Typ: de Havilland D.H.60T Moth Trainer
Tillverkare: The de Havilland Aircraft Co Ltd, Stag Lane; England
Tillverkningsnummer 1719
F 5 verkstad 1931-08-08 med motor typ Gp II nr 2182. Fullständig uppmontering.
Godkänt 1931-08-11 som Sk 9 nummer 5109
F 5 formation 1931-08-12.
Verkstad 1931-10-07. Motorbyte: Motor typ Gp II nr 2189 inmonterad.
Formation 1931-10-08.
F 5 formation Västerås 1931-11-01. F 5 skolavdelning förlagd till Västerås under tiden 1/11 – 15/12 1931. (KrA,
F 5 verkstad 1932-03-23. Motorbyte. Motor typ Gp II nr 2151 inmonterad.
Omnumrerat 4559 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Formation 1932-03-24.
Verkstad 1932-05-04. Utbyte av sporrställ, höger och vänster höjdroderlinor. Reparation av avgasrör, motorns täckplåtar m.m.
Formation 1932-05-07.
Omnumrerat 5559 1932-06
Verkstad 1932-07-08. Utbyte av diverse bultar.
Formation 1932-07-12.
Verkstad 1932-07-15. Motorbyte. Motor typ Gp II nr 2144 inmonterad.
Formation 1932-07-18.
Verkstad 1932-07-22. Utbyte av diverse bultar. Reparation av bensintank samt klädseln å vänster undervinge samt stabilisatorn.
Formation 1932-07-23.
Verkstad 1932-09-16. Vingarna nedmonterade. Utbyte av vänster främre sida av kroppen. Diverse översynsar-beten.
Formation 1932-09-20.
Verkstad 1933-03-13. Utbyte av vänster och höger undre främre vingfäste med övre bultar. Motor typ Gp II nr 2184 inmonterad
Formation 1933-03-29.
Verkstad 1933-05-27. Utbyte av vänster undervinge samt reparation av frontplåt.
Formation 1933-05-31.
Verkstad 1933-07-13. Översyn samt motorbyte. Motor typ Gp II nr 2151 inmonterad.
Formation 1933-07-23.
Verkstad 1933-11-09. Stor översyn och motorbyte. Motor typ Gp II nr 2184 inmonterad
Formation 1934-01-31.
Verkstad 1934-07-23. Bl a omreglering av vingställ.
Formation 1934-07-24.
Haveri 1934-08-07
Motor: Gp II nr 2184
Ff underlöjtnant Ahlsell oskadad
Orsak till haveri: Genomsjunkning vid landning.
Skador flygplan: Höger och vänster kroppssida samt höger och vänster motorfundament och landningsställ deformerade.
Beräknad reparationskostnad: 1.100:- kr
Verkstad 1934-08-08. Reparation och motorbyte. Motor typ Gp II nr 2184 inmonterad.
Formation 1934-08-15.
Verkstad 1934-09-13. Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ Gp II nr 2189 inmonterad.
Formation 1934-09-17.
1934-10-03. Hjullandningsställ utbyte mot sjöställ.
Verkstad 1934-11-01. Utbyte mot hjullandningsställ m.m.
Formation 1934-11-08.
Verkstad 1935-02-05. Liten fplöversyn och motorbyte. Motor typ Gp II nr 2149 inmonterad.
Formation 1935-02-27.
1935-04-05. Montering av flottörlandningsställ.
Verkstad 1935-04-23. Montering av hjullandningsställ och reparation.
Formation 1935-05-18.
Verkstad 1935-05-29. Omreglering av vingställ.
Formation 1935-06-03.
Verkstad 1935-09-23. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Gp II nr 2189 inmonterad.
Förråd 1935-10-22
Ommärkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-3
Registreringsnummer 559 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Överlämnat till F 3 som lån 1936-07-03
Haveri 1936-07-24
Motor: Gp II nr 2189
Ff löjtnant Sundgren oskadad
Orsak till nödlandning:
Orsak till haveri: Haveri på marken. Kollision med gränsmarkeringsljus.
Skador flygplan: Större skador å vänster undervinge.
Beräknad reparationskostnad: 300:- kr.
Förråd 1936-07-24. Vänster undervinge utbytt.
Formation 1936-07-27
Haveri 1936-08-06 vid F 3, Malmen
Total flygtid: 1556 tim.
Motor: Gp II nr 2189
Total gångtid: 939 tim.
Ff teknolog Sten Lindblom lindrig hjärnskakning, spricka i käkben.
Orsak till haveri: Kollision med träd. Manöverfel.
Skador flygplan: Större skador å vingställ, baldakin, motorfundament, bränsletank och landningsställ. Mindre skador å sidoroder, höger kroppssida och motorplåtar.
Skador motor: Större skador å avgasrör, ingasrör, motorfäste höger bakre och propeller. Skador inre ha ej kunnat fastställas.
Beräknad reparationskostnad: 7.000:- kr.
Lindblom var förare (2. flygningen I E K) å fpl med order att utföra svängar och svängar I planén sektor nr 1.
Vid ingång I sektor nr 1 hade han höjd 500 m, han I plané utförde en högersväng 90° och därefter övergick I plané, började en vänstersväng med normal branthet och han efter 90° sökte taga fpl ur svängen. Skevningen gick tungt varför han drog på motor och gav höger sidoroder. Han ej hade något minne av huru länge svängen fortgått och att han fått ur fpl ur svängen, men då varit så lågt att en kollision med en c:a 30 m hög tall var oundviklig.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Teknolog Lindblom ej iakttagit anbefalld min höjd.
Svängen har sannolikt gjorts för brant, (för stort sidoroderutslag) och att fpl övergått I brant spiral med låg nos och stor höjdförlust.
Något fel å fpl:s manöveranordningar har ej konstaterats.
Återlämnat till F 5 1936-08-10
F 5 verkstad 1936-08-10
Kasserat 1936-10-16. Flygtid 1556 tim. Antal flygningar 6789 st. Med motor typ Gp II nr 2189
Sk 9 nr 5109, 4559, 5559, 559
Antal i Flygvapnet: 10 st
I tjänst 1931-1947
I tjänst 1931-1947
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: Sk 9 nr 5109, 4559, 5559, 559
Inlägg av Bengt Ekbladh »
Sk 9 nr 5109, 4559, 5559, 559
…
Haveri 1936-08-06 vid F 3
Under en flygkurs för teknologer på F 3 havererade fpl 559 (5-3) under övning i stigning och plané. Flygplanet kom under sväng under anbefalld minimihöjd. Dessutom utförde föraren svängen för brant med låg nos och stor höjdförlust. Vid urgången ur svängen var planet på så låg höjd att det kolliderade med en tall. Flygplanet förlorade därvid farten, slog i marken och totalhavererade. Föraren undkom med hjärnskakning. Orsaken till haveriet var manöverfel i kombination med felbedömning.
…
Haveri 1936-08-06 vid F 3
Under en flygkurs för teknologer på F 3 havererade fpl 559 (5-3) under övning i stigning och plané. Flygplanet kom under sväng under anbefalld minimihöjd. Dessutom utförde föraren svängen för brant med låg nos och stor höjdförlust. Vid urgången ur svängen var planet på så låg höjd att det kolliderade med en tall. Flygplanet förlorade därvid farten, slog i marken och totalhavererade. Föraren undkom med hjärnskakning. Orsaken till haveriet var manöverfel i kombination med felbedömning.
Återgå till "Sk 9, DH 60T Moth Trainer"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier