2116 J 9
Postat: 19 feb 2014, 13:23
2116
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 182-1
Till CVM
Godkänt 1940-04-16
Till F 8 formation 1940-04-16. Motor typ TWC3 nr 3332
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1941-01-20. Införande av ändringar
Formation 1941-01-29
Verkstad 1941-05-15 Införande av ändringar
Formation 1941-05-17
Verkstad 1941-07-23. Reparation
Formation 1941-08-(15?)
Verkstad 1941-10-09. Reparation
Formation 1941-11-13
Verkstad 1941-12-12. Reparation
Formation 1941-12-18
Haveri 1942-08-12. Märkning 8-34
Motor: TWC3 nr 3332
Ff fänrik Birger Amell oskadad
Orsak till haveri: Haveri i samband med landning. Ground loop
Skador flygplan: Större skador på vänster vinge, vänster skevningsroder, vänster stabilisatorhalva, vänster höjdroderhalva och vänster landställsben.
Beräknad reparationskostnad 26.000:- kr
Haveri 1943-09-08 vid skjutplatsen Huvudskär. Märkning 8-27
Motor: TWC3 nr 3333
Ff fänrik G. Hasselrot oskadad
Orsak till haveri: Bogseringswire till luftmål avskjutits, varvid wire och växlingsanordning träffat fpl och motor.
Skador flygplan: Mindre skador på NACA-huv och motorplåtar.
Skador motor: 2 st cylindrar skadade (kass).
Beräknad reparationskostnad 2.800:- kr
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 20 1946-10-12 med motor typ TWC3 nr 3332
Märkning 20-79 ?
Överlämnat till F 3 1947-05-07
Till CVM 1947-05-13 för liten översyn, motorbyte. Motor typ TWC3 nr 3332.
Anmäld klar 1948-05-19. Motor typ TWC3 nr 3899 inmonterad.
Till F 3 1948-05-19.
Överlämnat till F 11 1948-10-22 med motor typ TWC3 nr 3899
Till F 8 flottiljverkstad för reparation.
Påbörjad 1949-08-29.
Klar ?
Överlämnat till F 8 1949
Märkning 8-16
Kasserat 1950-11-07. Gångtid 801 tim. Antal flygningar 1076 st.
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 182-1
Till CVM
Godkänt 1940-04-16
Till F 8 formation 1940-04-16. Motor typ TWC3 nr 3332
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1941-01-20. Införande av ändringar
Formation 1941-01-29
Verkstad 1941-05-15 Införande av ändringar
Formation 1941-05-17
Verkstad 1941-07-23. Reparation
Formation 1941-08-(15?)
Verkstad 1941-10-09. Reparation
Formation 1941-11-13
Verkstad 1941-12-12. Reparation
Formation 1941-12-18
Haveri 1942-08-12. Märkning 8-34
Motor: TWC3 nr 3332
Ff fänrik Birger Amell oskadad
Orsak till haveri: Haveri i samband med landning. Ground loop
Skador flygplan: Större skador på vänster vinge, vänster skevningsroder, vänster stabilisatorhalva, vänster höjdroderhalva och vänster landställsben.
Beräknad reparationskostnad 26.000:- kr
Haveri 1943-09-08 vid skjutplatsen Huvudskär. Märkning 8-27
Motor: TWC3 nr 3333
Ff fänrik G. Hasselrot oskadad
Orsak till haveri: Bogseringswire till luftmål avskjutits, varvid wire och växlingsanordning träffat fpl och motor.
Skador flygplan: Mindre skador på NACA-huv och motorplåtar.
Skador motor: 2 st cylindrar skadade (kass).
Beräknad reparationskostnad 2.800:- kr
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 20 1946-10-12 med motor typ TWC3 nr 3332
Märkning 20-79 ?
Överlämnat till F 3 1947-05-07
Till CVM 1947-05-13 för liten översyn, motorbyte. Motor typ TWC3 nr 3332.
Anmäld klar 1948-05-19. Motor typ TWC3 nr 3899 inmonterad.
Till F 3 1948-05-19.
Överlämnat till F 11 1948-10-22 med motor typ TWC3 nr 3899
Till F 8 flottiljverkstad för reparation.
Påbörjad 1949-08-29.
Klar ?
Överlämnat till F 8 1949
Märkning 8-16
Kasserat 1950-11-07. Gångtid 801 tim. Antal flygningar 1076 st.