2122 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

2122 J 9

Inlägg av Leif Fredin »

2122
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 282-7

Godkänt 1940-05-15
Till F 8 formation 1940-07-13 med motor typ TWC3 nr 3573
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Förråd 1940-07-14
Formation 1940-08-14
Verkstad 1941-03-03. Införande av ändringar
Formation 1941-03-19
Verkstad 1941-10-01. Skyddsbehandling av bränsletank
Formation 1941-10-17

Haveri 1942-03-19 vid Drevviken. Märkning 8-22
Motor: TWC3 nr 3573
Ff fänrik Åke Lönnberg oskadad

Vid landning på bana körde fpl in i snövall och kapotterade
Orsak till haveri: Förmodligen materialfel.
Skador flygplan: Sättning i kropp, Vänster vinges framkant deformerad. Skador på överbyggnat och kapotteringsskydd.
Skador motor: Ett propellerblad bockat.
Beräknad reparationskostnad 6.100:- kr

Haveri 1942-07-01 vid landning Kallax. Märkning 8-22
Motor: TWC 3 nr 3573
Ff överste Axel Ljungdahl oskadad
Orsak till haveri: För kraftig bromsning.
Skador flygplan: Flygkropp stukad. Landställ demolerat. Större skador på vingar och mittsektion.
Skador motor: Propellerbladen bockade.
Beräknad reparationskostnad 8.500:- kr

Haveri 1943-09-22. Skott i propellerblad under skjutning mot bogserat luftmål. Märkning 8-24.
Motor: TWC 3 nr 3492
Orsak till haveri: Efterbrännare.
Skador motor: Ett propellerblad skottskadat.
Beräknad reparationskostnad 1.800:- kr

Haveri 1944-04-01
Motor: TWC 3 nr 3492
Ff vpl furir G. Nilsson oskadad
Orsak till haveri: Efterbrännare
Skador motor: Två propellerblad skottskadade (kassabla).
Beräknad reparationskostnad 3.600:- kr

Haveri 1944-06-15
Motor: TWC3 nr 3492
Orsak till haveri: Kollision mellan fpl 7002 och 2122 under utrullning till start.
Skador flygplan: Större skador på vänster vinge, vänster skevningsroder. Kroppsplåt, vänster sida, uppsliten.
Beräknad reparationskostnad 3.500:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 11 som lån 1945-05

Haveri 1945-09-11, märkning 11-blå C
Motor: TWC 3 nr 3492
Ff furir Thelning oskadad
Orsak till haveri: Ground loop
Skador flygplan: Vingspets deformerad. Landningsställsben deformerade.
Beräknad reparationskostnad 1 500:- kr

Överlämnat till F 20 1946-10-07
Överlämnat till F 3 1947-05-14
Till CVM 1947-05-27 för kamerainstallation enligt FF skrivelse MF 9:9 av den 7.3.47.
Till F 3 1947-06-25.
Överlämnat till F 11 1947-07-31 med motor typ TWC3 nr 3492
Till CVM; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1948-05-04, klar 1948-11-11
Till F 11 1948-11-11
Överlämnat till F 5 1949-
Överlämnat till F 8 1951-10-03

Tillbud 1952-05-26. Märkning 8-22
Motor typ TWC3 nr 3492
Ff kapten Andersson (AFT) oskadad

Tillbudet har orsakats av att fpl under flygning på lågflygningsstråk kolliderat med en kabel, varvid antennen slets loss.

Kort redogörelse över händelseförloppet, övningens natur etc.
Övningen avsåg övningsflygning på F 8 lågflygningsstråk med två fpl i rote (ej sluten formering). Fpl hade kommit något till höger pm lågflygningsstråkets mittlinje och följde vänstra stranden av Näshultasjön. Flyghöjden var vid tillfället 15-20 m. På grund av inverkan av kytt kan dock denna höjd underskridits något. Plötsligt hörde ff en kort smäll och samtidigt ett knastrande ljud i radion. Ff steg till ca 1000 m höjd och iakttog då, att antennen var bortsliten. Ff gjorde tecken till rotetvåan, att radioförbindelsen var bruten. Ff följde därefter rotetvåan till F 8 och landade.

Skadornas omfattning: Antennen avbruten vid infästningen. Höger övre lanternglas spräckt. Mindre slagmärken på höger vingspets.
Beräknat reparationskostnad c:a 30:- kr

Kasserat 1952-09-27. Gångtid 817 tim. Med motor typ TWC3 nr 3492.
thomas lagman
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 feb 2008, 23:26
Kontakt:

Re: 2122 J 9

Inlägg av thomas lagman »

F18 1949 H81
F18 1949 H81
Skriv svar

Återgå till "J 9, Seversky Republick EP-106"