8211
Se 103
Typ: DFS Kranich B-1
Tillverkad av AB Flygplan, Norrköping
c/n: 072
Tillverkningsår: 1944
1943-12-23 Provflugen av Kipp, två flygningar, passagerare B. Andersson, Björnstig (Båda på AB Flygplan)
1944 Levererad till F5
1944-01-10 Godkänd
1952-12 Kasserad,avveckling av segelflyget i Flygvapnet.
Gångtid:
1952-12 Till KSAK
1962-02-24 Registrerad SE-SWN.
1964-12 Avregistrerad.
Bevarad på Flygvapenmuseum.
8211, Se 103
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 8211, Se 103
8211 Se 103
1945-08-12 hade 8211 hela 105 flygtimmar, märkt 5, när det var en kollision med bogseringswiren till
Sk 11A nr. 512..(som hade hela 1979 timmar)...kostn. blev 325:-
1945-08-12 hade 8211 hela 105 flygtimmar, märkt 5, när det var en kollision med bogseringswiren till
Sk 11A nr. 512..(som hade hela 1979 timmar)...kostn. blev 325:-
Re: 8211, Se 103
8211 Se 103
1946-07-07 får 8211 sitt framparti intryckt vid kollision med ett träd...(2150:-)
Står sedan:: Flygplanet kasseras , v ? vinge repareras och används på 8201 som 1946-07-01 havererat.
8211 hade då 119 timmar.
Reparerades 8211..ändå.eller är ..SE-SWN ett "hopkok" av delar?
1946-07-07 får 8211 sitt framparti intryckt vid kollision med ett träd...(2150:-)
Står sedan:: Flygplanet kasseras , v ? vinge repareras och används på 8201 som 1946-07-01 havererat.
8211 hade då 119 timmar.
Reparerades 8211..ändå.eller är ..SE-SWN ett "hopkok" av delar?
Re: 8211, Se 103
8211 Se 103
>>1944 Levererad till F5>>
8211 levereras till F5 1944-03-17.
Var mellan 1943-12-23 till 1944-03-16 hos AFN, tillverkaren.
Kasseras 1946-10-16
Vad hände sen med "delarna"? och hur blev den så småningom SE-SWN frågas
>>1944 Levererad till F5>>
8211 levereras till F5 1944-03-17.
Var mellan 1943-12-23 till 1944-03-16 hos AFN, tillverkaren.
Kasseras 1946-10-16
Vad hände sen med "delarna"? och hur blev den så småningom SE-SWN frågas
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
Re: 8211, Se 103
Ja den här maskinen ser konstig ut i dokumenten
Om den var hos tillverkaren fram till 1944-03-16 känns det märkligt att den blev godkänd redan i januari.
Regeln var väl att godkänna flygplan efter leverans?
Jag noterar också att vi nu har dubbla kassationsdatum. Om 1946 är korrekt så tog det sju år innan den hamnade hos KSAK och sedan ytterligare 9 år + innan den registrerades.
Har någon kollat den hos FV museum? Vore intressant att veta om c/n är intakt.
Hälsningar
Stig
Om den var hos tillverkaren fram till 1944-03-16 känns det märkligt att den blev godkänd redan i januari.
Regeln var väl att godkänna flygplan efter leverans?
Jag noterar också att vi nu har dubbla kassationsdatum. Om 1946 är korrekt så tog det sju år innan den hamnade hos KSAK och sedan ytterligare 9 år + innan den registrerades.
Har någon kollat den hos FV museum? Vore intressant att veta om c/n är intakt.
Hälsningar
Stig
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1280
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: 8211, Se 103
Har kompletterat uppgifterna överst med:
1943-12-23 Provflugen av Kipp, två flygningar, passagerare B. Andersson resp. Björnstig (Båda på AB Flygplan)
Om den hade flugits mer under vintern så hade det säkerligen varit av Kipp, men det finns inget om det i hans flygdagbok. Skulle inte tro att den flögs under vintern, i varje fall inte i Norrköping.
1943-12-23 Provflugen av Kipp, två flygningar, passagerare B. Andersson resp. Björnstig (Båda på AB Flygplan)
Om den hade flugits mer under vintern så hade det säkerligen varit av Kipp, men det finns inget om det i hans flygdagbok. Skulle inte tro att den flögs under vintern, i varje fall inte i Norrköping.