Sida 8 av 34
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 16 jan 2012, 02:51
av Fredrik Svärd
Dåligt med svar blev det.....
Det svar jag hade tänkt mig var AGA. AGA utvecklade och tillverkade under många år Interspiro innan det bröts ut till ett eget företag. AGA tillverkade också flygradion till många av våra flygetyg ända fram till fpl 39.
Ny fråga istället.
På F 5 fanns två stycken SK 50 som användes för ballongjakt. De hade egna namn som anspelade på deras lite speciella målning, vad kallades de?
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 16 jan 2012, 21:26
av Bengt Ekbladh
Du kanske tänker på :
Nyckelpigan och Getingen?
50019 och 50039
Bengt
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 16 jan 2012, 21:49
av Fredrik Svärd
Stämmer bra det!
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 16 jan 2012, 22:02
av Bengt Ekbladh
Vilken flottilj har haft minst antal krigsflygplantyper ?
(OBS, räknar inte med F19 0ch F22)
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 17 jan 2012, 17:44
av Göran Hansson
Kan det vara F14 Halmstad?
/Göran
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 17 jan 2012, 18:08
av Bengt Ekbladh
Fint Göran.
Det bör vara B/T18B , J/A28B och A32A.
Din tur
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 19 jan 2012, 22:40
av Göran Hansson
Tack Bengt
När ett flygbolag beställer ett nytt flygplan från Boeing så får det bolaget en kod (Boeing customer code)
SAS customercode är 83, därför så heter SAS Boeingplan t.ex 747-283, 767-383 eller 737-683.
Dessa nummer kvarstår även om flygplanet senare i livet byter bolag.
Vad heter då Linjeflygs customercode ?
/Göran
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 20 jan 2012, 02:04
av Björn Ek
Hej,
Rimligen borde Linjeflygs customercode vara 90.
Deras "egna" 737-500 hade modellbeteckningen 737-590, t.ex. SE-DND
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 20 jan 2012, 09:54
av Göran Hansson
Hej Björn
Du är väldigt nära men inte helt rätt
Göran
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 20 jan 2012, 11:23
av ecafrze
737-59D torde vara rätt, eller?*
MVH/ Fredrik
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 20 jan 2012, 12:53
av Göran Hansson
Det är helt riktigt Fredrik
En liten passus är att även de stora leasing företagen har Customercode
vilket gör att några av SAS nya flygplan kommer heta 737-86N,
då de är leasade av GECAS, vars Customecode just är 6N.
Din boll Fredrik
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 21 jan 2012, 10:10
av Hans O. Sandström
Angående Boeing 737-59D så lägger jag in en modellbild med nämnda customercode.
Trevlig helg,
/Hans SFF-F
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 21 jan 2012, 11:14
av Rolf Larsson
ecafrze skrev:737-59D torde vara rätt, eller?*
MVH/ Fredrik
Och för att förklara/förvirra ytterligare så var Linjeflygs 737-500 av tre olika varianter: -59D (SE-DNA/DNB/DND/DNE/DNI/DNK/DNL) , -53A (SE-DNC) och -5Q8 (SE-DNE/DNF/DNG). Den inhyrda SE-DLA var en 737-3Q8.
Vad beträffar SAS så är , som sagt , deras customercode -83 men SAS flyger också med några 737-85P , dessutom 737-705 ex-Braathens. Under 2012/2013 kommer också ett antal begagnade 737-76N och 737-7BX.
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 21 jan 2012, 17:49
av Hans O. Sandström
Som ett komplement till Rolfs custsomercodes (Boeing Numbering System) enl följande:
BX=Midway Airlines , 3A=Ansett Worldwide , Q8=ILFC , 5P=Air Europa och 6N=GECAS.
Både GECAS och ILFC är mycket stora leasingbolag som köper stora volymer från Boeing o Airbus.
