Typ: de Havilland D.H.60T Moth Trainer
Tillverkare: The de Havilland Aircraft Co Ltd, Stag Lane; England
Tillverkningsnummer 1702
Ex G-ABKO
Godkänt 1931-07-08 som Sk 9 nummer 5105
F 5 formation 1931-07-10 med motor typ Gp II nr 2149.
Haveri 1931-08-28 vid landning varvid stabilisatorn och höger undervinge skadades.
Verkstad 1931-08-28. Haverireparation.
Formation 1931-09-03.
Haveri 1931-09-09.
Skador: Landningsställ, bakre beslag i kroppen till landningsställ, baldakin, baldakinstöttor, baldakinstag, beslag i kroppen till baldakinstöttor, vindruta, träspant bakom främre sittrummet, framkant på höger undervinge, propeller, avgasrör, motorplåtar främre och undre.
Verkstad Rinkeby 1931-09-09. Från fpl 1504 hava följande delar inmonterats: Båda vingställen, landningsställ, flygkroppssektion, baldakinstöttor, vänster främre och höger bakre mellersta beslag för baldakinstöttor5, avgasrör, främre och undre motorplåt. Krysstag för baldakin, diverse bultar och muttrar samt bensinrör. Fpl har utrustats med ny propeller och ny baldakin. Reparation av bakre beslagen för landningsstället samt inmontering av nya ej försänkta 5 mm bultar.
Formation 1931-09-11.
Nödlandning 1931-09-14.
Skador: Landningsställets främre ben. Främre och bakre beslag till landningsställ i kroppen. Stabilisator. Höger beslag för stabilisator i kroppen. Kroppen vriden i höjd med beslag för stabilisator och bakåt. Baldakin, baldakinstöttor och stag. Baldakinbeslag. Beslag i kroppen till baldakinstöttor. Vindruta. Träspant i främre och bakre sittrum. Brandskott. V-formad försträvning bakom brandskott. Motorfundament. Samtliga vingar med skevningsroder. Vingfästena i kroppen. Vingstöttor. Samtliga stag. Höjd- och sidoroder. Höjdroderförbindelsen i baksits. Bensintank. Propeller. Propellernav. Motorplåtar. Hastighetsmätare.
F 5 verkstad 1931-09-14. Haverireparation
Omnumrerat 2555 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Formation 1932-03-09.
Verkstad 1932-05-04. Utbyte av sporrställ, höger och vänster höjdroderlinor. Reparation av avgasrör, motorns täckplåtar m.m.
Formation 1932-05-07.
1932-05-19. Kollision med fpl nr 5564
Verkstad 1932-05-19. Höger övervinge utbytt.
Formation 1932-05-20.
Omnumrerat 5555 1932-06
Verkstad 1932-07-05. Motorbyte. Motor typ Gp II nr 2184 inmonterad.
Formation 1932-07-30.
Verkstad 1932-09-26. Reparation, motorbyte. Motor nr typ Gp II 2151 inmonterad
Formation 1932-11-25.
Verkstad 1932-12-14. Utbyte av vänster och höger fjädrande landningsställsben.
Formation 1932-12-16.
Verkstad 1933-02-27. Översyn av stjärtparti m.m.
Formation 1933-03-08.
Verkstad 1933-05-16. Motorbyte. Motor typ Gp II nr 2189 inmonterad.
Formation 1933-05-30.
Verkstad 1933-06-08. Reparation. Vänster undervinge skadad vid landning.
Formation 1933-06-09.
Verkstad 1933-08-28. Motorbyte och stor översyn. Motor typ Gp II nr 2149 inmonterad.
Formation 1933-09-11.
Verkstad 1933-09-25. Landningsstället har varit nedmonterat för besiktning m.m.
Formation 1933-09-26.
Verkstad 1934-05-28. Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ Gp II nr 2144 inmonterad.
Formation 1934-06-11.
Haveri 1934-07-02
Motor typ Gp II nr 2144
Ff korpral Ferm oskadad
Orsak till haveri: Gasreglagets läge sannolikt rubbat före startning av motorn.
Skador flygplan: Högra vingens bakbalk spräckt, smärre skador å övervingen. Propellern splittrad. Täckplåtar obetydligt skadade.
Beräknad reparationskostnad 840:- kr
Verkstad 1934-07-02. Reparation.
Formation 1934-07-13.
Överlämnat till StFA 1934-08-31 som lån
F 5 förråd 1935-12-18.
Verkstad 1936-03-13. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Gp II nr 2151 inmonterad
Ommärkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-1
Registreringsnummer 555 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Förråd 1936-04-03
Formation 1936-05-12
Överlämnad till F 2 1936-05-13 som lån
Överlämnat till F 1 1936-05-28 som lån
Återlämnat till F 5 1936-07-17
Formation 1936-07-18
Haveri 1936-10-12
Motor typ Gp II nr 2151
F aspirant Johansson oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning av höjden.
Skador flygplan: Vänstra kroppssidan kassabel. Baldakinbeslag söndrade. Landningsstället något ramponerat.
