83003, Tp 83

Antal i Flygvapnet: 18 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lars Larsson
Inlägg: 3394
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

83003, Tp 83

Inlägg av Lars Larsson »

83003
Tp 83
Typ: Hunting Percival P66 Pembroke C.Mk 52
Tillverkad av Hunting Percival Aircraft,Luton,Storbritannien
c/n: P66/42
Tillverkningsår: 1955


1955-02-28 Till F1 märkning 1-33
1955-04-01 Godkänd
1956-10-30 Haveri på F1.Motorbrand i starten. Flygningen var en sk "muckarflygning" för en grupp värnpliktiga. Ff fanjunkare Olof Haglund, resff fältflygare första graden Åke Pettersson,flygtekniker John Persson och de värnpliktiga passagerarna Karl Stolt, Karl-Erik Karlsson och Bengt Olsson omkom. Vpl Karl-Axel Agnestam skadades och avled 1956-11-02. Ytterligare fyra värnpliktiga passagerare skadades.
1957-02-12 Kasserad,totalhaveri.

Gångtid: 416 timmar
Bengt Ekbladh

Re: 83003, Tp 83

Inlägg av Bengt Ekbladh »

83003, Tp 83
...
OM Haveriet 1956-10-30 vid F1.Motorbrand i starten...
På Fb nämns följande:::
"""Haveriet med Tp 83 skedde 30 oktober 1956 med 83003. Det var egentligen ingen "muckarflygning" utan en skolflygning
för en civil före detta flygvapenpilot som var helt ny på typen och som dagen innan ryckt in för repetitionstjänstgöring!
Förutom två piloter medföljde även en färdmekaniker. Mot gällande bestämmelser fick även åtta stycken värnpliktiga följa med!
Direkt efter start på cirka 200 meters höjd havererar vänster motor och fattar eld. Motorn har inte gått att flöjla!
Möjligen har dessutom även fel motor flöjlats. Man har då svängt vänster, mot "död" motor, i ett försök att komma tillbaka.
Svängen blev brantare och brantare tills man kolliderade med marken.
Alla tre besättningsmedlemmar och tre passagerare omkom omedelbart vid nedslaget!
Ytterligare en passagerare dog tre dagar senare. Övriga fyra passagerare skadades med överlevde."""
... annan inläggare säger::
"" Någon skrev att "mot gällande regler" fick passagerare följa med. Min första flygning var just i en TP 83,
piloterna ville ha passagerare med vid en typinflygning, var 1955 eller 56 när jag var 10 - 11år.
Min far som jobbade på F1 fixade en plats, med var sju andra civila, så det var väl utanför regelverket, men kul var det""
Skriv svar

Återgå till "Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52"