2113 J 9
Postat: 16 feb 2014, 11:36
2113
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 180-13
Godkänt 1940-02-20
Till CVM
Till F 8 formation 1940-03-16 med motor typ TWC3 nr 3107
Märkning 13
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1941-01-11. Reparation. Införande av ändringar
Formation 1941-01-19
Verkstad 1941-05-13. Införande av ändringar
Formation1941-05-16
Haveri 1943-10-18. Märkning 8-23.
Motor: TWC3 nr 3724
Ff vpl ff Helgstrand oskadad
Orsak till haveri: Ovana vid bromsarna å fpltypen.
Skador motor: Propellerbladen skadade.
Beräknad reparationskostnad 1.800:- kr
Haveri 1944-01-18, märkning 8-23.
Motor: TWC3 nr 3724
Ff kapten Lambert-Meuller
Orsak till haveri: Efterbrännare.
Skador motor: Ett propellerblad skottskadat.
Beräknad reparationskostnad 1.500:- kr
Överlämnat till F 11 som lån 1945-05
Haveri 1945-06-21, vid Skavsta under fortsatt inflygning. Märkning 11-23
Motor: TWC3 nr 3724
Ff furir Karl Ivar Nilsson oskadad
Orsak till haveri: Ground loop under utrullning efter landning.
Skador flygplan: Höger höjdroderhalva deformerad. Höger vinges översida: bucklor på täckplåt från ving-spetsanslutning ett fält inåt mellan fram- och bakbalk. Täckplåt mellan bakbalk och skevroderinfästning buck-lad från vingspetsanslutning två fält inåt. Höger skevroder: dukskada på undersidan.
Beräknad repkostnad 1 000:- kr
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Nödlandning 1946-09-13 i Kalmarsund, märkning 11-röd B
Motor: TWC3 nr 3896
Ff löjtnant Torberger (FFSU). Ett revben bräckt.
Motorstörning. Troligen bränslebrist på grund av för sen omkoppling till reservtank
Skadornas omfattning: Fpl och motor skadade av saltvatten. Totalhaveri
Kasserat 1947-01-10. Gångtid 709:35 tim. Med motor typ TWC3 nr 3896
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 180-13
Godkänt 1940-02-20
Till CVM
Till F 8 formation 1940-03-16 med motor typ TWC3 nr 3107
Märkning 13
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1941-01-11. Reparation. Införande av ändringar
Formation 1941-01-19
Verkstad 1941-05-13. Införande av ändringar
Formation1941-05-16
Haveri 1943-10-18. Märkning 8-23.
Motor: TWC3 nr 3724
Ff vpl ff Helgstrand oskadad
Orsak till haveri: Ovana vid bromsarna å fpltypen.
Skador motor: Propellerbladen skadade.
Beräknad reparationskostnad 1.800:- kr
Haveri 1944-01-18, märkning 8-23.
Motor: TWC3 nr 3724
Ff kapten Lambert-Meuller
Orsak till haveri: Efterbrännare.
Skador motor: Ett propellerblad skottskadat.
Beräknad reparationskostnad 1.500:- kr
Överlämnat till F 11 som lån 1945-05
Haveri 1945-06-21, vid Skavsta under fortsatt inflygning. Märkning 11-23
Motor: TWC3 nr 3724
Ff furir Karl Ivar Nilsson oskadad
Orsak till haveri: Ground loop under utrullning efter landning.
Skador flygplan: Höger höjdroderhalva deformerad. Höger vinges översida: bucklor på täckplåt från ving-spetsanslutning ett fält inåt mellan fram- och bakbalk. Täckplåt mellan bakbalk och skevroderinfästning buck-lad från vingspetsanslutning två fält inåt. Höger skevroder: dukskada på undersidan.
Beräknad repkostnad 1 000:- kr
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Nödlandning 1946-09-13 i Kalmarsund, märkning 11-röd B
Motor: TWC3 nr 3896
Ff löjtnant Torberger (FFSU). Ett revben bräckt.
Motorstörning. Troligen bränslebrist på grund av för sen omkoppling till reservtank
Skadornas omfattning: Fpl och motor skadade av saltvatten. Totalhaveri
Kasserat 1947-01-10. Gångtid 709:35 tim. Med motor typ TWC3 nr 3896