E.2 nr 620, 451
Postat: 27 sep 2013, 10:12
Typ: Phönix C.I
Tillverkare: Flygkompaniets verkstäder, Malmen
Tillverkningsnummer:
Levererat till Fälttelegrafkårens Flygkompani 1926-05-31 som E.2 nr 620
Verkstad 1926-12
Överlämnat till F 4 1927-01-28
Verkstad 1927-03
Märkning enligt fo nr 5/1927 daterad 1927-01-21
Numrerat 451
I tjänst 1927-05
Verkstaden för reparation 1927-07
I tjänst 1927-11
Totalhaveri 1928-02-25 vid F 4
Omedelbart före landning tappade flygplanet farten och vek sig och söndrades svårt.
Ff löjtnant Liljehagen och mek korpral Wilén skadades.
Ur rapport
Förare var löjtnant Liljhagen med mekanikern korpral n:r 10/1 Wilén med ombord. Båda ådrogo sig benbrott av relativt lindrig beskaffenhet.
Rörande händelseförloppet tillåter jag mig vördsamt hänvisa till bifogad avskrift av rapport av löjtnant Palmblad och furir Gunnerfeldt, båda åsyna vittnen.
Löjtnant Liljhagen, av mig hörd, har förklarat, att intet fel vare sig på styranordningar eller i övrigt vidlådde flygplanet, men att enligt hans åsikt motorn ej ”tog” hastigt nog vid hans försök att medelst givande av fullgas rädda situationen.
Av flygingenjören Hultström omedelbart efter haveriet verkställd undersökning av flygplanet har givit till resultat, att intet fel vare sig å styranordningar eller å flygplanet i övrigt kunde påvisas, samt att flygplanet är så söndrat, att reparation ej gärna är möjlig.
Även om löjtnant Liljhagen med viss fog kunde, på grund av ouppmärksam manöver, göras ansvarig för haveriet, torde dock någon ersättningsskyldighet ej böra påvila honom, varför jag vördsamt föreslår, att Kronan vidkännes kostnaderna.
Jag får vördsamt föreslå, att flygplan n:r 451 och motor n:r 20178 kasseras och avskrives.
Östersund den 3. mars 1928.
Gösta von Porat
Kårchef
/G. Hultström
Till Chefen för 4. Flygkåren.
Härmed får vi vördsamt inlämna infordrade uppgifter över händelseförloppet vid flygplans n:r 451 haveri å Frösö läger den 25/2. 1928.
Kl. 11,45 kom flygplanet söderifrån på c:a 5 – 600 m. höjd och gick in i vänster varv runt flygfältet. Efter fullbordat varv syntes föraren bedöma höjden för landningen för hög och fortsatte runt ytterligare ett varv. Sista svängen före landningen började normalt, med gjordes successivt skarpare, varvid planet syntes förlora farten och vika sig. På grund av den låga höjden c:a 75 m. lyckades ej föraren med motorn räta upp planet och få fart framåt, utan det träffade marken med vänstra vingen före.
Ovanstående iakttagelser gjordes från cirka 300 m. avstånd vid obehindrad sikt.
Östersund den 1. mars 1928.
H. Palmblad
Löjtnant.
Knut Gunnerfeldt
Furir.
Kasserat 1928-03-07
Tillverkare: Flygkompaniets verkstäder, Malmen
Tillverkningsnummer:
Levererat till Fälttelegrafkårens Flygkompani 1926-05-31 som E.2 nr 620
Verkstad 1926-12
Överlämnat till F 4 1927-01-28
Verkstad 1927-03
Märkning enligt fo nr 5/1927 daterad 1927-01-21
Numrerat 451
I tjänst 1927-05
Verkstaden för reparation 1927-07
I tjänst 1927-11
Totalhaveri 1928-02-25 vid F 4
Omedelbart före landning tappade flygplanet farten och vek sig och söndrades svårt.
Ff löjtnant Liljehagen och mek korpral Wilén skadades.
Ur rapport
Förare var löjtnant Liljhagen med mekanikern korpral n:r 10/1 Wilén med ombord. Båda ådrogo sig benbrott av relativt lindrig beskaffenhet.
Rörande händelseförloppet tillåter jag mig vördsamt hänvisa till bifogad avskrift av rapport av löjtnant Palmblad och furir Gunnerfeldt, båda åsyna vittnen.
Löjtnant Liljhagen, av mig hörd, har förklarat, att intet fel vare sig på styranordningar eller i övrigt vidlådde flygplanet, men att enligt hans åsikt motorn ej ”tog” hastigt nog vid hans försök att medelst givande av fullgas rädda situationen.
Av flygingenjören Hultström omedelbart efter haveriet verkställd undersökning av flygplanet har givit till resultat, att intet fel vare sig å styranordningar eller å flygplanet i övrigt kunde påvisas, samt att flygplanet är så söndrat, att reparation ej gärna är möjlig.
Även om löjtnant Liljhagen med viss fog kunde, på grund av ouppmärksam manöver, göras ansvarig för haveriet, torde dock någon ersättningsskyldighet ej böra påvila honom, varför jag vördsamt föreslår, att Kronan vidkännes kostnaderna.
Jag får vördsamt föreslå, att flygplan n:r 451 och motor n:r 20178 kasseras och avskrives.
Östersund den 3. mars 1928.
Gösta von Porat
Kårchef
/G. Hultström
Till Chefen för 4. Flygkåren.
Härmed får vi vördsamt inlämna infordrade uppgifter över händelseförloppet vid flygplans n:r 451 haveri å Frösö läger den 25/2. 1928.
Kl. 11,45 kom flygplanet söderifrån på c:a 5 – 600 m. höjd och gick in i vänster varv runt flygfältet. Efter fullbordat varv syntes föraren bedöma höjden för landningen för hög och fortsatte runt ytterligare ett varv. Sista svängen före landningen började normalt, med gjordes successivt skarpare, varvid planet syntes förlora farten och vika sig. På grund av den låga höjden c:a 75 m. lyckades ej föraren med motorn räta upp planet och få fart framåt, utan det träffade marken med vänstra vingen före.
Ovanstående iakttagelser gjordes från cirka 300 m. avstånd vid obehindrad sikt.
Östersund den 1. mars 1928.
H. Palmblad
Löjtnant.
Knut Gunnerfeldt
Furir.
Kasserat 1928-03-07