Hej!
Detta blir mitt första inlägg på detta forum -ett forum som jag är övertygad om är en outsinlig källa till kunskap kring allt som rör flyg.
Jag arbetar på/vid Nynäs slott & Naturreservat -ett 3600 hektar stort område vid kusten dryga 30 km norr om Nyköping. Under senare delen av beredskapsåren, troligen 1943 - 45, var ett antal SAAB S17 BS (sjöflygplan) baserade i anslutning till havsfjärden Tvären här i området, enligt uppgift hitflugna från F2 Hägernäs(fanns sjöflyg baserat där?). Manskapet var baserat på ett depåfartyg som låg ankrat en bit ut från land. Var det brukligt att även bränslepåfyllning m.m skedde via depåfartyget?
Utmed strandlinjen några hundra meter sydväst Nynäs brygga finns spåren kvar efter ett antal ingrävda "depåer" (5 - 6 st totalt), mer eller mindre raserade och överväxta av sly o strandvegetation. Eftersom ett av mina stora intressen råkar vara modellbygge, har jag föresatt mig att bygga ett litet diorama i skala 1:72 av hur en sån här sjöflygdepå kunde se ut när den var i funktion. "Huvudobjektet" i dioramat blir självklart en SAAB B17 (byggsats från Marivox).
Jag har fotat och gjort en del uppmätningar kring ett av de bäst synliga "depåerna", men undrar nu om det möjligen finns några specifikationer/instruktioner från tex Flygvapnet, marinen e.dyl på hur sådana värn eller depåer för sjöflygplan av nämnda spec skulle utföras. Var det brukligt att man tex uppförde någon form av förrådsskjul e.dyl i anslutning till depåerna? (finns inga spår kvar av sådana). Det skulle vara ett bra komplement till de vaga spåren "i fält" i mitt syfte att rekonstruera ett dyligt i modellform. Kanske existerar inga sådana reglementen/specifikationer, utan man kanske fick improvisera lösningar från plats till plats. Jag slänger i alla fall ut frågan här på forumet och ser om någon sitter inne med kunskaper rörande detta. Tacksam för alla upptänkliga tips!
Mvh och trevlig helg,
Pontus Carlweitz
Värn för sjöflyg 1943-44?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 27 okt 2008, 11:55
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Några tips
Hej Pontus!
Det kan tänkas att du kan få veta mer genom att ta kontakt med F 2 kamratförening, se http://user.tninet.se/~pzx880j/f2/f2start.htm Vda jag förstår är föreningen under upphörande. F 2 var vår enda flottilj för marinflyg och var under beredskapen spridd på olika baser längs våra kuster (samt vid några sjöar öster om Göteborg) förutom vid F 2 självt i Hägernäs.
För "Tvären" skriver Lennart Andersson i sin "Svenskt militärflyg -propellerepoken" att basen användes av 2:a divisionen på F 2 som tillfällig bas augusti-september 1943. (Skall man kanske gissa att den korta användningen av Tvären gjorde att där uppfördes inte mycket till anläggningar.)
Mikael Forslund har skrivit boken "Torpedflyget i Sverige", se http://surfcity.kund.dalnet.se/forslund ... nd_swe.htm Jag har för mig att där finns en del om främst Gålöbasen.
Lars Henriksson har material om Gålö- och Lucernabaserna på http://www.avrosys.nu/aircraft/Torped/192T2.htm. Alla T 2-bilder är från Gålö (jag har lyckats identifiera några av fotoställena) utom det lågsniffande planet.
Tillägg: Se även http://www.flygbas.se/ som ger en del tips om var man kan söka. Kanske något finns i det verk som kommer ut nu till jul om flygbaser.
Lars S
Det kan tänkas att du kan få veta mer genom att ta kontakt med F 2 kamratförening, se http://user.tninet.se/~pzx880j/f2/f2start.htm Vda jag förstår är föreningen under upphörande. F 2 var vår enda flottilj för marinflyg och var under beredskapen spridd på olika baser längs våra kuster (samt vid några sjöar öster om Göteborg) förutom vid F 2 självt i Hägernäs.
För "Tvären" skriver Lennart Andersson i sin "Svenskt militärflyg -propellerepoken" att basen användes av 2:a divisionen på F 2 som tillfällig bas augusti-september 1943. (Skall man kanske gissa att den korta användningen av Tvären gjorde att där uppfördes inte mycket till anläggningar.)
Mikael Forslund har skrivit boken "Torpedflyget i Sverige", se http://surfcity.kund.dalnet.se/forslund ... nd_swe.htm Jag har för mig att där finns en del om främst Gålöbasen.
Lars Henriksson har material om Gålö- och Lucernabaserna på http://www.avrosys.nu/aircraft/Torped/192T2.htm. Alla T 2-bilder är från Gålö (jag har lyckats identifiera några av fotoställena) utom det lågsniffande planet.
Tillägg: Se även http://www.flygbas.se/ som ger en del tips om var man kan söka. Kanske något finns i det verk som kommer ut nu till jul om flygbaser.
Lars S
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 27 okt 2008, 11:55
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Tusen tack för tipsen, Lars!
Jag tror att det mycket väl kan vara så att installationerna vid Tvären var ganska enkla. Det man fortfarande kan se är att de rektangulära ingrävningarna i strandkanten har varit brädfodrade och att man i så att säga har grävt ur backen i "depåns" bakkant så att den bildar två drygt 50 cm höga "trappsteg". En väg anlades också genom skogen fram till flygdepåerna utmed stranden. Jag skall ta kontakt med F2 kamratförening -med litet tur kanske det rentav finns någon kvar som besökte/tjänstgjorde vid Tvären -44. Nu vet jag inte om man kan lägga ut bilder i inläggen här på forumet, men om det går kundejag gärna lägga ut en bild på en B17 maskin som "taxar" ut (eller in?) vid Tvären-basen.
Mvh Pontus
Jag tror att det mycket väl kan vara så att installationerna vid Tvären var ganska enkla. Det man fortfarande kan se är att de rektangulära ingrävningarna i strandkanten har varit brädfodrade och att man i så att säga har grävt ur backen i "depåns" bakkant så att den bildar två drygt 50 cm höga "trappsteg". En väg anlades också genom skogen fram till flygdepåerna utmed stranden. Jag skall ta kontakt med F2 kamratförening -med litet tur kanske det rentav finns någon kvar som besökte/tjänstgjorde vid Tvären -44. Nu vet jag inte om man kan lägga ut bilder i inläggen här på forumet, men om det går kundejag gärna lägga ut en bild på en B17 maskin som "taxar" ut (eller in?) vid Tvären-basen.
Mvh Pontus