8109
Se 102
Typ: Grunau Baby II B-2
Tillverkad av AB Flygplan, Norrköping
c/n: 021
Tillverkningsår: 1942
1942 Levererad till F4
1942-07-03 Godkänd
1958-05-17 Kasserad.
Gångtid:
Till KSAK som reservdelar.
8109, Se 102
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 8109, Se 102
8109 Se 102
Märkning anges till 4- vit A
Den bilden skulle jag vilja se, någon....
Märkning anges till 4- vit A
Den bilden skulle jag vilja se, någon....
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 8109, Se 102
8109
Se 102
Typ: Grunau Baby II B-2
Tillverkare: AB Flygplan, Norrköping
Tillverkningsnummer 020
Levererat till F 4 1942
Godkänt 1942-07-03
Haveri 1943-07-25 vid F 4, Frösön.
Flygförare furir B Hansson oskadad
Skador fpl: Vänster vingspets och vingrot, höger vingrot förstörda.
Kropp främre del krossad, stjärt bruten.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
4.000:- kr.
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Haveri med fpl Se 102 under inflygning och landningsövningar med fpltypen.
Löjtnant Rissler:
att fänriken Öhrlund vid tillfället varit avdelad såsom övningsledare,
att övningarna avsett inflygning på typ Se 102, vilken tillgått så, att fpl med bil bogserats upp till ungefär 10 m höjd, varefter elever fått koppla ur och landa rakt fram först utan och sedan med tillhjälp av luftbromsarna,
att furir Hansson utfört ifrågavarande övning en gång tidigare utan anmärkning,
att R åsett flygningen från det ögonblick H kopplade ur för landning,
att fpl då befunnit sig på omkr 10 m höjd samt legat i stall med hög nos,
att det därefter svängt något åt höger för att sedan vika sig åt vänster,
att fpl vid nedslaget mot marken havererat men att föraren blivit oskadad,
att han ansåg orsaken till haveriet bero på att H kopplat ur, då farten minskade, utan att dessförinnan ha fört fram spaken. R ansåg vidare, att haveriet troligen hade undvikits, om urkopplingen ej skett, enär bilen trots den minskade farten, med all sannolikhet dragit fpl rätt,
att fpl varit försett med provisorisk hastighetsmätare, vilken fungerat bra,
att han tidigare på dagen provflugit fpl utan någon anmärkning,
att han ansett H såsom medelmåttig elev och att han aldrig tidigare visat anlag för rädsla eller nervositet,
att H avlagt godkända prov för A- och B-diplom.
Uppläst och vidkänt:
Gunnar Rissler
Löjtnant
Fänrik Öhrlund:
att han vid tillfället varit övningsledare samt att övningarna avsett inflygning enl de av löjtnant Rissler givna direktiven,
att han före varje flygning tagit del av vilka övningar eleverna tidigare utfört,
att han givit eleverna den instruktionen att stiga relativt kraftigt samt att själv verkställa urkopplingen, då tecken från bilen voro svåra att se på grund av att nosen skymde,
att han själv fört bilen, men samtidigt suttit med huvudet så vänt, att han kunnat iakttag fpl,
att första delen av starten gått bra, möjligen att stigningen skett med för hög nos,
att bilen, då fpl befunnit sig i höjd med urkoppling, plötsligt och av outredd anledning börjat minska farten,
att furir Hansson därvid kopplat ur utan att dessförinnan ha skjutit fram spaken,
att fpl då omedelbart kommit i stall samt vikit sig åt vänster och havererat,
att orsaken till bilens avsaktning ej berott på någon frivillig eller ofrivillig åtgärd från Ö:s sida, utan skett utan dennes åtgörande,
att orsaken troligen berodde på något tillfälligt fel i bränsletillförseln; möjligen slirning i kopplingen (Ö hade ej foten på kopplingspedalen) eller ojämnheter i marken, som orsakade att bakvagnen hoppade upp och arbetade i luften,
att bilen emellertid både före och efteråt provkörts utan någon anm.; vid ett tidigare tillfälle hade emellertid fänrik Carlmarker råkat ut för liknande missöde med samma bil,
att han i likhet med H ansåg att haveriet möjligen kunnat undvikas, om fpl ej kopplats ur, i vilket fall bilen trots den minskade farten med all sannolikhet dragit ned nosen och bringat fpl ur stalläget.
På särskild tillfrågan uppgav fänrik Öhrlund vidare:
att bogserwiren efter haveriet fortfarande varit fastkopplad vid bilen,
att ”brottstycket” varit helt, varför det ej kan vara tal om annat, än att urkoppling skett från fpl.
