Sida 1 av 1

2109 J 9

Postat: 12 feb 2014, 10:11
av Leif Fredin
2109
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 180-9

Godkänt 1940-02-06
Till CVM Fc 1940-02-23 med motor typ TWC3 nr 2834. Bl a provmontering av skidor
Märkning 9
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Överlämnat till F 8 1942-02-02

Nödlandning 1942-10-22 vid F 8, Barkarby. Märkning 8-45. Tillhörde 3/F 8
Total gångtid: 187.30 tim
Motor typ TWC3 nr 2834
Total gångtid: 180.30 tim
Ff vpl furir Ewald Lind oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning.
Skador flygplan: Propellerbladen krökta, landningsställena tillbucklade, oljekylaren samt luftintaget till oljekylaren tillbucklade. Mindre plåtskada å stjärt framför understödsklack.
Skador motor: Kuggsegmentet till varmluftsintaget sönderbrutet samt luftintaget sprängt. Bägge nedre inre strävorna i motorfundamentet något uppåtbockade.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 1.000:- kr
Motor 1.500:- kr
Summa 2.500:- kr.

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Haveri i samband med nödlandning på grund av motorkrångel

Furir Lind anförde i huvudsak följande:
att han den 22(10 var beordrad utföra höjdflygning med fpl nr 2109;
att fpl avlämnades klargjort före flygning u a;
att omedelbart efter starten kl 0945 kraftiga smällar hördes från motorn;
att han omedelbart svängde vänster tillbaka mot flygfältet;
att han bedömde sig kunna landa mot vinden på flygfältet med landningsstället indraget,
att kraftiga smällar från motorn och skakningar i fpl hela tiden iakttogs;
att han före landningen kuperade motorn:
att landningen företogs på östra fältet med indraget landningsställ och vingklaffarna utfällda,
att efter c:a 100 m utrullning fpl svängde 30° åt vänster varvid stjärten lyftes c:a 1 meter.

Uppläst och vidkänt:
Ewald Lind
Furir.

Vk 335 Nicander anförde i huvudsak följande:
att han klargjort fpl 2109 före flygningen;
att motorn vid uppkörningen fungerade u a;
att han efter uppkörningen besiktigat fpl och reglage u a;
att han till Furir Lind kl 0940 avlämnat fpl 2109 klart för flygning med 650 l bensin och olja fullt samt syrgasen påsläppt;
att han därvid påpekat att tomgångsvarvet var något för högt i luften enligt föregående flygförares rapport.

Uppläst och vidkänt:
Carl Gösta Nicander

Flygingenjör Nyström anförde i huvudsak följande:
P M angående undersökning av motorinstallationen bifogas. Bilaga 1.
Orsaken till motorstörningen har icke med säkerhet kunnat fastställas.
Dock synes motorn (troligen vid tidigare flygning) ha varit utsatt för överhettning, varigenom motorstörningen har kunnat förorsakas av därvid uppkomna skador å tändstift och avgasventiler.
Motorn har översänts till CVM för fortsatt undersökning.

Uppläst och vidkänt:
S. Nyström
Flygingenjör

P M
över undersökning av motor typ TWC3 nr 2834 i fpl typ J 9 nr 2109 efter nödlandning den 22/10 1942.

Reglagens läge efter nödlandningen:
Gasreglage: tillbakafört.
Förkompressor: tillbakafört
Blandning: vid UR i pressure d v s något mager.
Propeller: vid RE i increase d v s ung 2500 vpm.
Oljekylare: ungefär halvöppen.
Bränslekran: huvudtank.
Luftintag: reglagestativet brustet – spjället i läge varmluft; reglagearmar i läge cold carb d v sungefär ¼ varvluft.
Följande undersökning har verkställts:
1. Utvändig besiktning av motorinstallationen u a.
2. Indikering av propelleraxel u a (0,05 mm).
2. Förgasarluftintaget skadat (av ”förgasasmällar”) – demonteras; kontroll (på plats) av förgasaren u a; montering av nytt luftintag och ny propeller.
3. Kontroll medelst handpumpning att bränslesystemet ej företedde läckage, att normalt bränsletryck erhölls samt att förgasaren ej flödade.
4. Kontroll av luftintagstermometern (jämförelse med ytterlufttermometern) u a.
5. Startning, varmkörning och uppkörning:
Avgassmällar vid körning på magnet 1.
Tomgång onormalt hög (c:a 100 vpm).
I övrigt u a.
6. Körning tills 200° cylindertemp samt 30 - 35° luftintagstemp uppnåtts utan att förgasarsmällar förmärktes.
7. Upprepade uppkörningar med resultat enligt pkt 5.
8. Kontroll av ventilspel u a.
9. Kontroll av kompressionen i olika cylindrar, varvid cylinder 3 och 10 visade svag kompression.
10. Cylinder 3 och 10 demonterades;
Cylinder 10: avgasventil krokig samt sätet svårt bränt;
kolvringar otäta;
avgasventil samt kolvringar ersatta av nya detaljer verefter kompressionen i cylinder 10 blev fullgod.
Cylinder 3: avgasventil svårt bränd;
avgasventilen ersatt av ny:
kompressionen fortfarande otillfredsställande;
ytterligare åtgärd fatt förbättra kompressionen i cylinder 3 har därefter icke utförts.
11. Kontroll av tändstift: samtliga bakre tändstift svårt brända, därav 1 helt sönderbränt (fungerade icke).
12. Förgasaren undersökt i provbock u a.

Barkarby den 13 november 1942.
S. Nyström.
Löjtnant.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Nödlandning, med indraget landningsställ, på grund av motorkrångel.
Furir Lind har fullt riktigt bedömt att landningen borde utföras med landningsstället indraget.

Barkarby den 22/10 1942. S.Å. Lindahl
Förhörsledare
I. Winkler
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Ingen synes genom slarv eller vårdslöshet hava varit till skadan vållande.
Kronan vidkännes kostnaden för materielens iståndsättande.

Barkarby den 28/11 1942.
L.G. Hägglöf.
Chef F 8 depå.

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 11 som lån 1945-06-28 med motor typ TWC3 nr 2832
Överlämnat till F 20 1946-10-12 med motor typ TWC3 nr 3727
Märkning 20-76
F 16 flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1946-11-22, klar 1947-01-31.
Överlämnat till F 11 1947
Överlämnat till F 8 1949
Kasserat 1949-10-19. Gångtid 640:20 tim. Antal flygningar 775 st.