2108 J 9
Postat: 12 feb 2014, 10:09
2108
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 180-8
Godkänt 1940-02-06
Levererat till F 8 1940-04-05 med motor typ TWC3 nr 2832
Märkning 8
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1940-11-07 Införande av ändringar
Formation 1940-11-09
Verkstad 1941-05-09 Införande av ändringar
Formation 1941-05-15
Verkstad 1941-11-17 Införande av ändringar
Formation 1941-12-09
Verkstad 1942-02-02. Reparation
Formation 1942-02-07
Haveri 1942-05-12 vid Sövdeborg i samband med landning. Ground loop. Märkning 8-40
Motor: TWC3 nr 2832
Ff furir O. Malmsten oskadad
Orsak till haveri: Otillfredsställande funktion av hjulbroms.
Skador flygplan: Vänster vinge med skevningsroder deformerade, vänster landställsben krökt. Vänster stabilisator och höjdroder mindre skador.
Beräknat reparationskostnad 10 000:- kr
Haveri 1944-10-23, märkning 8-40
Motor: TWC3 nr 3107
Ff vpl E. Lind oskadad
Orsak till haveri: Vänster hjul kört ned i grop under utrullning.
Skador flygplan: Skador på vänster vinge och landningsställ.
Skador motor: Propellerbladen krökta.
Beräknat reparationskostnad 2 800:- kr
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 11 som lån 1945-08-14 med motor typ TW C3 nr 3107
Överlämnat till F 20 1946-10-02
Märkning 20-75 (?)
F 16 flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1946-11-30, klar 1947-02-19
Överlämnat till F 3 1947-09-17
Överlämnat till F 5 1948-10-05 som lån med motor typ TWC3 nr 3108
Överlämnat till F 11 48-10-05
Överlämnat till F 3 1949-
Kasserat 1950-01-26. Gångtid 838 tim. Antal flygningar 1036 st
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 180-8
Godkänt 1940-02-06
Levererat till F 8 1940-04-05 med motor typ TWC3 nr 2832
Märkning 8
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1940-11-07 Införande av ändringar
Formation 1940-11-09
Verkstad 1941-05-09 Införande av ändringar
Formation 1941-05-15
Verkstad 1941-11-17 Införande av ändringar
Formation 1941-12-09
Verkstad 1942-02-02. Reparation
Formation 1942-02-07
Haveri 1942-05-12 vid Sövdeborg i samband med landning. Ground loop. Märkning 8-40
Motor: TWC3 nr 2832
Ff furir O. Malmsten oskadad
Orsak till haveri: Otillfredsställande funktion av hjulbroms.
Skador flygplan: Vänster vinge med skevningsroder deformerade, vänster landställsben krökt. Vänster stabilisator och höjdroder mindre skador.
Beräknat reparationskostnad 10 000:- kr
Haveri 1944-10-23, märkning 8-40
Motor: TWC3 nr 3107
Ff vpl E. Lind oskadad
Orsak till haveri: Vänster hjul kört ned i grop under utrullning.
Skador flygplan: Skador på vänster vinge och landningsställ.
Skador motor: Propellerbladen krökta.
Beräknat reparationskostnad 2 800:- kr
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 11 som lån 1945-08-14 med motor typ TW C3 nr 3107
Överlämnat till F 20 1946-10-02
Märkning 20-75 (?)
F 16 flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1946-11-30, klar 1947-02-19
Överlämnat till F 3 1947-09-17
Överlämnat till F 5 1948-10-05 som lån med motor typ TWC3 nr 3108
Överlämnat till F 11 48-10-05
Överlämnat till F 3 1949-
Kasserat 1950-01-26. Gångtid 838 tim. Antal flygningar 1036 st