Flygkonstens historia - i bilder av Ulf Olsson

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2933
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Flygkonstens historia - i bilder av Ulf Olsson

Inlägg av Lars Sundin »

Jag fick från Jan Karlsson härom dagen trevliga bilder med vilka den pensionerade tekniske direktören vid Volvo Aerospace Ulf Olsson i samband med företagets 75-årsfirande illustrerat ett föredrag på Innovatum i Trollhättan om hur fåglarna uppfann flygkonsten. Jag hittade tyvärr inte nu dessa "overhead-bilder" på webben, men fann i stället Ulf O:s bilder till föredrag i Stockholm om flygkonstens utveckling. Från de gamla kineserna till vår nyfunna kunskap om hur humlan flyger, även om väl inte sista ordet är sagt ännu i denna för flygkonsten centrala fråga. Nå, nu behöver man ju inte veta det där med Bernoulli och sådant, det räcker med att man kan läsa checklistan och ställa höjdtrimmen sedan man rätt knappat in data för tyngdpunktsberäkningen. Inte så lätt alla gånger...

Jag tror bilderna är förståeliga och igenkännbara. Han konstaterar att människan med sina 3 W per kilo kroppsvikt sitter där hon sitter, medan en "bra" fågel klarar att flyga med 25 W/kg (medan kolibrin behöver utveckla 300 W/kg för sitt hovrande) och en Gripen kan ta till 2500 W/kg:

Bild

Insekter och fåglar kan alltså utveckla mer effekt men så käkar de också närmast som besatta; sin egen kroppsvikt eller mer varje dag. Och människan kan med klyftigt utformade redskap ju faktiskt flyga med egen sin muskelkraft men det tar inte Ulf O upp. (Hade vi änglavingar skulle de behöva ha en spännvidd på 20 meter. Opraktiskt; därför skapades vi guschelov inte till att vara änglar.)

Humlans nonchalans för "fysikens lagar" har man ju skojat med. Förklaringen är att de lagar man utgått ifrån inte är relevanta i humlans fall. Inget ont om Bernoulli men det är inte hela sanningen. Det är vingens framkantvirvel som gör det (och litet till)...

Läsning för nyfikna:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lyftkraft
http://www.faktoider.nu/humlan_kz.html
http://www.innovations-report.de/html/b ... 04553.html (Man har i Lund studerat fladdermöss flykt i en vindtunnel man har där)

Ulf Olssons bilder ingår i hans över 700 sidor tjocka bok AEROSPACE PROPULSION FROM INSECTS TO SPACEFLIGHT som kan laddas ned från http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/E7D20 ... Olsson.pdf Där kan läsas mer om humlans knep (sid 33).

Slutligen skall sägas att humlans själva surr kommer inte från vingarnas slag mot luften. Humlan sätter vingmusklerna i en slags självsvängning, för att värma upp dem. Aldrig är det som man tror. Humlan är allt en lurig en...

Lars S

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"