Uppläst och vidkänt:
Carl Erik Öhrlund
Fänrik
Furir 610-63-39 Hansson
att han skulle utföra den av löjtnant Rissler angivna övningen; landningen skulle i detta fall ske utan användande av luftbromsar,
att han tidigare utfört övningen en gång, men att detta skett omkring en månad tidigare,
att han ej känt sig på något sätt osäker på grund av det relativt långa uppehållet,
att starten gått bra; det var möjligt att han hade stigit något kraftigt,
att han på omkr 10 m höjd märkt att dragningen upphört; han hade känt det, som om han stod ”fullkomligt stilla” i luften, (bogserbilen skymdes av fplnosen),
att han ögonblickligen kört fram spaken så långt det gått, men att styrfart saknades med påföljd att fpl vikit sig åt vänster, tagit mark innan det hunnit hämtas upp, samt havererat,
att han ej var medveten om, att han kopplat ur och att detta i så fall skett helt omedvetet,
att han ej erhållit några skador.
Uppläst och vidkänt:
B Hansson
Furir.
Vpl 1054-13-42 Nilsson.
att han på relativt nära håll åsett haveriet,
att han vitsordade de uppgifter om händelseförloppet, som tidigare givits,
att han hade den uppfattningen att urkopplingen skett från fpl,
att han tydligt hört att ”dragningen” på bilen plötsligt minskat,
att han förmodade att ”kopplingen slirat” på grund av den hårda belastningen.
Uppläst och vidkänt:
Nils Nilsson
Vpl 1054-13-42
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Att bogserbilen under uppbogseringen av fpl förlorat farten på grund av motorkrångel. Föraren, vilken under uppbogseringen ej kunnat se bilen, har på grund av bristande rutin ej observerat fartförlusten, förrän fpl redan befunnit sig i vikningsstadiet. På grund av den låga höjden har fpl ej kunnat upphämtas utan tagit mark och havererat. Provkörningar av bilen före och efter haveriet har skett utan anm. Fartförlusten vid tillfället antages med största sannolikhet ha berott på att kopplingen på grund av för hög belastning slirat. Ren olyckshändelse föreligger.
Östersund den 27/7 1943
G. Seth
Förhörsledare
N. Hansson
Protokollförare
Beslut:
Olyckshändelse föreligger. Ingen göres ansvarig. Fpl repareras och Kronan vidkännes kostnaderna.
För samtliga instruktörer framhålles, att bogser-bilen vid start skall accelereras så mjukt, att slirning undvikes. Uppstår fartförlust på grund av slirning e d skall urkoppling ej verkställas.
Fältpost 80126 den 3/8 1943.
B. Bjuggren
Chef
Till AB Flygplan 1943-08-07 för reparation.
Till F 4 1944-01-18
Överlämnat till Orsa flygklubb 1956-07-24 som lån
Överlämnat till KSAK enligt UHC M568:5/58
Se 102
Typ: Grunau Baby II B-2
Tillverkare: AB Flygplan, Norrköping
Tillverkningsnummer 020
Levererat till F 4 1942
Godkänt 1942-07-03
Haveri 1943-07-25 vid F 4, Frösön.
Flygförare furir B Hansson oskadad
Skador fpl: Vänster vingspets och vingrot, höger vingrot förstörda.
Kropp främre del krossad, stjärt bruten.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
4.000:- kr.
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Haveri med fpl Se 102 under inflygning och landningsövningar med fpltypen.
Löjtnant Rissler:
att fänriken Öhrlund vid tillfället varit avdelad såsom övningsledare,
att övningarna avsett inflygning på typ Se 102, vilken tillgått så, att fpl med bil bogserats upp till ungefär 10 m höjd, varefter elever fått koppla ur och landa rakt fram först utan och sedan med tillhjälp av luftbromsarna,
att furir Hansson utfört ifrågavarande övning en gång tidigare utan anmärkning,
att R åsett flygningen från det ögonblick H kopplade ur för landning,
att fpl då befunnit sig på omkr 10 m höjd samt legat i stall med hög nos,
att det därefter svängt något åt höger för att sedan vika sig åt vänster,
att fpl vid nedslaget mot marken havererat men att föraren blivit oskadad,
att han ansåg orsaken till haveriet bero på att H kopplat ur, då farten minskade, utan att dessförinnan ha fört fram spaken. R ansåg vidare, att haveriet troligen hade undvikits, om urkopplingen ej skett, enär bilen trots den minskade farten, med all sannolikhet dragit fpl rätt,
att fpl varit försett med provisorisk hastighetsmätare, vilken fungerat bra,
att han tidigare på dagen provflugit fpl utan någon anmärkning,
att han ansett H såsom medelmåttig elev och att han aldrig tidigare visat anlag för rädsla eller nervositet,
att H avlagt godkända prov för A- och B-diplom.
