2127 J 9
Postat: 20 feb 2014, 15:44
2127
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 282-12
Till CVM
Godkänt 1940-05-15
Till F 8 1940-07-30 med motor typ TWC3 nr 3730
Förråd 1940-07-31
Formation 1940-08-14
Verkstad 1941-02-17. Införande av ändringar
Formation 1941-02-27
Verkstad 1941-05-20. Reparation
Formation 1941-05-22
Verkstad 1941-05-30. Införande av ändringar
Formation 1941-05-31
Verkstad 1941-09-30. Skyddsbehandling av bränsletank
Formation 1941-10-12
Haveri 1942-03-10 efter landning bana 5, F 8. Märkning 8-27
Motor: TWC3 nr 3730
Ff vpl furir Gunnar Hogman oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning.
Skador flygplan: Skador å landningsställ, höger vinge, pitotrör samt hyls- och länksamlare.
Skador motor: Skador å propeller och oljekylare.
Beräknad reparationskostnad 2.600:- kr
Haveri 1944-08-24. Märkning 8-34
Motor: TWC3 nr 3463
Ff överfurir B. Jacobsson oskadad
Orsak till haveri: För häftig bromsning i utförsbacke.
Skador motor: Propellerbladen krökta.
Beräknad reparationskostnad 150:- kr
Haveri 1944-10-31, märkning 8-34
Motor: TWC3 nr 3463
Ff fänrik S O Wiman oskadad
Orsak till haveri: Ground loop under inkörning.
Skador flygplan: Skador på höger vinge, höger stabilisator- och höjdroderhalvor.
Beräknad reparationskostnad 2 100:- kr
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F10 1945-10-15 som lån med motor tp TW C3 nr 3463
Återlämnat F 8 1946-01-31
F 3 flottiljverkstad; liten översyn motorbyte. Påbörjad 1946-12-08, klar 1947-08-01
Överlämnat till F 3 1947-05-30 med motor typ TW C3 nr 3889
Till CVM 1948-02-02 för kamerainstallation.
Till F 3 1948-02-07.
Konserverat 1949-11-07
Kasserat 1951-01-19. Gångtid 832 tim. Antal flygningar 1034 st.
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 282-12
Till CVM
Godkänt 1940-05-15
Till F 8 1940-07-30 med motor typ TWC3 nr 3730
Förråd 1940-07-31
Formation 1940-08-14
Verkstad 1941-02-17. Införande av ändringar
Formation 1941-02-27
Verkstad 1941-05-20. Reparation
Formation 1941-05-22
Verkstad 1941-05-30. Införande av ändringar
Formation 1941-05-31
Verkstad 1941-09-30. Skyddsbehandling av bränsletank
Formation 1941-10-12
Haveri 1942-03-10 efter landning bana 5, F 8. Märkning 8-27
Motor: TWC3 nr 3730
Ff vpl furir Gunnar Hogman oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning.
Skador flygplan: Skador å landningsställ, höger vinge, pitotrör samt hyls- och länksamlare.
Skador motor: Skador å propeller och oljekylare.
Beräknad reparationskostnad 2.600:- kr
Haveri 1944-08-24. Märkning 8-34
Motor: TWC3 nr 3463
Ff överfurir B. Jacobsson oskadad
Orsak till haveri: För häftig bromsning i utförsbacke.
Skador motor: Propellerbladen krökta.
Beräknad reparationskostnad 150:- kr
Haveri 1944-10-31, märkning 8-34
Motor: TWC3 nr 3463
Ff fänrik S O Wiman oskadad
Orsak till haveri: Ground loop under inkörning.
Skador flygplan: Skador på höger vinge, höger stabilisator- och höjdroderhalvor.
Beräknad reparationskostnad 2 100:- kr
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F10 1945-10-15 som lån med motor tp TW C3 nr 3463
Återlämnat F 8 1946-01-31
F 3 flottiljverkstad; liten översyn motorbyte. Påbörjad 1946-12-08, klar 1947-08-01
Överlämnat till F 3 1947-05-30 med motor typ TW C3 nr 3889
Till CVM 1948-02-02 för kamerainstallation.
Till F 3 1948-02-07.
Konserverat 1949-11-07
Kasserat 1951-01-19. Gångtid 832 tim. Antal flygningar 1034 st.