2107 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

2107 J 9

Inlägg av Leif Fredin »

2107
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 180-7

Godkänt 1940-02-06
Levererat till F 8 1940-04-05 med motor typ TWC3 nr 2833

Haveri 1940-04-05 vid landning på Bromma. Märkning 7
Gångtid: 1,45 tim
Motor: TWC3 nr 2833
Gångtid: 4,45 tim.
Ff fänrik Ove Darin oskadad
Orsak till haveri: Ground loop. Olämpligt handhavande med hjulbromsarna
Skador flygplan: Större skador å vänster vinge. Landningsställsben med beslag, stabilisator och höjdroder.
Beräknad reparationskostnad 15.000: - kr


Ur protokoll:

Till Chefen för
Kungl Svea flygflottilj

Härmed får jag vördsamt anmäla, att jag vid landning på Bromma flygplats den 5/4 1940 med fpl nr 7 typ J 9 fick ground loop varvid följande skador uppstodo:
Vänster vingnock uppriven.
Vänster landningsställsben deformerat.

Barkarby den 5 april 1940
Ove Darin
Fänrik

Fänrik Darin anförde i huvudsak följande:
att fpl vid utrullningen började svänga åt höger;
att han därför använde broms på vänster hjul för att söka häva svängen;
att fpl trots detta fortsatt att svänga åt höger och
att svängen övergick till en ground-loop på 360° varvid vänster vinge och vänstra delen av stabilisatorn togo i marken och skadades. Samtidigt deformerades vänster landningsställsben.

Uppläst och vidkänt:
O. Darin
Fänrik

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Att fpl vid landningen fick ground loop, som föraren sökte häva genom att använda hjulbromsarna. Detta förfaringssätt torde vara olämpligt med ifrågavarande fpltyp, med då föraren tidigare endast flugit fpltypen två gånger och icke kan anses var influgen på fpl kan föraren icke göras ansvarig för haveriet.

Barkarby den 29/4 1940
M. Bång
Förhörsledare
K. Lindahl
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Orsaken till haveriet har varit olämpligt handhavande av hjulbromsarna. Med hänsyn till den korta tid fpltypen varit i tjänst vid flottiljen kan föraren icke anses hava brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas.
Kronan vidkännes kostnaden för materielens iståndsättande.

Barkarby den 10/5 1940.
Georg Gärdin.
Chef F 8 depå.
/ G. Hultström


F 8 verkstad 1940-04-06. Reparation
Formation 1940-04-17
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1940-11-05. Införande av ändringar
Formation 1940-11-09
Verkstad 1941-01-29. Införande av ändringar
Formation 1941-02-07
Verkstad 1941-05-15. Införande av ändringar
Formation 1941-05-18

Haveri 1943-07-21. Kollision med gränsmarkeringsljus vid landning, märkning 8-17
Motor: TWC3 nr 3892
Ff offasp, vpl korpral Sten Bergström oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning.
Skador: Större skador på vingmittstycke och vänster vinge. Ett propellerblad svårt skadat
Beräknad reparationskostnad 5.600: - kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 11 1945-08-05 som lån
Överlämnat till F 20 1946-10-12 med motor typ TWC3 nr 3894
Märkning 20-74 (?)
Överlämnat till F 3 1947-04-14
Till CVM 1947-08-18 för liten översyn och tanktätning. Motor typ TWC3 nr 3894
Anmäld klar 1948-08-26.
Till F 3 1948-05-26.
Överlämnat till F 5 1949-05-23 jämlikt FF skr MV 9:4 av 1949-04-30
Gångtid total 845 tim. Efter SF 605 tim. Efter LF 10 tim.
Motor typ TWC3 nr 3894. Gångtid total 713 tim. Efter SM 10 tim
Märkning 5-vit A

Haveri 1950-01-26 vid F 5
Gångtid total 876,3 tim, efter LF 41,4 tim.
Motor typ TWC3 nr 3894
Gångtid total 744,0 tim, efter SM 41,4 tim
Ff furir Andersson oskadad
Vid markkörning före start kolliderade fpl men en s.k. ”märkesvagn” (lådvagn av trä), varvid samtliga propellerblad böjdes och vagnen förstördes helt. Två av bladen träffade ett järnspett, som stod lutad mot vagnen, och erhöllo djupa jack.
Något fel på fpls bromssystem har ej kunnat påvisas. Flygförarens försök till bromsning hade vid tillfället ej avsedd
verkan p g a isbeläggning på haveriplatsen.
Skador: Samtliga propellerblad deformerade.
Beräknad kostnad: Propellern: 600:- kr. Märkesvagn: c:a 30:- kr

Överlämnat till F 8 1951-06-15
Märkning 8-07

Haveri 1952-01-08 vid F 8.
Motor typ TWC3 nr 3894
Ff överste Bjuggren (AFT) oskadad
Under övning i instrumentflygning uppträdde mot slutet av flygpasset motorstörningar, motorns varvtal sjönk och samtidigt hördes kraftiga smällar. Ff drog av gasen till tomgång, kopplade in reservbränsletanken samt kontrollerade samtliga instrument, vilka alla visade normala värden. Då motorstörningarna fortsatte, ansattes landning på F 8 efter meddelande till TL F 8. Efter landning visade samtliga instrument normala värden. Fpl kördes för egen motor in till hangarplattan. Efter förnyad kontroll av instrumenten ökades motorvarvet. Härvid uppträdde nya motorstörningar, varför gasen omedelbart drogs av. Motorn stannade därvid häftigt.

Skadornas omfattning: Samtliga cylindrar i främre kransen ha fått nedre delen av cylindermanteln deformerad. Bivevstakar i bl a cylindrar 2 och 4 brustna. Motorn kass.

Haveri 1952-08-01
Motor typ TWC3 nr 3890
Ff major Rasmusson (AFT) oskadad
Efter normal flygning ansattes landning på bana 21. Vindriktning var ca 270°, vindstyrka ca 10 km/h. Efter sättningen erhölls ground-loop-tendens åt höger. Ff lyckades trots kraftig bromsning på vänster hjul ej häva denna.
Skadornas omfattning: Vänster vinge deformerad i yttre delen, vänster stabilisatorhalva deformerad, vänster skevroder deformerat, vänster landställsben, deformerat.
Beräknad reparationskostnad kr c:a 3000:- kr

Kasserat 1952-09-27. Gångtid 1072 tim. Med motor typ TWC3 nr 3890

Återgå till "J 9, Seversky Republick EP-106"