2110 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

2110 J 9

Inlägg av Leif Fredin »

2110
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 180-10

Godkänt 1940-04-05
Levererat till F 8 1940-04-05 med motor typ TWC3 nr 3105
Märkning 10

Haveri 1940-06-07
Motor: TWC3 nr 3105
Orsak till haveri: Obekant.
Skador motor: Motorn skurit.
Beräknad reparationskostnad 7.000:- kr

Till SAAB 1940-06-07
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Till F 8 1940-08-07 med motor typ TWC3 nr 4034

Haveri 1940-08-19, märkning 8-29.
Total gångtid 46 tim 50 min
Motor: TWC3 nr 4034
Total gångtid 27 tim 15 min
Ff aspirant Rolf Sjöberg oskadad
Orsak till haveri: Skjutbara huven glidit upp i dykning.
Skador flygplan: Glasrutor i överbyggnad urblåsta. Mindre skador å stabilisator och höjdroder.
Beräknad reparationskostnad 200:- kr

Under dykning från 4500 till 3000 m höjd i upptagningen vid 600 km hastighet fått glasrutorna till den förskjutbara huven krossade samt diverse skador uppstått å stabilisator och höjdroder.

Verkstad 1940-08-21. Reparation
Formation 1940-08-29
Verkstad 1940-12-17. Införande av ändringar. Utbyte av elektrolytskadade kroppsplåtar
Formation 1941-02-28
Verkstad 1941-06-05 Motorjusteringar
Formation 1941-06-07
Verkstad 1941-09-01. Skyddsbehandling av bränsletank
Formation 1941-09-26
Verkstad 1941-10-08 Reparation
Formation 1941-10-16

Haveri 1942-05-15 vid Sövdeborg. Propellerskott, märkning 8-29
Motor: TWC3 nr 4034
Ff furir R. Ericsson
Orsak till haveri: Efterbrännare.
Skador motor: Ett propellerblad skottskadat.
Beräknad reparationskostnad 1.800:- kr

Haveri 1944-07-17, märkning 8-29
Motor: TWC3 nr 3899
Ff 0ffasp. vpl. Korpral S. Crona oskadad
Orsak till haveri: Propellerskott på grund av brusten avtryckarstång på höger ksp.
Skador motor: Ett propellerblad skottskadat (kassabelt)
Beräknad reparationskostnad 1 500:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 11 som lån 1945-06
Överlämnat till F 20 1946-10-14
Märkning 20-77 (?)
Överlämnat till F 3 1947-05-06
Till CVM 1947-05-20 för liten översyn, motorbyte samt tanktätning. Motor typ TWC3 nr 3899.
Motor typ TWC3 nr 3332 inmonterad 1947-11
Motor typ TWC3 nr 3573 inmonterad 1948-06
Anmäld klar 1948-07-24.
Till F 3 1948-07-26.
Överlämnat till F 5 1949-05-23 jämlikt FF skr MV 9:4 av 1949-04-30
Gångtid total 681 tim. Efter LF 19 tim.
Motor typ TWC3 nr 3573 Gångtid total 541 tim. Efter SM 8 tim

Totalhaveri 1950-11-08, märkning 5-vit B
Gångtid total 730 tim, efter LF 70 tim
Motor typ TWC 3 nr 3573
Gångtid total 595, efter SM 70 tim.
Ff fänrik Hans-Ulrik Hansson omkom.

Under landning vid F 5 flygfält efter ett övningsflygpass avancerad flygning kolliderade fpl i landningsvarvet i närheten av Skäralids järnvägsstation med en hög trädtopp på Söderåsen och omedelbart därefter med ytterligare ett träd, varvid höger vinge klipptes av ca 3 m från vingspetsen. Ca 100 m längre fram träffade fpl marken och totalhavererade. Ff omkom. Fpl fattade vid nedslaget eld.

Orsaken till haveriet har varit, att föraren vid ingång för landning har gjort ett onormalt stort landningsvarv, som sträckte sig in över Söderåsen samt under senare delen av landningsvarvet minskat höjden varigenom flygplanet kolliderat med högre träd i åskanten.
Att föraren utsträckt landningsvarvet kan ha berott på krångel med utfällningen av landstället.
Att föraren icke i tid observerat flyghöjden i förhållande till framförvarande terräng kan ha berott på följande orsaker.
samband med senare delen av insvängningen mot flygplatsen har genom bankningen åt höger flygplanets motor och vänster vinge skymt sikten mot åsen, varigenom föraren bedömt höjden över den lägre terrängen åt höger. Genom krånglet med landstället kan föraren haft en del av sin uppmärksamhet riktad mot manövre-ringsorganen inne i sitsen. Flygplanet var trimmat neutralt, varför viss nostunghet kan ha förefunnits.

Kasserat 1950-12-02 med motor typ TWC3 nr 3573

Återgå till "J 9, Seversky Republick EP-106"