I Flyghistorisk Revy 35 sidan 6-7 om J 22 nämns provflygningen i juli 1941 av VL Pyry II.
Tillhörande bild av en VL Pyry II med kod PY-?4.
Är det just den individen som provflögs ?
Om så inte, vilken typ av nedanstående typer passar bäst ?
VL Pyry I/II eller Trapetsi-Pyry med den kortare spännvidden ?
Nils Söderbergs provflygning av VL Pyry II i Finland
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Jan Holmqvist
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:13
Nils Söderbergs provflygning av VL Pyry II i Finland
Quintus 72 - SFF Blekinge
-
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 06 mar 2008, 09:40
- Ort: Tampere (Tammerfors) Finland
- Kontakt:
Pyry provflyg
Hej!
Finsk flyghistoriker och författaren Jukka Raunio, som har skrivit till exempel Statens Flygplanfabriks (VL= Valtion Lentokonetehdas) historia-böcker berättade åt mig, att provflyg flögs på Härmälä flygplats i Tammerfors. Härmälä var VL:s provfält under krigerna.
Provflygare var Nils Söderberg, som var chef över Flygförvaltningens materialavdelning i Flygvapnet. Han flög Pyry -jaktplan i Härmälä på sommaren 1941. Med var Claes Spärre, marsalk Mannerheims systerspojke.
Nils Söderberg var inte mycket intresserad av Myrsky eller Pyry. Han körde däremot frammot FFA J 22 projekt. Edward Wegelius, huvudchef av VL, såg Söderbergs provflygningar i Härmälä och har sagt, att det såg ut hejdlös, när Söderberg gjorde olika manövern. Pyry var riktigt känslig flygplan, och kanske det lite överraskade Söderberg.
Det är svårt att identifiera denna Pyry-enskild, som var i frågan. Man skulle gå genom alla flygdagböcker som slutar -X4, att hitta rätt maskin, säger Jukka Raunio.
EDIT: Jag fick info från Jukka Raunio, att Söderberg inte flög Myrsky. Han bara såg prototypen i hangaren i Härmälä. Han tyckte inte om Myrskys bland-konstuktion (stål/trä). På samma gång berättades åt honom, atta hela Myrsky-projektet kan ta slut, när Finland väntade nya jaktplan från Tyskland. Men det lyckades inte, och projektet fortsatt i alla fall.
Ursäkta misstag, jag ändrade lite teksten därför.
Mvh
Jukka Nisula
Finsk flyghistoriker och författaren Jukka Raunio, som har skrivit till exempel Statens Flygplanfabriks (VL= Valtion Lentokonetehdas) historia-böcker berättade åt mig, att provflyg flögs på Härmälä flygplats i Tammerfors. Härmälä var VL:s provfält under krigerna.
Provflygare var Nils Söderberg, som var chef över Flygförvaltningens materialavdelning i Flygvapnet. Han flög Pyry -jaktplan i Härmälä på sommaren 1941. Med var Claes Spärre, marsalk Mannerheims systerspojke.
Nils Söderberg var inte mycket intresserad av Myrsky eller Pyry. Han körde däremot frammot FFA J 22 projekt. Edward Wegelius, huvudchef av VL, såg Söderbergs provflygningar i Härmälä och har sagt, att det såg ut hejdlös, när Söderberg gjorde olika manövern. Pyry var riktigt känslig flygplan, och kanske det lite överraskade Söderberg.
Det är svårt att identifiera denna Pyry-enskild, som var i frågan. Man skulle gå genom alla flygdagböcker som slutar -X4, att hitta rätt maskin, säger Jukka Raunio.
EDIT: Jag fick info från Jukka Raunio, att Söderberg inte flög Myrsky. Han bara såg prototypen i hangaren i Härmälä. Han tyckte inte om Myrskys bland-konstuktion (stål/trä). På samma gång berättades åt honom, atta hela Myrsky-projektet kan ta slut, när Finland väntade nya jaktplan från Tyskland. Men det lyckades inte, och projektet fortsatt i alla fall.
Ursäkta misstag, jag ändrade lite teksten därför.
Mvh
Jukka Nisula