar
gav inget resultat. En dag i början av 1992 stegar den då inköpsansvarige
på ÖB i Stockholm in på området, gillar tydligen det han ser för planen kom som ni vet att hamna på respektive ÖB i Arboga och Löddeköpinge.
Lite mer godis:Mig-21SMT (kallad puckelryggen i folkmun) kom att tillverkas i 281 exemplar (116st 1971, 135st 1972 samt 30st 1973).
Även en exportversion togs fram kallad Mig-21 MT. Endast 15 st tillverkades 1971 (ingen kom att säljas). De flesta SMT kom att byggas om till ett utseende snarlikt BIS men behöll motorn (Tumansky R13-300) samt det ursprungliga serienumret från SMT-tiden. Om intresse finns kan jag även försöka förklara systemen rörande serienumren (två olika) som
är applicerade på olika ställen i och på maskinerna. Hoppas att läsningen
gav något-det var kul att kunna förmedla lite historia från "annat håll" men maskinerna står ju i Sverige så...