2139 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

2139 J 9

Inlägg av Leif Fredin »

2139
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 282-24

Till CVM
Godkänt 1940-06-14
Levererat till F 8 1940-07-03 med motor typ TWC3 nr 3905
Formation 1940-07-15
Förråd 1940-10-29
Verkstad 1941-05-21. Införande av ändringar
Förråd 1941-05-30
Verkstad 1941-08-14. Skyddsbehandling av bränsletank
Formation 1941-08-21
Förråd 1941-09-24
Formation 1941-10-31

Haveri 1942-08-10 vid ground loop i samband med landning.
Motor: TWC3 nr 3905
Ff aspirant Norén oskadad
Orsak till haveri: Ground loop.
Skador flygplan: Skador på vänster stabilisatorhalva, höger landställsben och höger höjdroderhalva.
Beräknad reparationskostnad 600:- kr

Haveri 1942-09-14 i samband med ground loop vid landning.
Motor: TWC3 nr 3905
Ff aspirant B. Forsell oskadad
Orsak till haveri: Ground loop.
Skador flygplan: Större skador på vänster vinge samt landställ.
Skador motor: Ett propellerblad skadat.
Beräknad reparationskostnad 15.500:- kr

Haveri 1943-07-01 propellerskott vid skjutning mot markmål. Märkning 8-11
Motor: TWC3 nr 3728
ff fänrik Björn Holmbäck
Orsak till haveri: Efterbrännare.
Skador motor: Ett propellerblad lätt skottskadat.

Haveri 1943-07-08. Propellerskott vid luftskjutning mot markmål vid Visby. Märkning 8-11.
Motor: TWC3 nr 3728
Ff offasp, vpl furir Eric A. Alderin oskadad
Orsak till haveri: Efterbrännare.
Skador motor: Ett propellerblad skottskadat.
Beräknad reparationskostnad 1.800:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1946-07-25 vd F 8
Motor: TWC3 nr 2834
Ff offasp vpl korpral E. Nordenström (GFSU.1) oskadad
Orsak till haveri: Kollision på marken mellan fpl 2139 och 2145 på grund av bristande uppmärksamhet.
Skadornas omfattning: Fpl: Höger vinges frambalk upptryckt, nosplåt intryckt samt mindre skada på
vänster vinges undersida.
Propeller: Bladspetsarna naggade.
Beräknad kostnad 5.750:- kr

Överlämnat till F 20 1946-10-12

Nödlandning 1947-01-27. Märkning 20-91
Motor: TWC3 nr 2834
Ff kadet B P A Nilsson (KS:1) oskadad
Orsak till haveri: Nödlandning på grund av motorstopp

F 16 flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1947-02-14, klar 1947-05-02
Överlämnat till F 3 1947-09-17
Överlämnat till F 5 1948-10-05 som lån med motor typ TWC3 nr 3482
Överlämnat till F 8 1949

Haveri 1950-05-05 vid F 8. Ground-loop i samband med landning. Märkning 8-39
Gångtid 1011,20 tim, efter LF SM 158,20 tim
Motor typ TWC3 nr 3482
Gångtid 458,40 tim, efter SM 157,40 tim
Ff major Dahlberg oskadad
Ground-loop i samband med landning på F 8 depå
Fpl gick över på vänster vinge.

Skadans omfattning, art och orsak
Vid landning på bana 03 (delvis asfaltbana, delvis gräs) gjorde fpl ground-loop åt höger. Vind 50°, 10 km/tim.
Följande skador uppstodo:
1. Vänster vingspets deformerad, vingen överplåt veckad i bakkant, Vingbyte. Vingen reparabel.
2. Vänster stabilisatorspets obetydligt deformerad, rätas ut.
3. Vänster höjdroderhalva knäckt i bakkant, två spryglar knäckta. Rodret utbytes, reparabelt.
4. Vänster landställsben ev böjt något inåt, kontrollmätes.
5. Täckplåt vänster hjul intryckt, utbytes.
6. Vid besiktning efteråt upptäcktes att handmanövreringen av vingklaffarna ej fungerade samt att höger klaff var helt ur funktion.

Haveri 1950-10-20. Ground-loop vid landning på F 8 depå.
Gångtimmar efter LF 218 tim.
Motor typ TWC3 nr 3482.
Ff kapten J.-E Tjereld (AFT) oskadad

Skadans omfattning, art och orsak
I samband med landning började fpl svänga höger på grund av stark sidvind. Den hala marken bidrog till att ground loop ej kunde undvikas.
Skador: Vänster vingspets stukad
Vänster stabilisator- och höjdroderhalva spetsarna avslagna.
Rapportörens förslag
Fpl har reparerats vid F 8.


Kasserat 1951-12-18. Gångtid total 1185 tim, efter LF 343 tim. Motor typ TWC3 nr 3482, gångtid total 644 tim, efter SM 343tim.

Återgå till "J 9, Seversky Republick EP-106"