246 J 8
Postat: 21 feb 2014, 17:09
246
J 8
Typ Gloster Gladiator I
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England
Godkänt 1938-05-05
Vid CVM
Överlämnat till F 1 (F 8 det) 1938-07-21 med motor typ MyS2 nr 218
Märkning 8-16
Överlämnat till F 8 1938-10-01
Förråd 1938-10-03
Formation 1939-05-09
Verkstad 1939-08-05. Liten översyn, motorbyte. Motor typ My S2 nr 211 inmonterad.
Formation 1939-10-12
F 8 verkstad 1940-01-05. Passning av skidställ
Formation 1940-01-12
Haveri 1940-04-08 vid Bromma. Märkning 12/1div.F8
Total gångtid: 219:30 tim
Motor: My S2 nr 211
Total gångtid: 286:55 tim
Ff aspirant Arne L Thorstensson oskadad
Efter landning på Bromma började fpl svänga åt vänster vilken övergick till ground loop, som föraren icke lyckades behärska. Orsaken synes i första hand vara ovana vid landning å permanent belagda startbanor, som ovana vid fpltypen, vilken vid tillfället ifråga flögs av föraren för första gången.
Skador flygplan: Höjdroder skador å höger undervinge, kroppen, huvudtank och höger landningsställsben.
Skador motor: Större skador på propeller.
Beräknad reparationskostnad 13.200:- kr
F 8 verkstad 1940-04-09
Förråd 1940-04-13
Till CVM 1940-04-30. Haverireparation
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Överlämnat till F 9 1940-08-18 med motor typ MyS2 nr 228
Haveri 1940-09-26 vid Fårösund. Märkning 9-13
Total gångtid: 287 tim
Motor: My S2 nr 228
Total gångtid: 256 tim
Ff vpl Olof Hasselhuhn
Orsak till haveri: Kollision vid körning på marken med J 8 nr 242.
Kollision på grund av att bromssystemet plötsligt upphört fungera i det av vpl ff Hasselhuhn förda flygplanet.
Skador flygplan: Höjdroder skador å spryglar och bakkantsrör. Fenan totalhavererad.
Beräknad reparationskostnad 1.500:-
Överlämnat till F 10 1941-05-13
Till CVM 1941-07-05. Liten översyn. Motor typ My S2 nr 203 inmonterad
F 10 formation 1941-09-17
Totalhaveri 1941-10-06 i Kattegatt, Tylösand. Märkning 10-35
Motor: My S2 nr 203
Ff aspirant Tord R. Runeborg omkom
Totalhaveri inträffade under övningsflygning med 3.div/F 10, långflygning Bulltofta-Såtenäs längs med västkusten. 1 rote följde kusten från Båstad mot Tylösand, där fullständig tjocka med endast 200-300 m sikt samt bleke rådde. Fpl flög på lägsta höjd ut över havet. Vid försök att flyga in mot land hade planen endera kolliderat eller troligare flugit i vattnet, varvid förarna omkom.
Kasserat 1941-12-12. Gångtid 432:20 tim. Motor typ My S2 nr 203. Gångtid 288 tim.
J 8
Typ Gloster Gladiator I
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England
Godkänt 1938-05-05
Vid CVM
Överlämnat till F 1 (F 8 det) 1938-07-21 med motor typ MyS2 nr 218
Märkning 8-16
Överlämnat till F 8 1938-10-01
Förråd 1938-10-03
Formation 1939-05-09
Verkstad 1939-08-05. Liten översyn, motorbyte. Motor typ My S2 nr 211 inmonterad.
Formation 1939-10-12
F 8 verkstad 1940-01-05. Passning av skidställ
Formation 1940-01-12
Haveri 1940-04-08 vid Bromma. Märkning 12/1div.F8
Total gångtid: 219:30 tim
Motor: My S2 nr 211
Total gångtid: 286:55 tim
Ff aspirant Arne L Thorstensson oskadad
Efter landning på Bromma började fpl svänga åt vänster vilken övergick till ground loop, som föraren icke lyckades behärska. Orsaken synes i första hand vara ovana vid landning å permanent belagda startbanor, som ovana vid fpltypen, vilken vid tillfället ifråga flögs av föraren för första gången.
Skador flygplan: Höjdroder skador å höger undervinge, kroppen, huvudtank och höger landningsställsben.
Skador motor: Större skador på propeller.
Beräknad reparationskostnad 13.200:- kr
F 8 verkstad 1940-04-09
Förråd 1940-04-13
Till CVM 1940-04-30. Haverireparation
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Överlämnat till F 9 1940-08-18 med motor typ MyS2 nr 228
Haveri 1940-09-26 vid Fårösund. Märkning 9-13
Total gångtid: 287 tim
Motor: My S2 nr 228
Total gångtid: 256 tim
Ff vpl Olof Hasselhuhn
Orsak till haveri: Kollision vid körning på marken med J 8 nr 242.
Kollision på grund av att bromssystemet plötsligt upphört fungera i det av vpl ff Hasselhuhn förda flygplanet.
Skador flygplan: Höjdroder skador å spryglar och bakkantsrör. Fenan totalhavererad.
Beräknad reparationskostnad 1.500:-
Överlämnat till F 10 1941-05-13
Till CVM 1941-07-05. Liten översyn. Motor typ My S2 nr 203 inmonterad
F 10 formation 1941-09-17
Totalhaveri 1941-10-06 i Kattegatt, Tylösand. Märkning 10-35
Motor: My S2 nr 203
Ff aspirant Tord R. Runeborg omkom
Totalhaveri inträffade under övningsflygning med 3.div/F 10, långflygning Bulltofta-Såtenäs längs med västkusten. 1 rote följde kusten från Båstad mot Tylösand, där fullständig tjocka med endast 200-300 m sikt samt bleke rådde. Fpl flög på lägsta höjd ut över havet. Vid försök att flyga in mot land hade planen endera kolliderat eller troligare flugit i vattnet, varvid förarna omkom.
Kasserat 1941-12-12. Gångtid 432:20 tim. Motor typ My S2 nr 203. Gångtid 288 tim.