Uppläst och vidkänt:
Gunnar Rissler
Löjtnant
Fänrik Öhrlund:
att han vid tillfället varit övningsledare samt att övningarna avsett inflygning enl de av löjtnant Rissler givna direktiven,
att han före varje flygning tagit del av vilka övningar eleverna tidigare utfört,
att han givit eleverna den instruktionen att stiga relativt kraftigt samt att själv verkställa urkopplingen, då tecken från bilen voro svåra att se på grund av att nosen skymde,
att han själv fört bilen, men samtidigt suttit med huvudet så vänt, att han kunnat iakttag fpl,
att första delen av starten gått bra, möjligen att stigningen skett med för hög nos,
att bilen, då fpl befunnit sig i höjd med urkoppling, plötsligt och av outredd anledning börjat minska farten,
att furir Hansson därvid kopplat ur utan att dessförinnan ha skjutit fram spaken,
att fpl då omedelbart kommit i stall samt vikit sig åt vänster och havererat,
att orsaken till bilens avsaktning ej berott på någon frivillig eller ofrivillig åtgärd från Ö:s sida, utan skett utan dennes åtgörande,
att orsaken troligen berodde på något tillfälligt fel i bränsletillförseln; möjligen slirning i kopplingen (Ö hade ej foten på kopplingspedalen) eller ojämnheter i marken, som orsakade att bakvagnen hoppade upp och arbetade i luften,
att bilen emellertid både före och efteråt provkörts utan någon anm.; vid ett tidigare tillfälle hade emellertid fänrik Carlmarker råkat ut för liknande missöde med samma bil,
att han i likhet med H ansåg att haveriet möjligen kunnat undvikas, om fpl ej kopplats ur, i vilket fall bilen trots den minskade farten med all sannolikhet dragit ned nosen och bringat fpl ur stalläget.
På särskild tillfrågan uppgav fänrik Öhrlund vidare:
att bogserwiren efter haveriet fortfarande varit fastkopplad vid bilen,
att ”brottstycket” varit helt, varför det ej kan vara tal om annat, än att urkoppling skett från fpl.
Uppläst och vidkänt:
Carl Erik Öhrlund
Fänrik
Furir 610-63-39 Hansson
att han skulle utföra den av löjtnant Rissler angivna övningen; landningen skulle i detta fall ske utan användande av luftbromsar,
att han tidigare utfört övningen en gång, men att detta skett omkring en månad tidigare,
att han ej känt sig på något sätt osäker på grund av det relativt långa uppehållet,
att starten gått bra; det var möjligt att han hade stigit något kraftigt,
att han på omkr 10 m höjd märkt att dragningen upphört; han hade känt det, som om han stod ”fullkomligt stilla” i luften, (bogserbilen skymdes av fplnosen),
att han ögonblickligen kört fram spaken så långt det gått, men att styrfart saknades med påföljd att fpl vikit sig åt vänster, tagit mark innan det hunnit hämtas upp, samt havererat,
att han ej var medveten om, att han kopplat ur och att detta i så fall skett helt omedvetet,
att han ej erhållit några skador.
Uppläst och vidkänt:
B Hansson
Furir.
Vpl 1054-13-42 Nilsson.
att han på relativt nära håll åsett haveriet,
att han vitsordade de uppgifter om händelseförloppet, som tidigare givits,
att han hade den uppfattningen att urkopplingen skett från fpl,
att han tydligt hört att ”dragningen” på bilen plötsligt minskat,
att han förmodade att ”kopplingen slirat” på grund av den hårda belastningen.
Uppläst och vidkänt:
Nils Nilsson
Vpl 1054-13-42
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Att bogserbilen under uppbogseringen av fpl förlorat farten på grund av motorkrångel. Föraren, vilken under uppbogseringen ej kunnat se bilen, har på grund av bristande rutin ej observerat fartförlusten, förrän fpl redan befunnit sig i vikningsstadiet. På grund av den låga höjden har fpl ej kunnat upphämtas utan tagit mark och havererat. Provkörningar av bilen före och efter haveriet har skett utan anm. Fartförlusten vid tillfället antages med största sannolikhet ha berott på att kopplingen på grund av för hög belastning slirat. Ren olyckshändelse föreligger.
Östersund den 27/7 1943
G. Seth
Förhörsledare
N. Hansson
Protokollförare
Beslut:
Olyckshändelse föreligger. Ingen göres ansvarig. Fpl repareras och Kronan vidkännes kostnaderna.
För samtliga instruktörer framhålles, att bogser-bilen vid start skall accelereras så mjukt, att slirning undvikes. Uppstår fartförlust på grund av slirning e d skall urkoppling ej verkställas.
Fältpost 80126 den 3/8 1943.
B. Bjuggren
Chef
Till AB Flygplan 1943-08-07 för reparation.
Till F 4 1944-01-18
Överlämnat till Orsa flygklubb 1956-07-24 som lån
Överlämnat till KSAK enligt UHC M568:5/58
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9946
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: 8109, Se 102
F 4 hade två Se 102 Grunau Baby, nr 8109 och 8116.
Här ett foto på 8109 ur SFF arkiv.
Här ett foto på 8109 ur SFF arkiv.