819, P 1

I tjänst 1936-1947
Antal i Flygvapnet: 10 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lars Larsson
Inlägg: 3394
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

819, P 1

Inlägg av Lars Larsson »

819
P 1
Typ: Sparmann S1-A
Tillverkad av Sparmanns Flygverkstäder, Lilla Essingen, Stockholm
c/n: 7
Tillverkningsår: 1937


1937 Levererad till F3 märkning 3-29, 3-103
1937-11-23 Godkänd
1942-04-16 Haveri vid Frössele. Ff skadades. Reparerad vid CVV.
? Till F1 märkning 1-96
1947-01-27 Kasserad, flp-typen utgår.

Gångtid:
Bengt Ekbladh

Re: 819, P 1

Inlägg av Bengt Ekbladh »

819 P 1
Utbjuds till försäljning på anbud 1946-04.
Anbud från Orsa på 500:- , förkastas, är för lågt.

Motor GpM 8970 hade 485 timmar.
Gångtid för 819 var 484 timmar

Det var Flygförbud från 1946-04-29 men upphävs 1946-05-25

Tillägg (igen!)
om P 1 815,818 och 819
1947-02-13 vill AB Aero Frabk (svårläst) i Örebro köpa en P1:a
Svar 1947-02-22: skall ej säljas för flygbruk, skall säljas som skrot.
Företaget ger ett anbud på 2 kroppar P 1, som antas 1947-05-02.
De finns vid F1 och kostade 130:-/st.
Med tillägg: en kropp finns vid F13.
Exempelvis hade inte 815 flugit sen 1945-10-04
Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 819, P 1

Inlägg av Leif Fredin »

Tillverkare: Ing. E. Sparmanns Flygplanverkstad, Lilla Essingen, Stockholm.
Tillverkningsnummer: 7

Godkänt 1937-11-23
Levererat till F 3 1937-11-26 med motor typ GpM nr 8970
Märkning 3-29
Till CVM 1937-12-06. Skidställ och snösporrskopa mont. å fpl i och för utförande av skidprov.
F 3 formation 1937-12-15
Till ASJA 1938-03-24. Diverse justeringar
F 3 formation 1938-03-31

Haveri 1938-05-05
Motor: GpM nr 8970
Ff löjtnant Schönbeck oskadad
Orsak till haveri: Föraren observerade ej ett gränsmarkeringsljus, utan påkörde detsamma vid landningen.
Skador flygplan: Flygkroppens undersida skadad.
Skador motor: Propellern söndrad.
Beräknad reparationskostnad 600:- kr

Till CVM 1938-05-06. Haverireparation
F 3 formation 1938-06-09
Märkning 3-19 (1938-09-23)
Förråd 1938-10-06
Formation 1938-11-15
Förråd 1940-06-01
Verkstad 1940-06-05. Stjärtpartiet fullständigt nedmont. m.m.
Formation 1940-06-19
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 3-103

Bild

Förråd 1940-08-10

Haveri 1940-12-04
Motor: GpM nr 8970
Vpl mek Nyström oskadad
Orsak till haveri: Mek. har startat motorn utan att någon funnits i sitsen, varvid fpl ställt sig på nosen.
Skador flygplan: Hjulkåporna tillbucklade, motorfundament ev. deformerat.
Skador motor: Propellern kass, undre motorplåtar skadade.
Beräknad reparationskostnad 800:- kr

Förråd 1940-12-04
Verkstad 1941-02-14. Haverireparation
Formation 1941-05-07
Förråd 1941-10-24
Formation 1941-11-05

Nödlandning 1942-04-16. Märkning 3-103
Motor: GpM nr 8970
Ff kapten Linderborg lätt skadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp efter starten
Orsak till haveri: Vid nödlandningen träffade hjulen en jordvall framför ett djupt dike. Fpl slog runt och blev liggande på ryggläge på andra sidan diket.
Skador flygplan: Flygkropp: Vinginfästningen bortsliten, stjärtpartiet deform. Större skador å vingarnas fanérklädsel och ett antal spryglar. Landningsställ helt kass. Plåtklädsel till motor och landningsställ delvis kass.
Skador motor: Propellern kass.
Beräknad reparationskostnad 18.000:- kr

Överlämnat till F 1 1943-06-02
Märkning 1-96

Bild

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Kasserat 1947-01-27
Bengt Ekbladh

Re: 819, P 1

Inlägg av Bengt Ekbladh »

819, P 1

Om "tillbudet 420416

Bild av P 1 nr 819 efter haveri 420416 vid Frössle på Malmen.
Vid haveriet skadades föraren.
Planet transporterades till CVV och reparerades trots svåra skador och kasserades inte förrän i januari 1947.
se
https://svfplhist.home.blog/p-1-sammans ... -haverier/
Skriv svar

Återgå till "P 1, Sparmann S 1-A"