Linjeflyg/Linjelot!!
Postat: 27 nov 2008, 11:13
Ett intressant stycke flyghistoria från 1991 om denna ev. sammanslagning!
Linjeflyg (LF) och det polska flygbolaget LOT (LO) har beslutat att utforma ett joint-venture (50/50) bolagen emellan som ska kallas Linjelot.
Linjelot betyder passande nog Linjeflyg på polska!!!
Idén kom från LOT som har letat efter en partner på den europeiska marknaden. LOT tackade nej till ett flertal stora bolag till förmån för det svenska inrikesbolaget Linjeflyg och deras koncept. Den svenska regeringen stöder också detta initiativ och öppning/utveckling mot Öst-Europa
Det nya bolaget räknar med att starta april/maj 1992.
Ägandet av Linjelot ska registreras i Polen med en 50/50 andel och med Warszawa som hub. Linjeflyg kommer att tillföra bolaget fem st. Fokker F28 till uppstarten.
Personal ska rekryteras från LOT´s nuvarande personal och tränas av Linjeflyg mestadels i Sverige.
Enligt Lars Berglöf Linjeflygs dåvarande marknadsdirektör tillåter detta joint-venture Linjeflyg att flytta utanför Sverige och utveckla sina affärerna på en större marknad.
Linjelot kommer att ha möjlighet att flyga "sina" Fokker F28 med en range på två timmar från Frederic Chopin Airport i Warszawa till ett flertal destinationer.
Denna affär blev aldrig dock av , vet någon på forumet vad det "stupade" på i slutändan? Hade varit intressant och se vad det hade tagit vägen!
Flyghistoriska LF-hälsningar,
Hans O. Sandström
SFF-Småland
Fokker F28-4000 i Linjeflygs tredje och sista målning.
Linjeflyg (LF) och det polska flygbolaget LOT (LO) har beslutat att utforma ett joint-venture (50/50) bolagen emellan som ska kallas Linjelot.
Linjelot betyder passande nog Linjeflyg på polska!!!
Idén kom från LOT som har letat efter en partner på den europeiska marknaden. LOT tackade nej till ett flertal stora bolag till förmån för det svenska inrikesbolaget Linjeflyg och deras koncept. Den svenska regeringen stöder också detta initiativ och öppning/utveckling mot Öst-Europa
Det nya bolaget räknar med att starta april/maj 1992.
Ägandet av Linjelot ska registreras i Polen med en 50/50 andel och med Warszawa som hub. Linjeflyg kommer att tillföra bolaget fem st. Fokker F28 till uppstarten.
Personal ska rekryteras från LOT´s nuvarande personal och tränas av Linjeflyg mestadels i Sverige.
Enligt Lars Berglöf Linjeflygs dåvarande marknadsdirektör tillåter detta joint-venture Linjeflyg att flytta utanför Sverige och utveckla sina affärerna på en större marknad.
Linjelot kommer att ha möjlighet att flyga "sina" Fokker F28 med en range på två timmar från Frederic Chopin Airport i Warszawa till ett flertal destinationer.
Denna affär blev aldrig dock av , vet någon på forumet vad det "stupade" på i slutändan? Hade varit intressant och se vad det hade tagit vägen!
Flyghistoriska LF-hälsningar,
Hans O. Sandström
SFF-Småland
Fokker F28-4000 i Linjeflygs tredje och sista målning.