Beräknad reparationskostnad 750:- kr
Verkstad 1936-10-12. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Gp II nr 2182 inmonterad
Formation 1936-10-29
Verkstad 1936-11-10. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Gp II nr 2184
Formation 1936-11-25
F 5 verkstad 1937-03-06. Motorn urmonterad.
Till CVM 1937-03-19 per järnväg. Stor fpl- och motoröversyn. Motor typ Gp II nr 2182 inmonterad
F 5 formation 1937-07-03
Ommärkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Överlämnat till F 1 1937-11-13
F 1 verkstad 1938-06-13 Översyn av landningsställ. Fpl ommärkt.
Märkning 1-96
Formation 1938-06-20
Verkstad 1938-09-21. Översyn
Formation 1938-09-24
Verkstad 1938-11-01 Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ Gp II nr 2151 inmonterad
Formation 1938-11-14
Verkstad 1940-04-01; Reparation, liten översyn och motorbyte. Motor typ Gp II nr 2182 inmonterad
Formation 1940-06-06
Ommärkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1940-09-01 Motorbyte. Motor typ Gp II nr 2151 inmonterad
Formation 1940-10-27
Förråd 1941-04-38
Formation 1941-11-01
Haveri 1941-11-06. Utelandning i närheten av Tärna. Tillhörde 3. div AFT. Märkning 1-96
Motor: Gp II nr 2151
Besättningen, ff furir Artur Brännholm, fs furir Stig Lindberg oskadad.
Orsak till haveri: Hård landning.
Skador flygplan: Båda longerongerna på höger sida krökta (vid landningsstället).
Beräknad reparationskostnad: 1500:- kr
F 1 verkstad 1941-11-07. Haverireparation
Nödlandning 1943-03-10 vid Grevlinge gård, Irsta. Märkning 1-69
Total gångtid: 2270 tim
Motor typ Gp II nr 2151
Total gångtid: 1617 tim
Flygförare furir 438/F 1 Alvar Löfström oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp
Skador flygplan: Inga
Skador motor: Inga
Skador besättning: Oskadad
Ur protokoll:
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Anmälan från furir 348/F 1 Löfström.
Furir 348/F 1 Löfström
Med anmälan om
nödlandning.
Till Chefen för 3. div.
Härmed får jag vördsamt anmäla, att jag den 10/3 1943 på grund av motorstopp tvingades nödlanda med flygplan nr 69 typ Sk 9 vid Grevlinge gård, Irsta.
Efter översyn av förgasaren återflögs planet till F 1.
Västerås den 10/3 1943
Alvar Löfström
Furir.
Utförda materielprov: Förgasaren undersökt utan anmärkning.
Furir 348/F 1 Löfström anförde i huvudsak följande:
att under gruppflygning den 10/3 motorstopp inträffade på 300 m höjd,
att bränslekranen och övriga kontrollbara detaljer voro utan anmärkning,
att nödlandning måste företagas vid Greflinge gård, Irsta, då motorn ej kunde fås igång,
att landningen blev normal,
att inga skador uppstodo på flygplanet vid landningen,
att inga fel kunde upptäckas på motor eller reglage,
att upprepade försök att få igång motorn misslyckades,
att det inträffade per telefon inrapporterades till stationsuoff vid AFT,
att översyn av förgasaren verkställdes av verkmästare Qvick och montör, då dessa anlänt,
att motorn därefter omedelbart kunde startas och köras upp utan anmärkning,
att flygplanet därefter återflögs till Hässlö utan anmärkning.
Uppläst och vidkänt:
Alvar Löfström
F. 348/F 1
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Tillfälligt stopp i bränsletillförseln av anledning, som ej kunnat utrönas.
Västerås den 31/3 1943.
A. Glendor
Förhörsledare
M. Schmidt
Protokollförare
Beslut:
Målet till handlingarna utan vidare åtgärd.
Västerås den 7/4 1943.
C. Bergström
Depåchef
/N. Björkstrand.
Överlämnat till F 3 1943-05-05
Överlämnat till F 1 1943-10-04
Haveri 1943-12-07. Märkning 1-96
Motor: Gp II nr 2151
Besättningen, ff furir Hamrin oskadad, Vpl Johnsson skadad i höger hand.
Orsak till haveri: Kollision, som orsakats av att fpl Sk 10 nr 538 gjort groundloop, vilken ej kunnat hävas.
Skador flygplan: Vänster undervinges framkant intryckt m.m.
Skador motor: Propeller kass. Diverse skador på främre motorplåtar.
Beräknad reparationskostnad: 1400:- kr
Överlämnat till Fc 1944-05-20 som lån jämlikt FoB 54/44 p. 7. Motor typ Gp II nr 2151
Överlämnat till Fc 1944-12-18
Försålt 1947-01-10 med motor typ Gp II nr 2151 till K. Liljedahl, Stockholm. Pris kronor 1.210.
Fpl hämtat 1947-02-06.
Registrering SE-AZW
Sk 9 nr 5105, 2555, 5555, 555
Antal i Flygvapnet: 10 st
I tjänst 1931-1947
I tjänst 1931-1947
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "Sk 9, DH 60T Moth Trainer"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier