Sida 1 av 1
815, P 1
Postat: 16 feb 2014, 16:11
av Lars Larsson
815
P 1
Typ: Sparmann S1-A
Tillverkad av Sparmanns Flygverkstäder, Lilla Essingen, Stockholm
c/n: 11
Tillverkningsår: 1938
1938 Levererad till SFB märkning 6-12
1938-02-08 Godkänd
1938-10 Till F8 märkning 8-12, 8-95, 8-62
? Till F13 märkning 13-
1947-01-27 Kasserad, flp-typen utgår.
Gångtid:
Re: 815, P 1
Postat: 18 feb 2014, 19:02
av Bengt Ekbladh
815 P 1
Utbjuds till försäljning på anbud 1946-04.
Anbud av Segelflygskolan i Ålleberg på 1100:-, förkastas, är för lågt
Motor GpM 8228 hade 785 timmar.
Gångtid: för 815 var 407 timmar
Märkt F13-15
Det var Flygförbud från 1946-04-29 men upphävs 1946-05-25
Re: 815, P 1
Postat: 27 feb 2014, 14:04
av Leif Fredin
Tillverkare: Ing. E. Sparmanns Flygplanverkstad, Luxgatan 1, Lilla Essingen, Stockholm.
Tillverkningsnummer: 11
Godkänt 1938-02-03
Levererat till Stabens Flygavdelning 1938-02
Märkning 6-12
Haveri 1938-07-20
Motor: Gp M nr 8973
Ff överstelöjtnant Jacobson. Konfusionssår å överläppen c:a 3 cm långt, läppen kluven, lätt hjärnskakning; brott å skallbasen
Orsak till haveri: Felbedömning, varvid fpl kolliderat med gränsmarkering.
Skador flygplan: Flygkropp: mindre deformation. Vingställ: totalhaveri. Landningsställ: totalhaveri. Propeller: totalhaveri. Motorfundament: totalhaveri.
Skador motor: Totalhaveri.
Beräknad reparationskostnad 7400:- kr
Till CVM för haverireparation
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Till F 8 formation 1940-09-11 med motor typ GpM nr 8422
Märkning 8-62
Verkstad 1941-07-19. Motorjustering
Formation 1941-07-23
Haveri 1941-08-01
Motor: GpM nr 8422
Ff korpral Hermansson oskadad
Orsak till haveri: Brott mot givna föreskrifter.
Skador flygplan: Propellern splittrad.
Beräknad reparationskostnad 550:- kr
F 8 verkstad 1941-11-01. Prov med ändrat luftintag
Formation 1941-12-03
Överlämnat till F 13 1943
Märkning 13-15
Kasserat 1947-01-27. Gångtid 405:50 tim. ”Fpl ej flugits sedan 1945-10-04.”