21118
J 21A-1
Typ SAAB 21
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Levererat till F 9 1946-06-13
Godkänt 1946-06-20
Haveri 1948-06-14 vid F 9. Buklandning.
Kasserat 1948-11-18
21118 J 21A-1
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 21118 J 21A-1
Huvudstället kunde inte fällas ut.Leif Fredin skrev:21118 J 21A-1
...
Haveri 1948-06-14 vid F 9. Buklandning.
Kasserat 1948-11-18
Beräknad kostnad 2000:-
21118 hade då en ggt av 145,25 , med motor 2079.
Tillhörde 3:e div.
Re: 21118 J 21A-1
Hittade lite till om:
21118 J 21A-1
Planet kontrollerat av TBA-avdelningen 1946-03-15
Anmält till besiktning 1946-05-10 av SaabT-kontroll.
Överlämnat till F9 1946-06-13
Provflygare Lambert Meuller
21118 hade då 10+1 flygningar på 2,20 tim.
Motor (nr. 2042 överstruken, ev varit imonterad?) nr. 2079
Samma motor som var monterad vid haveriet 1948-06-14
Propeller nr.2017 ( VDM-9-12189 )
Godkänt 1946-06-20
Kasserat 1948-11-18 (Mv 89:290)
21118 J 21A-1
Planet kontrollerat av TBA-avdelningen 1946-03-15
Anmält till besiktning 1946-05-10 av SaabT-kontroll.
Överlämnat till F9 1946-06-13
Provflygare Lambert Meuller
21118 hade då 10+1 flygningar på 2,20 tim.
Motor (nr. 2042 överstruken, ev varit imonterad?) nr. 2079
Samma motor som var monterad vid haveriet 1948-06-14
Propeller nr.2017 ( VDM-9-12189 )
Godkänt 1946-06-20
Kasserat 1948-11-18 (Mv 89:290)
Re: 21118 J 21A-1
21118 J 21A-1 –
Haveri 1948-06-14, F9 fält, Säve
Händelseförlopp
Haveriet inträffade under navigeringsflygning i rote pga motorstörningar.
Vid ingång för landning efter roteflygning kunde ff trots normalt hydraultryck ej få ut landstället utan endast nosstället. Trots upprepade försök var landställsluckorna till huvudstället stängda.
Efter inspektion i luften beordrade divch buklandning på fältet till vänster om märket. Ff verkställde sättningen i gräset men fpl rutschade över bankorset och stannade snabbt sedan det tvärat åt vänster.
Haveriorsak
Orsaken till haveriet var att vid montering av nytt ventilbatteri till huvudlandstället före flygningen hade anslutningen till reglagearmen skett felaktigt varigenom huvudstället ej kunde fällas ut. (Ff:fu/GFSU:1)
se....http://www.svfplhist.com/
Haveri 1948-06-14, F9 fält, Säve
Händelseförlopp
Haveriet inträffade under navigeringsflygning i rote pga motorstörningar.
Vid ingång för landning efter roteflygning kunde ff trots normalt hydraultryck ej få ut landstället utan endast nosstället. Trots upprepade försök var landställsluckorna till huvudstället stängda.
Efter inspektion i luften beordrade divch buklandning på fältet till vänster om märket. Ff verkställde sättningen i gräset men fpl rutschade över bankorset och stannade snabbt sedan det tvärat åt vänster.
Haveriorsak
Orsaken till haveriet var att vid montering av nytt ventilbatteri till huvudlandstället före flygningen hade anslutningen till reglagearmen skett felaktigt varigenom huvudstället ej kunde fällas ut. (Ff:fu/GFSU:1)
se....http://www.svfplhist.com/