2102 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

2102 J 9

Inlägg av Leif Fredin »

2102
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 180-2

Godkänt 1939-12-07
Till CVM
Levererat till F 8 1940-03-06 med motor typ TWC3 nr 2377
Märkning 2
F 8 verkstad 1940-03-07 Demonstration
Formation 1940-03-14

Bild

Haveri 1940-04-08 vid landning Bromma. Märkning 2
Total flygtid: 36,35 tim.
Motor: TWC3 nr 2377
Total gångtid: 39,35 tim.
Ff kapten Grels J Naeslund. oskadad
Skador fpl: Skador på vänster skevningsroder, vänster vinges bakkant och stötta till vänster landningsställsben
Skador motor: Skador på propeller
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande: 3.000:- kr

Ur protokoll

Kapten G J Naeslund
Ang skada å fpl.
Till Chefen för 2. div.

Härmed ber jag vördsamt anmäla, att fpl nr 2, typ J 9, skadats vid landning å Bromma den 8/4 1940.
Barkarby den 9/4 1940
Grels Naeslund
Kapten.

Kapten Naeslund anförde i huvudsak följande:
att han 8/4 beordrats flyga över fpl nr 2102 (2). Typ J 9, från Barkarby till Bromma;
att fpl planéhastighet vid landningen på Bromma var för låg;
att han ej själv märkt att så var förhållandet;
att vänster landningsställsben vid sättningen vek sig bakåt varvid fpl gick ned på vänster vinge;
att landningsstället var fullt ute enligt indikatoren.

Uppläst och vidkänt:
Grels Naeslund
Kapten

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Att fpl vid planén före landningen framfördes med låg hastighet varigenom sättningen blev något hård. Då föraren tidigare flugit fpl endast två gånger med två landningar och därför icke kan anses vara influgen på fpltypen torde han icke kunna göras ansvarig för haveriet.

Barkarby den 29/4 1940 M. Bång Förhörsledare
K. Lindahl
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Orsaken till haveriet har varit för låg planéhastighet. Med hänsyn till den korta tid fpltypen varit i tjänst vid flottiljen kan föraren icke anses hava brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas.
Kronan vidkännes kostnaden för materielens iståndsättande.

Barkarby den 10/5 1940.
Georg Gärdin
Chef F 8 depå.
/ G. Hultström

Verkstad 1940-04-09. Reparation
Till CVM 1940-05-19. Montering av bestyckning, radio
F 8 formation 1940-05-28
Ommärkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1940-11-02 Införande av ändringar
Formation 1940-11-06

Verkstad 1941-03-18. Reparation. Signalljus monterat
Formation 1941-03-26

Haveri 1941-03-27. Märkning 8-31.
Motor: TWC3 nr 2377
Ff aspirant Borgsén
Orsak till haveri: Manöverfel.
Skador flygplan: Större skador å höger vinge
Beräknad reparationskostnad 21 200: - kr

Verkstad 1941-03-28. Haverireparation
Formation 1941-05-19
Verkstad 1941-10-03. Skyddsbehandling av bränsletank
Formation 1941-10-23
Verkstad 1942-01-26. Liten översyn
Märkning 8-12 (1942)

Haveri 1944-02-24
Motor: TWC3 nr 3572
Ff fänrik Holmbäck
Orsak till haveri: Indisciplinär flygning.
Skador flygplan: Mindre skada på höger vinge, NACA-kåpa och venturirör. Spinner kass.
Beräknad reparationskostnad 500:- kr

Haveri 1944-06-14. Märkning 8-6
Motor: TWC3 nr 3572
Ff resoffasp vpl korpral I. Darin oskadad
Orsak till haveri: Kollision med gränsmarkeringsljus.
Skador motor: Mindre repor på propellerbladen.
Beräknad reparationskostnad 30: - kr

Verkstad. Liten översyn. Beräknas påbörjas 1944-08-01, beräknas klar 1944-09-30.

Nödlandning 1944-10-23
Motor: TWC3 nr 4000
Ff vpl furir H. Borgsén oskadad
Orsak till nödlandning: Fel på skevningsroder.
Skador flygplan: Mindre skador på inklädningsplåtar till landningsställ och oljekylare.
Skador motor: Propellerbladen krökta.
Beräknad reparationskostnad 1 000:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 11 1945-11-26

Haveri 1946-05-13
Motor: TWC3 nr 4000
Ff offasp. vpl korpral Folkesson (GFSU:1) oskadad
Ground loop vid landning beroende på ovana vid fpltypen
Skadornas omfattning: Höger vinge deformerad 1 m in från spetsen, höger stabilisator skadad samt höger
landställsbens pistong och gaffel kass.
Beräknad kostnad 4.300:- kr

Överlämnat till F 20 1946-10-12
Överlämnat till F 3 1947-05-07
Överlämnat till F 5 1947-05-07 som lån
Till CVM 1947-05-30 för liten översyn och tanktätning. Motor typ TWC3 nr 3107
Anmäld klar 1948-07-03.
Till F 3 1948-07-04.
Överlämnat till F 11 1948-11-05 med motor typ TWC3 nr 3107
Överlämnat till F 8 1949-05-03

Haveri 1949-09-15
Motor: TWC3 nr 3107
Ff generalmajor Nils O.F. Söderberg
Gaffeländstycke till sporrlås brustet

Haveri 1949-09-27
Ff kapten Å.V. Berg
Ground loop

Haveri 1949-11-11
Motor: TWC3 nr 3107
Ff major H. Werneman
Ground loop vid landning

F 8 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1949-11-11
Klar 1949-11-29

Haveri 1949-12-06. Märkning 8-02
Ff kapten S G Gustafson
Fpl ställt sig på nosen vid inkörning efter landning.

Kasserat 1951-08-24. Gångtid total 1232 tim, efter LF 351 tim, antal flygningar 1617 st. Motor typ TWC3 nr 3107, gångtid total 988 tim, efter SM 353 tim.

Återgå till "J 9, Seversky Republick EP-106"