2102
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 180-2
Godkänt 1939-12-07
Till CVM
Levererat till F 8 1940-03-06 med motor typ TWC3 nr 2377
Märkning 2
F 8 verkstad 1940-03-07 Demonstration
Formation 1940-03-14
Haveri 1940-04-08 vid landning Bromma. Märkning 2
Total flygtid: 36,35 tim.
Motor: TWC3 nr 2377
Total gångtid: 39,35 tim.
Ff kapten Grels J Naeslund. oskadad
Skador fpl: Skador på vänster skevningsroder, vänster vinges bakkant och stötta till vänster landningsställsben
Skador motor: Skador på propeller
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande: 3.000:- kr
Ur protokoll
Kapten G J Naeslund
Ang skada å fpl.
Till Chefen för 2. div.
Härmed ber jag vördsamt anmäla, att fpl nr 2, typ J 9, skadats vid landning å Bromma den 8/4 1940.
Barkarby den 9/4 1940
Grels Naeslund
Kapten.
Kapten Naeslund anförde i huvudsak följande:
att han 8/4 beordrats flyga över fpl nr 2102 (2). Typ J 9, från Barkarby till Bromma;
att fpl planéhastighet vid landningen på Bromma var för låg;
att han ej själv märkt att så var förhållandet;
att vänster landningsställsben vid sättningen vek sig bakåt varvid fpl gick ned på vänster vinge;
att landningsstället var fullt ute enligt indikatoren.
Uppläst och vidkänt:
Grels Naeslund
Kapten
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Att fpl vid planén före landningen framfördes med låg hastighet varigenom sättningen blev något hård. Då föraren tidigare flugit fpl endast två gånger med två landningar och därför icke kan anses vara influgen på fpltypen torde han icke kunna göras ansvarig för haveriet.
Barkarby den 29/4 1940 M. Bång Förhörsledare
K. Lindahl
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Orsaken till haveriet har varit för låg planéhastighet. Med hänsyn till den korta tid fpltypen varit i tjänst vid flottiljen kan föraren icke anses hava brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas.
Kronan vidkännes kostnaden för materielens iståndsättande.
Barkarby den 10/5 1940.
Georg Gärdin
Chef F 8 depå.
/ G. Hultström
Verkstad 1940-04-09. Reparation
Till CVM 1940-05-19. Montering av bestyckning, radio
F 8 formation 1940-05-28
Ommärkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1940-11-02 Införande av ändringar
Formation 1940-11-06
Verkstad 1941-03-18. Reparation. Signalljus monterat
Formation 1941-03-26
Haveri 1941-03-27. Märkning 8-31.
Motor: TWC3 nr 2377
Ff aspirant Borgsén
Orsak till haveri: Manöverfel.
Skador flygplan: Större skador å höger vinge
Beräknad reparationskostnad 21 200: - kr
Verkstad 1941-03-28. Haverireparation
Formation 1941-05-19
Verkstad 1941-10-03. Skyddsbehandling av bränsletank
Formation 1941-10-23
Verkstad 1942-01-26. Liten översyn
Märkning 8-12 (1942)
Haveri 1944-02-24
Motor: TWC3 nr 3572
Ff fänrik Holmbäck
Orsak till haveri: Indisciplinär flygning.
Skador flygplan: Mindre skada på höger vinge, NACA-kåpa och venturirör. Spinner kass.
Beräknad reparationskostnad 500:- kr
Haveri 1944-06-14. Märkning 8-6
Motor: TWC3 nr 3572
Ff resoffasp vpl korpral I. Darin oskadad
Orsak till haveri: Kollision med gränsmarkeringsljus.
Skador motor: Mindre repor på propellerbladen.
Beräknad reparationskostnad 30: - kr
Verkstad. Liten översyn. Beräknas påbörjas 1944-08-01, beräknas klar 1944-09-30.
Nödlandning 1944-10-23
Motor: TWC3 nr 4000
Ff vpl furir H. Borgsén oskadad
Orsak till nödlandning: Fel på skevningsroder.
Skador flygplan: Mindre skador på inklädningsplåtar till landningsställ och oljekylare.
Skador motor: Propellerbladen krökta.
Beräknad reparationskostnad 1 000:- kr
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 11 1945-11-26
Haveri 1946-05-13
Motor: TWC3 nr 4000
Ff offasp. vpl korpral Folkesson (GFSU:1) oskadad
Ground loop vid landning beroende på ovana vid fpltypen
Skadornas omfattning: Höger vinge deformerad 1 m in från spetsen, höger stabilisator skadad samt höger
landställsbens pistong och gaffel kass.
Beräknad kostnad 4.300:- kr
Överlämnat till F 20 1946-10-12
Överlämnat till F 3 1947-05-07
Överlämnat till F 5 1947-05-07 som lån
Till CVM 1947-05-30 för liten översyn och tanktätning. Motor typ TWC3 nr 3107
Anmäld klar 1948-07-03.
Till F 3 1948-07-04.
Överlämnat till F 11 1948-11-05 med motor typ TWC3 nr 3107
Överlämnat till F 8 1949-05-03
Haveri 1949-09-15
Motor: TWC3 nr 3107
Ff generalmajor Nils O.F. Söderberg
Gaffeländstycke till sporrlås brustet
Haveri 1949-09-27
Ff kapten Å.V. Berg
Ground loop
Haveri 1949-11-11
Motor: TWC3 nr 3107
Ff major H. Werneman
Ground loop vid landning
F 8 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1949-11-11
Klar 1949-11-29
Haveri 1949-12-06. Märkning 8-02
Ff kapten S G Gustafson
Fpl ställt sig på nosen vid inkörning efter landning.
Kasserat 1951-08-24. Gångtid total 1232 tim, efter LF 351 tim, antal flygningar 1617 st. Motor typ TWC3 nr 3107, gångtid total 988 tim, efter SM 353 tim.
2102 J 9
I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st
Antal i Flygvapnet: 60 st
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "J 9, Seversky Republick EP-106"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier