2107
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 180-7
Godkänt 1940-02-06
Levererat till F 8 1940-04-05 med motor typ TWC3 nr 2833
Haveri 1940-04-05 vid landning på Bromma. Märkning 7
Gångtid: 1,45 tim
Motor: TWC3 nr 2833
Gångtid: 4,45 tim.
Ff fänrik Ove Darin oskadad
Orsak till haveri: Ground loop. Olämpligt handhavande med hjulbromsarna
Skador flygplan: Större skador å vänster vinge. Landningsställsben med beslag, stabilisator och höjdroder.
Beräknad reparationskostnad 15.000: - kr
Ur protokoll:
Till Chefen för
Kungl Svea flygflottilj
Härmed får jag vördsamt anmäla, att jag vid landning på Bromma flygplats den 5/4 1940 med fpl nr 7 typ J 9 fick ground loop varvid följande skador uppstodo:
Vänster vingnock uppriven.
Vänster landningsställsben deformerat.
Barkarby den 5 april 1940
Ove Darin
Fänrik
Fänrik Darin anförde i huvudsak följande:
att fpl vid utrullningen började svänga åt höger;
att han därför använde broms på vänster hjul för att söka häva svängen;
att fpl trots detta fortsatt att svänga åt höger och
att svängen övergick till en ground-loop på 360° varvid vänster vinge och vänstra delen av stabilisatorn togo i marken och skadades. Samtidigt deformerades vänster landningsställsben.
Uppläst och vidkänt:
O. Darin
Fänrik
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Att fpl vid landningen fick ground loop, som föraren sökte häva genom att använda hjulbromsarna. Detta förfaringssätt torde vara olämpligt med ifrågavarande fpltyp, med då föraren tidigare endast flugit fpltypen två gånger och icke kan anses var influgen på fpl kan föraren icke göras ansvarig för haveriet.
Barkarby den 29/4 1940
M. Bång
Förhörsledare
K. Lindahl
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Orsaken till haveriet har varit olämpligt handhavande av hjulbromsarna. Med hänsyn till den korta tid fpltypen varit i tjänst vid flottiljen kan föraren icke anses hava brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas.
Kronan vidkännes kostnaden för materielens iståndsättande.
Barkarby den 10/5 1940.
Georg Gärdin.
Chef F 8 depå.
/ G. Hultström
F 8 verkstad 1940-04-06. Reparation
Formation 1940-04-17
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1940-11-05. Införande av ändringar
Formation 1940-11-09
Verkstad 1941-01-29. Införande av ändringar
Formation 1941-02-07
Verkstad 1941-05-15. Införande av ändringar
Formation 1941-05-18
Haveri 1943-07-21. Kollision med gränsmarkeringsljus vid landning, märkning 8-17
Motor: TWC3 nr 3892
Ff offasp, vpl korpral Sten Bergström oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning.
Skador: Större skador på vingmittstycke och vänster vinge. Ett propellerblad svårt skadat
Beräknad reparationskostnad 5.600: - kr
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 11 1945-08-05 som lån
Överlämnat till F 20 1946-10-12 med motor typ TWC3 nr 3894
Märkning 20-74 (?)
Överlämnat till F 3 1947-04-14
Till CVM 1947-08-18 för liten översyn och tanktätning. Motor typ TWC3 nr 3894
Anmäld klar 1948-08-26.
Till F 3 1948-05-26.
Överlämnat till F 5 1949-05-23 jämlikt FF skr MV 9:4 av 1949-04-30
Gångtid total 845 tim. Efter SF 605 tim. Efter LF 10 tim.
Motor typ TWC3 nr 3894. Gångtid total 713 tim. Efter SM 10 tim
Märkning 5-vit A
Haveri 1950-01-26 vid F 5
Gångtid total 876,3 tim, efter LF 41,4 tim.
Motor typ TWC3 nr 3894
Gångtid total 744,0 tim, efter SM 41,4 tim
Ff furir Andersson oskadad
Vid markkörning före start kolliderade fpl men en s.k. ”märkesvagn” (lådvagn av trä), varvid samtliga propellerblad böjdes och vagnen förstördes helt. Två av bladen träffade ett järnspett, som stod lutad mot vagnen, och erhöllo djupa jack.
Något fel på fpls bromssystem har ej kunnat påvisas. Flygförarens försök till bromsning hade vid tillfället ej avsedd
verkan p g a isbeläggning på haveriplatsen.
Skador: Samtliga propellerblad deformerade.
Beräknad kostnad: Propellern: 600:- kr. Märkesvagn: c:a 30:- kr
Överlämnat till F 8 1951-06-15
Märkning 8-07
Haveri 1952-01-08 vid F 8.
Motor typ TWC3 nr 3894
Ff överste Bjuggren (AFT) oskadad
Under övning i instrumentflygning uppträdde mot slutet av flygpasset motorstörningar, motorns varvtal sjönk och samtidigt hördes kraftiga smällar. Ff drog av gasen till tomgång, kopplade in reservbränsletanken samt kontrollerade samtliga instrument, vilka alla visade normala värden. Då motorstörningarna fortsatte, ansattes landning på F 8 efter meddelande till TL F 8. Efter landning visade samtliga instrument normala värden. Fpl kördes för egen motor in till hangarplattan. Efter förnyad kontroll av instrumenten ökades motorvarvet. Härvid uppträdde nya motorstörningar, varför gasen omedelbart drogs av. Motorn stannade därvid häftigt.
Skadornas omfattning: Samtliga cylindrar i främre kransen ha fått nedre delen av cylindermanteln deformerad. Bivevstakar i bl a cylindrar 2 och 4 brustna. Motorn kass.
Haveri 1952-08-01
Motor typ TWC3 nr 3890
Ff major Rasmusson (AFT) oskadad
Efter normal flygning ansattes landning på bana 21. Vindriktning var ca 270°, vindstyrka ca 10 km/h. Efter sättningen erhölls ground-loop-tendens åt höger. Ff lyckades trots kraftig bromsning på vänster hjul ej häva denna.
Skadornas omfattning: Vänster vinge deformerad i yttre delen, vänster stabilisatorhalva deformerad, vänster skevroder deformerat, vänster landställsben, deformerat.
Beräknad reparationskostnad kr c:a 3000:- kr
Kasserat 1952-09-27. Gångtid 1072 tim. Med motor typ TWC3 nr 3890
2107 J 9
I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st
Antal i Flygvapnet: 60 st
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "J 9, Seversky Republick EP-106"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ Saab 340; SE-B00--B99
- ↳ Saab 340; SE-C00--C99
- ↳ Saab 340; SE-D00--D99
- ↳ Saab 340; SE-E00--E99
- ↳ Saab 340; SE-F00--F99
- ↳ Saab 340; SE-G00--G99
- ↳ Saab 2000; SE-001--999
- ↳ SE-V01--V99
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier