S 12 4003 (F2-18) 1942-04-13 Haveri- 1,5 km NNO Svenska Högarna
Haveriet inträffade under spaningsflygning - beordrad av CKF - för spaning efter främmande örlogsfartyg i havsområdet Svenska Högarna - Huvudskär.
Fpl startade fulltankat med bränsle för 2 tim
flygning från sjöflygbasen vid Biskopsudden å Kungl. Djurgården. 25 min efter starten har motorljud från fpl uppfattats från Svenska Högarna, som då var insvept i tjocka. Fpl har passerat fyren på No kurs.
Under flygningen har fpl mött en molnbank, och för lösande av spaningsuppdraget har fs (= fplch) beordrat flygning under molnbanken. Då emellertid molnbanken så småningom övergått i markdimma, har fpl pressats ned på lägsta höjd. Härvid har sikten försvårats därigenom, att dimman flutit samman med den snötäckta isen. '
Ff har försökt att komma ur dimman genom att stiga, dock utan att använda instrument. När detta dock har misslyckats, har ff blivit osäker och försökt att få markkänning. Härvid har fpl
överstegrats, vikit sig och därefter med stor kraft - under högersväng - kolliderat med den fasta isen, varvid nedslaget förorsakat en 1,5 m x 2 m stor vak i isen.
Vid nedslaget har fs omedelbart omkommit, medan ff har allvarligt skadats. Fpl har totalhavererat.
Orsaken till haveriet har varit vikning på låg höjd under flygning i dimma. Flygningen har varit otillfredsställande förberedd såtillvida, att ff icke erhållit orientering om vare sig uppdraget eller väderleken. I vad mån fs har varit orienterad av vädersituationen är icke klarlagt.
Haveriet har direkt förorsakats av felmanöver under flygning i dimma. Fplch och ff har visat bristande omdöme genom att fortsätta flygningen in i mötande markdimma. Ff har dessutom visat bristande omdöme genom att icke använda flyginstrumenten vid flygning i dimma samt genom sitt försök att nå marksikt genom att gå ned på en plats, där molnhöjden var okänd och markdimma kunde väntas. Ff borde istället ha sökt att - på betryggande höjd - komma fram till god sikt. Härvid hade kännedom om väderleksprognosen varit till hjälp.
Se:
http://www.svfplhist.com/
Under Flygplan // S 12