21108 J 21A-1
Postat: 07 feb 2014, 10:02
21108
J 21A-1
Typ SAAB 21
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Levererat till F 8 1946-02-15.
Överlämnat till Fc 1946-02-15 som lån för flygprov. Motor typ DB 605 nr 77969
Godkänt 1946-02-23
Återlämnat till F 8 1946-02-26
F 15 flottiljverkstad, motorbyte. Påbörjad 1946-03-09, klar 1946-05-10
Överlämnat till F 9 1946-05-10 jämlikt fo B 46/46. Motor typ DB 605 nr 2101.
Haveri 1946-10-12,
Motor: DB605 nr 2101
Ff B O Liss (GFSU:2) oskadad
Skador: Höger luftintag vätskekylare deformerad. Främre vingbalkens högra del i mittvingen något krökt.
Beräknad kostnad: 10.000:- kr.
Orsak till haveri: Packning g XP 4501-0105 i hydraulsystemets manöverventil för landningsstället hade brustit och vrängt sig, varigenom fpl hela hydraulsystem blivit trycklöst. Härigenom kunde bromsarna icke användas, varför fpl efter landningen rullat utanför flygfältet och kolliderat med ett träd.
Överlämnat till F 15 1946-10-20 som lån
Till CVM 1947-04-28 för haverireparation.
Anmäld klar 1948-08-04. Motor typ DB605 nr 2101 inmonterad.
Till F 9 1948-08-05.
Till CVA 1948-10-22
Kasserat 1949-01-28
J 21A-1
Typ SAAB 21
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Levererat till F 8 1946-02-15.
Överlämnat till Fc 1946-02-15 som lån för flygprov. Motor typ DB 605 nr 77969
Godkänt 1946-02-23
Återlämnat till F 8 1946-02-26
F 15 flottiljverkstad, motorbyte. Påbörjad 1946-03-09, klar 1946-05-10
Överlämnat till F 9 1946-05-10 jämlikt fo B 46/46. Motor typ DB 605 nr 2101.
Haveri 1946-10-12,
Motor: DB605 nr 2101
Ff B O Liss (GFSU:2) oskadad
Skador: Höger luftintag vätskekylare deformerad. Främre vingbalkens högra del i mittvingen något krökt.
Beräknad kostnad: 10.000:- kr.
Orsak till haveri: Packning g XP 4501-0105 i hydraulsystemets manöverventil för landningsstället hade brustit och vrängt sig, varigenom fpl hela hydraulsystem blivit trycklöst. Härigenom kunde bromsarna icke användas, varför fpl efter landningen rullat utanför flygfältet och kolliderat med ett träd.
Överlämnat till F 15 1946-10-20 som lån
Till CVM 1947-04-28 för haverireparation.
Anmäld klar 1948-08-04. Motor typ DB605 nr 2101 inmonterad.
Till F 9 1948-08-05.
Till CVA 1948-10-22
Kasserat 1949-01-28