248 J 8

I tjänst 1937-1947
Antal i Flygvapnet: 55 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

248 J 8

Inlägg av Leif Fredin »

248
J 8
Typ Gloster Gladiator I
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England

Till CVM
Godkänt 1938-10-04
Överlämnat till F 8 1938-10-05 med motor typ My S2 nr 221
Märkning 8-18
Förråd 1938-10-05
Verkstad 1939-06-04 för bl a montering av radiomottagare
Förråd 1939-06-15
Formation 1939-08-01
Verkstad 1939-09-01 (?) Montering av bombfällningsanordning
Formation 1939-09-09

Totalhaveri 1939-10-30 Vid Högdalen hållplats, Brännkyrka, kollision med J 8 nr 239
Motor: My S2 nr 221
Ff kadett Bror Albin Frantz lätt skadad

Totalhaveri vid kollision, varvid ff löjtn S.N.V.Ljungman omkom, och sergeant Frantz räddade sig med fall-skärm, över Brännkyrka församling under exercis i luften med tillämpning av de nya formeringarna vid jaktförband som försöksvis provats vid F 8 (div, grp, rote). Ljungman fastklämdes i fpl vid kollisionen av fpl ”9”, bägge fpl gick i spin ihop och fattade eld vid nedslaget c:a 1,2 km syd Band hagens gård, 800 m väst Herrängen och 1000 m ostnordost Högdalens hållplats.

Haveriet torde ha uppkommit genom att divch, sannolikt bländad i den rådande skarpa belysningen, felbedömt avståndet till 2.grp och trott sig vara närmare denna än han i själva verket har varit; i syfte att förhindra kollision med fpl ur 2.grp har divch därvid gjort en så skarp högersväng, att fpl nr "9" icke medhunnit undanmanöver utan kolliderat med divch fpl.

Kasserat 1939-11-14. Gångtid 84 tim. Med motor typ My S2 nr 221

Återgå till "J 8, Gloster Gladiator"