Typ: de Havilland D.H.60T Moth Trainer
Tillverkare: The de Havilland Aircraft Co Ltd, Stag Lane; England
Tillverkningsnummer 1720
F 5 verkstad 1931-08-08 med motor typ Gp II nr 2184. Fullständig uppmontering.
Godkänt 1931-08-11 som Sk 9 nummer 5110
F 5 formation 1931-08-12.
Verkstad 1931-10-19. Motorbyte: Inmontering av motor typ Gp II nr 2188.
Formation 1931-10-20.
Till CFV 1931-10-28 för montering av flottörlandningsställ
F 5 formation Västerås 1931-11-01. F 5 skolavdelning förlagd till Västerås under tiden 1/11 – 15/12 1931. (KrA,
F 5 verkstad 1931-12-17. Skyddsplåtar påmonterade för skevningsroderlinorna. Utbyte av propeller. Diverse reparationer.
Omnumrerat 4560 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Formation 1931-12-21
Verkstad 1932-04-22. Motorbyte. Motor typ Gp II nr 2189 inmonterad.
Formation 1932-04-30.
Omnumrerat 5560 1932-07
Verkstad 1932-08-16. Motorbyte. Motor typ Gp II nr 2147 inmonterad.
Formation 1932-08-19.
Till CFV 1932-10-21. Utbyte av höger över- och undervinge med skevningsroder, främre högra bärstag och landningsstötta samt propeller.
Formation 1932-10-27.
Verkstad 1932-12-06. Motorbyte. Motor typ Gp II nr 2149 inmonterad.
Formation 1933-01-09.
Verkstad 1933-03-13. Utbyte av samtliga ramrör med stagplåtar från bakre spant och ut till stjärten. Sporren utbytt m.m.
Formation 1933-03-24.
Verkstad 1933-06-09. Översyn och motorbyte. Motor typ Gp II nr 2144 inmonterad.
Formation 1933-06-27.
Verkstad 1933-09-05. Liten översyn samt motorbyte. Motor typ Gp II nr 2182 inmonterad.
Formation 1933-09-11.
Haveri 1933-09-13 vid landning. Fpl slog runt. Skador: Flygkropp, ving- och landningsställ, roder, propeller m.m
Verkstad 1933-09-14. Reparation. Motor typ Gp II nr 2182 inmonterad.
Formation 1933-12-07.
Verkstad 1934-07-12. Justering av andningsställ.
Formation 1934-07-13.
Verkstad 1934-09-06. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Gp II inmonterad.
Formation 1934-09-12.
Haveri 1934-09-28.
Verkstad 1934-09-28. Reparation
Formation 1934-10-01.
Haveri 1935-02-13.
Verkstad 1935-02-13. Liten fplöversyn. Motor typ Gp II nr 2182 inmonterad.
Formation 1935-03-04.
1935-04-05. Montering av flottörlandningsställ.
Verkstad 1935-04-23. Montering av hjullandningsställ och reparation
Formation 1935-05-08.
Haveri 1935-08-05.
Verkstad 1935-08-05. Vingställ: Reparation av tygsträckare å höger undervinge. Landningsställ: utbyte av 2 st hjul, 4 st specialbult och 2 st S-bult.
Formation 1935-08-06.
Förråd 1935-10-25
Verkstad 1936-03-09. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Gp II nr 2145 inmonterad
Förråd 1936-04-02
Fpl ommärkt 1936-07-02
Ommärkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-4
Registreringsnummer 560 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Överlämnat till F 3 1936-07-03 (som lån ?)
F 5 formation 1936-08-29
Verkstad 1936-10-17. Liten översyn och motorbyte. Motor typ Gp II nr 2188 inmonterad.
Formation 1936-10-30
Nödlandning 1937-05-24
Ff aspirant Nyström oskadad
Orsak till nödlandning: Bensinkranen oavsiktligt delvis stängd vid förarens instigande i fpl.
Verkstad 1937-06-11. Höger vingställ varit nedmonterat för lektion.
Formation 1937-06-17.
Ommärkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Nödlandning 1937-09-02
Motor: Gp II nr 2188
Ff löjtnant K.-E. Karlsson. oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp
Till Instruktionsverkstad 1937-09-21.
Till ASJA 1937-12-16. Stor översyn. Motor typ Gp II nr 2188 inmonterad.
Överlämnat till F 3 1938-03-08
Märkning 3-44
Förråd 1938-06-02
Formation 1938-06-08
Till ASJA 1938-09-04 för just
Formation 1938-09-14
Förråd 1938-11-01
Formation 1939-01-13
1939-12 Ommärkt 3-60
Haveri 1940-05-06 vid F 3, Malmen
Total gångtid: 1969 tim
Motor: Gp II nr 2188
Total gångtid: 1256 tim.
Ff löjtnant B. Flach oskadad
Orsak till haveri: Påkörning av hinder vid utkörning i grp.
Skador flygplan: Undervinge, höger, skadad.
Skador motor: Propellern kassabel.
Beräknad reparationskostnad 600:- kr
Till CVM 1940-05-29; liten översyn
Ommärkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 3-101
F 3 förråd 1940-07-16
Formation 1940-07-31
Förråd 1940-10-23
Formation 1940-12-11
Kollision med luftledning 1941-01-20. Mindre skador å vänster undervinge
Haveri 1941-07-22. Vänster kroppshalva deformerad vid landningsstället
Förråd 1941-07-23
Till CVM 1941-08-05. Reparation
F 3 förråd 1941-09-13
Formation 1941-09-17
Försålt 1947-02-25 med motor typ Gp II nr 2149 till B. H. Gustavsson, Stockholm. Pris kronor 1.550.
Registrering SE-BFH
Sk 9 nr 5110, 4560, 5560, 560
Antal i Flygvapnet: 10 st
I tjänst 1931-1947
I tjänst 1931-1947
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "Sk 9, DH 60T Moth Trainer"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier