Sida 1 av 1

SAAB 90 Scandia rostar bort!!

Postat: 29 nov 2008, 12:34
av Hans O. Sandström
Hej,

Devisen "gammal kärlek rostar aldrig" passr tyvärr väldigt dåligt in på "vår" gamla SAAB 90 Scandia i Brasilien.
Min gode vän Marc Volland flyghistoriker/fotograf från Solingen Tyskland har nyligen (okt-2008) besökt vårt flygarv och har jag har fått hans tillstånd visa dessa sorgliga bilder. Tänk om vi hade haft en kvar i Sverige. Det hade en trafikflygfantast som jag och många andra uppskattat!! Men tyvärr..................!
Mvh,
Hans SFF-Småland

Bilder på PP-SQR med VARIG CV-240 i bakgrunden.
Bild


Bild

Postat: 29 nov 2008, 14:34
av Lars Sundin
Jo, jag instämmer. Det är sorgligt. Hur prioriterar "man" i det flyghistoriska Sverige? Entusiasm finns, men vem kraftsamlar? SFF, "Flygsverige", Kulturdepartementet, vår förnämliga flygindustri?

Lars S

Postat: 29 nov 2008, 14:42
av Hans O. Sandström
Lars Sundin skrev:Jo, jag instämmer. Det är sorgligt. Hur prioriterar "man" i det flyghistoriska Sverige? Entusiasm finns, men vem kraftsamlar? SFF, "Flygsverige", Kulturdepartementet, vår förnämliga flygindustri?

Lars S
Så här beskriver Marc Volland det själv:

It was really sad to see the Scandia in such a bad condition .... I do not think that the museum will take care of it for restauration or anything. I remember that I read somewhere on the internet that Saab wanted to buy the airplane from the mueum for the 50th Aniversary, but the museum requested 2.000.000 $ for the plane ... so they decided not to buy it. By the way : The owner of the museum is one of the richest people in Brazil ...

/Hans

Postat: 29 nov 2008, 15:24
av Fredric Lagerquist
Självklart så vore det kul att se Scandian tillbaka i Sverige - men var ska den stå i så fall?

Postat: 29 nov 2008, 15:36
av Mikael Olrog
Det är lätt att klaga på Brasilianarna för att de inte vårdar Scandian, men de hade åtminstone vett att spara ett exemplar till skillnad från oss själva...

Postat: 29 nov 2008, 15:53
av Hans O. Sandström
Mikael Olrog skrev:Det är lätt att klaga på Brasilianarna för att de inte vårdar Scandian, men de hade åtminstone vett att spara ett exemplar till skillnad från oss själva...
Hej Mikael!

Jo , du har säkert rätt! Själv kan jag inte lägga några personliga värderingar i det hela , men det är ändå lite märkligt att en kille från Tyskland känner på detta viset.
Men....flyghistoria och ekonomi är ju två helt skilda saker. Själv hade jag gärna behållt en "egen" Linjeflyg Convair CV 340/440 om tid ,pengar och plats funnits. :-))

Lev väl,
/Hans

Postat: 29 nov 2008, 16:29
av Lars Sundin
Fredric Lagerquist skrev:Självklart så vore det kul att se Scandian tillbaka i Sverige - men var ska den stå i så fall?
Jo, detta leder ju tankarna till hur Arlanda Aerospace inte gick ihop - intressenterna ville inte betala - jag kommer inte ihåg tågordningen. Frågan om ett nationellt svenskt flygmuseum började diskuteras redan på 20-talet så vi kan ju knappast hoppas på en lösning just nu.

Några förslag, litet lättsamt framlagda och säkert "inte realistiska" men bara för att börja någonstans:

- Ännu en pinne vid E 4:an i trakten av Linköping. Saab och kommunen skulle stå för det. Får man upp en Saab SF 340 på en pinne så bör det väl gå att få upp en Scandia.

- I taket på Tekniska museets Maskinhall. Junkers F-13 i all ära, mycket betydelsefull för svenkt flygtrafiks utveckling, men ur svensk industrihistorisk synpunkt är den ju ändå mindre viktig. (Visst har Scandian 11 meter större spännvidd, kanske dubbla längden och en större vikt så det är nog minst sagt problematiskt men i alla fall. Så här ser det ut i dag http://eu.airliners.net/photo/Junkers-F-13/1066318/L/

- Kanske man kan göra sig en hacka (och frigöra utrymme) genom att sälja något sparat större plan av mindre svenskt flyghistoriskt värde. (Jag hukar...)

- Mecenat/entusiaster. Borde ju finnas köpcenter som vill ha en prydnad (typ Arlanda City; Ö&B) hängande i taket eller uppställt på något sätt. Ett varuhus e d i Linköping har väl en Scandiamodell hängande i en ljusgård e d förresten.

- Vad händer förresten med "hemliga hangaren" på Barkarby?

- Konjukturläget gör väl att det inte är brist på golvyta just nu. Och framtiden - ja den dagen, den sorgen.

Lars S

Postat: 29 nov 2008, 16:51
av Hans O. Sandström
Lars Sundin skrev:
Fredric Lagerquist skrev:Självklart så vore det kul att se Scandian tillbaka i Sverige - men var ska den stå i så fall?
Jo, detta leder ju tankarna till hur Arlanda Aerospace inte gick ihop - intressenterna ville inte betala - jag kommer inte ihåg tågordningen. Frågan om ett nationellt svenskt flygmuseum började diskuteras redan på 20-talet så vi kan ju knappast hoppas på en lösning just nu.

Några förslag, litet lättsamt framlagda och säkert "inte realistiska" men bara för att börja någonstans:

- Ännu en pinne vid E 4:an i trakten av Linköping. Saab och kommunen skulle stå för det. Får man upp en Saab SF 340 på en pinne så bör det väl gå att få upp en Scandia.

- I taket på Tekniska museets Maskinhall. Junkers F-13 i all ära, mycket betydelsefull för svenkt flygtrafiks utveckling, men ur svensk industrihistorisk synpunkt är den ju ändå mindre viktig.

- Kanske man kan göra sig en hacka (och frigöra utrymme) genom att sälja något sparat större plan av mindre svenskt flyghistoriskt värde. (Jag hukar...)

- Mecenat/entusiaster. Borde ju finnas köpcenter som vill ha en prydnad (typ Arlanda City; Ö&B) hängande i taket eller uppställt på något sätt. Ett varuhus e d i Linköping har väl en Scandiamodell hängande i en ljusgård e d förresten.

- Vad händer förresten med "hemliga hangaren" på Barkarby?

- Konjukturläget gör väl att det inte är brist på golvyta just nu. Och framtiden - ja den dagen, den sorgen.

Lars S
Hej Lars o trevlig advent!

Finns denna modell kvar i Linköping tror du , och var i så fall?
Är i Linköping kommande onsdag nämligen!

Tjusig modell må jag säga!!

/Hans

Postat: 29 nov 2008, 16:57
av Fredric Lagerquist
Lars Sundin skrev:
Fredric Lagerquist skrev:Självklart så vore det kul att se Scandian tillbaka i Sverige - men var ska den stå i så fall?
Jo, detta leder ju tankarna till hur Arlanda Aerospace inte gick ihop - intressenterna ville inte betala - jag kommer inte ihåg tågordningen. Frågan om ett nationellt svenskt flygmuseum började diskuteras redan på 20-talet så vi kan ju knappast hoppas på en lösning just nu.
Precis vad jag ville hinta. Hade vi fått till det där nationella civila flygmuseet så hade saken varit glasklar. Nu är den snarare allt annat än just det.

Saab borde ha en egen liten flygmuseisamling - har man ett bilmuseum så.... ;-)


(...och att ta hem, restaurera, för att sedan ställa ut på en pinne utmed E 4an...då tycker jag nog att det är bättre att låta kärran stå kvar där den redan står....)

Postat: 29 nov 2008, 17:30
av Hans O. Sandström
Fredric Lagerquist skrev:Självklart så vore det kul att se Scandian tillbaka i Sverige - men var ska den stå i så fall?
Hej Fredric,

Du som alltid är uppdaterad , minns du om siffran 2 miljoner dollar stämmer för att ta hem Scandian till Sverige. Var det i så fall till det jubiléum som Marc nämner? Minns du?

Fly low and slow!
/Hans

Postat: 29 nov 2008, 17:45
av Fredric Lagerquist
Hans O. Sandström skrev:
Fredric Lagerquist skrev:Självklart så vore det kul att se Scandian tillbaka i Sverige - men var ska den stå i så fall?
Hej Fredric,

Du som alltid är uppdaterad , minns du om siffran 2 miljoner dollar stämmer för att ta hem Scandian till Sverige. Var det i så fall till det jubiléum som Marc nämner? Minns du?

Fly low and slow!
/Hans
Hej Hans,

Att Saab hade långt gånga planer att köpa brasse-Scandian 1987 (Saab 50 år), så mycket vet jag...men summan har jag ingen aaaaning om.

Postat: 29 nov 2008, 18:01
av Lars Sundin
Hans O. Sandström skrev: ...

Finns denna modell kvar i Linköping tror du , och var i så fall?
Är i Linköping kommande onsdag nämligen!

Tjusig modell må jag säga!!

/Hans
Hej Hans! Jag börjar nu bli osäker på om det var i ett varuhus modellen hängde. Jag kan ha förväxlat det på något sätt (en annan modell i ett Linköpings-varuhus t ex). Författaren av Wikipedia-artikeln om Scandia nämner att bilden är från Linköping (så tolkar jag hans bildtext) och fotografen "Ballista" har onekligen varit på FV-museet samt på någon flygdag, på Malmen eller Linköpings flygplats, enligt vad man gissa från hans svenska bilder på http://en.wikipedia.org/wiki/User:Balli ... _galleries. De datum man kan läsa är nog när han förde in bilderna i diverse Wikipedia-artiklar och inte foto-tillfället.

Det kan väl knappast vara från någon Saab-lokal? Eller stationsbyggnaden som väl inte är så hög?

Kanske någon Linköpings-kunnig hör av sig.

Under webbsökandet efter information om modellen fann jag en artikel på http://www.saabhistory.com/category/scandia-90/ som kan var av intresse.

Tillägg: Det kanske kan löna sig att kontakta fotografen "Ballista" via http://en.wikipedia.org/wiki/User_talk:Ballista.

Lars S, vars minne är ganska elastiskt men som letat i mail-arkivet, gamla forumet, och sin PC, och som hade kontakt med en person som förbättrade Wikipedia-artikeln om Scandian. Fria bilder var svårt att få tag i; jag skannade annars rätt mycket från MACH:s artikel om Scandian

Postat: 03 dec 2008, 23:49
av Tobbe
Kanske någon Linköpings-kunnig hör av sig.
Modellen hänger i trappen upp till restaurang Albatross på Linköpings Flygplats. Dessutom finns där en Drakenmodell och har man tur står det även någon Gripenmodell.

/Tobbe

Modell av SAAB 90 Scandia

Postat: 04 dec 2008, 10:23
av Hans O. Sandström
Tobbe skrev:
Kanske någon Linköpings-kunnig hör av sig.
Modellen hänger i trappen upp till restaurang Albatross på Linköpings Flygplats. Dessutom finns där en Drakenmodell och har man tur står det även någon Gripenmodell.

/Tobbe
Hej Tobbe,

Tack för info om tipset om SAAB 90 Scandia modellen.

Mvh/Hans

Postat: 04 dec 2008, 14:16
av Erik Johansson
Hej Tobbe,

Really good news. I was just about to suggest that the SAAB Scandia model was at the Linkoping Airport when you beat me to it. On and off, for several years during the time we now relate to as ‘flyghistoria’’ I did a few jobs for Skyways that, in those days, had their main base at Linkoping. Lunch was normally taken at the Albatross, and good lunches they were too! On the way up to the restaurant and queuing for the meal one could admire that model of the beautiful Skandia.

She was a real beauty.