31002
S 31
Typ: Supermarine Spitfire PR Mk XIX
Tillverkad av Vickers-Armstrong Aricraft Ltd,Woolston,Southampton,Storbritannien
c/n: 6S.585134
Tillverkningsår: 1945
Ex: PS931 (RAF), G-15-13
1948-10-07 Till F11 Märkning 11-22
1949-01-05 Godkänd
1949-06-15 Haveri på F11.Träffad av fallvind vid landning.Ff oskadd.
1949-07-20 Kasserad,totalhaveri.
Gångtid: 291 timmar
31002, S 31
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 31002, S 31
31002, S 31
Haveriet inträffade 49-06-15 på bana 28, F 11, i samband med landning under inflygning. Under landningen utsattes flygplanet plötsligt för en kraftig fallvind och slog i marken utan att flygföraren (ff) hann parera. Föraren undkom med skrubbsår. Flygplanet erhöll så omfattande skador att det avskrevs som totalhavererat.
Haveriet inträffade 49-06-15 på bana 28, F 11, i samband med landning under inflygning. Under landningen utsattes flygplanet plötsligt för en kraftig fallvind och slog i marken utan att flygföraren (ff) hann parera. Föraren undkom med skrubbsår. Flygplanet erhöll så omfattande skador att det avskrevs som totalhavererat.
Re: 31002, S 31
31002, S 31
…
Pilot vid lev. flygningen var Sten Brycker
...
Om haveriet 49-06-15 skrev jag...
"Haveriet inträffade 49-06-15 på bana 28, F 11, i samband med landning under inflygning. Under landningen utsattes flygplanet plötsligt för en kraftig fallvind och slog i marken utan att flygföraren (ff) hann parera. Föraren undkom med skrubbsår. Flygplanet erhöll så omfattande skador att det avskrevs som totalhavererat."
…
Meruppgifter säger:::
Flight engineer Jan-Olov Arman undkom med skrubbsår.
31002 erhöll omfattande skador, men blev återuppbyggd med delar från 31041, (hav.1949-05-12).
Rep inte klar förrän våren 1952, då 31002 åter kom i tjänst, kostnad ca 75000 :-
Slutligen avskriven 1955-08-20..(liksom de flesta 31:or)
Senare kod var F11-2
…
Pilot vid lev. flygningen var Sten Brycker
...
Om haveriet 49-06-15 skrev jag...
"Haveriet inträffade 49-06-15 på bana 28, F 11, i samband med landning under inflygning. Under landningen utsattes flygplanet plötsligt för en kraftig fallvind och slog i marken utan att flygföraren (ff) hann parera. Föraren undkom med skrubbsår. Flygplanet erhöll så omfattande skador att det avskrevs som totalhavererat."
…
Meruppgifter säger:::
Flight engineer Jan-Olov Arman undkom med skrubbsår.
31002 erhöll omfattande skador, men blev återuppbyggd med delar från 31041, (hav.1949-05-12).
Rep inte klar förrän våren 1952, då 31002 åter kom i tjänst, kostnad ca 75000 :-
Slutligen avskriven 1955-08-20..(liksom de flesta 31:or)
Senare kod var F11-2