814
P 1
Typ: Sparmann S1-A
Tillverkad av Sparmanns Flygverkstäder, Lilla Essingen, Stockholm
c/n: 8
Tillverkningsår: 1937
1937 Levererad till SFB märkning 6-11
1937-10-26 Godkänd
1938-10 Till F8 märkning 8-11, 8-94, 8-61
1946-11-27 Kasserad, flp-typen utgår.
Gångtid: 1039 timmar
Bevarad på Flygvapenmuseum.
814, P 1
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 814, P 1
814 P 1
Utbjuds till försäljning på anbud 1946-04.
Motor GpM 8393 hade 748 timmar.
Stod på F1.
Hamnade sen på Flygvapenmuseum som F3-61
Tillhörde F1 frågas?
Det var Flygförbud från 1946-04-29 men upphävs 1946-05-25
Utbjuds till försäljning på anbud 1946-04.
Motor GpM 8393 hade 748 timmar.
Stod på F1.
Hamnade sen på Flygvapenmuseum som F3-61
Tillhörde F1 frågas?
Det var Flygförbud från 1946-04-29 men upphävs 1946-05-25
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 814, P 1
Tillverkare: Ing. E. Sparmanns Flygplanverkstad, Luxgatan 1, Lilla Essingen, Stockholm.
Tillverkningsnummer: 8
Godkänt 1937-10-26
Levererat till Stabens Flygavdelning 1937-10
Märkning 6-11
Överlämnat till F 8 1938-10-06 med motor typ GpM nr 8974
Märkning 8-94
Till CVM 1938-12-15; liten översyn, motorbyte
F 8 formation 1939-04-04 med motor typ GpM nr 8974
Verkstad 1939-05-12; reparation
Formation 1939-05-22
Verkstad 1939-11-23; reparation
Formation 1939-11-28
Verkstad 1940-05-20; reparation
Formation 1940-05-22
Haveri 1940-05-24
Verkstad 1940-06-01; haverireparation
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 8-61
Formation 1940-07-01
Verkstad 1940-11-18; reparation
Formation 1940-12-
Verkstad 1941-06-12; liten översyn. Motor typ GpM nr 8393 inmonterad
Formation 1941-10-16
Nödlandning 1943-08-26. Motorkrångel vid start F 8. Märkning 8-61.
Motor: GpM nr 8393
Ff överste K G A Silfverberg oskadad
Överlämnat till F 1 1943
Märkning 1-61
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Kasserat 1946-11-27 Gångtid 1038:45 tim. Antal flygningar 4169 flygningar st. Med motor typ Gp M nr 8393
Fpl disponerat för museiändamål
Tillverkningsnummer: 8
Godkänt 1937-10-26
Levererat till Stabens Flygavdelning 1937-10
Märkning 6-11
Överlämnat till F 8 1938-10-06 med motor typ GpM nr 8974
Märkning 8-94
Till CVM 1938-12-15; liten översyn, motorbyte
F 8 formation 1939-04-04 med motor typ GpM nr 8974
Verkstad 1939-05-12; reparation
Formation 1939-05-22
Verkstad 1939-11-23; reparation
Formation 1939-11-28
Verkstad 1940-05-20; reparation
Formation 1940-05-22
Haveri 1940-05-24
Verkstad 1940-06-01; haverireparation
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 8-61
Formation 1940-07-01
Verkstad 1940-11-18; reparation
Formation 1940-12-
Verkstad 1941-06-12; liten översyn. Motor typ GpM nr 8393 inmonterad
Formation 1941-10-16
Nödlandning 1943-08-26. Motorkrångel vid start F 8. Märkning 8-61.
Motor: GpM nr 8393
Ff överste K G A Silfverberg oskadad
Överlämnat till F 1 1943
Märkning 1-61
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Kasserat 1946-11-27 Gångtid 1038:45 tim. Antal flygningar 4169 flygningar st. Med motor typ Gp M nr 8393
Fpl disponerat för museiändamål