Mvh,
Hans SFF-F
PS. Om man stjäl en JAS blir man GRIPEN då:-)? DS.
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 24 jan 2012, 12:28
av ecafrze
Lite Linjeflyg-relaterat kommer här en Bromma-fråga! Vilken är den största flygplanstyp som landat på flygplatsen och i vilket syfte landade den där?
MVH
Fredrik
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 24 jan 2012, 13:16
av Rolf Larsson
ecafrze skrev:Lite Linjeflyg-relaterat kommer här en Bromma-fråga! Vilken är den största flygplanstyp som landat på flygplatsen och i vilket syfte landade den där? MVH Fredrik
Det finns kanske olika sätt att mäta vilken flygplanstyp som är den största , jag tänker då på exempelvis startvikt och/eller externa mått i meter o.s.v.
En kandidat är Airbus A300 som var på Bromma i demonstrationssyfte , andra stora maskiner genom åren är CL-44 , C-74/C-124 , Boeing Stratocruiser , Boeing 757.
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 24 jan 2012, 15:56
av ecafrze
Airbus A300 var den jag tänkte på! Bollen över till dig!
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 24 jan 2012, 22:32
av Rolf Larsson
ecafrze skrev:Bollen över till dig!
Tack för det ! Fortsätter med litet anknytning till både Bromma och Linjeflyg: vilket är det korrekta tillverkningsnr. för Flygande Veteraners SE-CFP (alltså inte 25328 som står i officiella registret) ?
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 25 jan 2012, 01:53
av Jan H Vold
cn 13883 x 43-30732 og LN-IAF Nordfugl > Fridtjof Viking ?
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 25 jan 2012, 19:24
av Rolf Larsson
Jan H Vold skrev:cn 13883 x 43-30732 og LN-IAF Nordfugl > Fridtjof Viking ?
Javisst , helt riktigt. Vad jag förstår har maskinen , när den var registrerad i Norge , varit registrerad med sitt korrekta tillverkningsnummer. Mycket märkligt att den begåvats med c/n 25328 i Sverige. C/n 25328 var ju 43-48067 hos USAF , till WAA (=War Assets Administration = US surplus disposal) 11 juni 1947 och "reclaimed" (= authorised for usable parts to be removed or reduced to spares)18 september 1947.
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 25 jan 2012, 19:32
av Jan H Vold
Fint å kunne besvare riktig, takk.
Nå har jeg ikke noe lurig spørsmål på lager, så jeg vil gi ballen videre til noen andre som har svart på spørsmål, men kanskje med en liten fel så de ikke har blitt godtatt som korrekte.
RolfL: Det er jo ganske mange C-47 som har dobble cn.
Jeg har en gang lest hvorfor, men kan ikke huske dette nå.
Kanskje du vet, og kan forklare dette ?
Har Googlet litt og funnet:
A means of tracing an aircraft’s history is to look up its construction number (c/n).
Unfortunately, due to wartime pressure, and the fact that C-47s were being built
in two plants in California and Oklahoma, two batches of aircraft from each plant were given the same c/n.
This error was later corrected, and this explains why some C-47s carry two c/n’s, the second number being the correct one.
43-30640/30761 Douglas C-47A-60-DL
43-47963/48262 Douglas C-47A-30-DK
Serials fra Joe Baughers side:
http://www.joebaugher.com/usaf_serials/1943_2.html
Men jeg er like forvirret om hva som er korrekt cn for SE-CFP.
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 25 jan 2012, 22:04
av Rolf Larsson
Du är inne på helt rätt spår. På fabrikerna i Long Beach (DL) och Oklahoma (DK) byggdes maskiner , felaktigt , med samma tillverkningsnummer. Felet upptäcktes och en Service Bulletin från juli 1946 säger , i korthet , följande: " ....a certain group of airplanes were issued an incorrect block of factory serial numbers ..." Servicebulletinen ger vidare anvisningar om hur felet , med hjälp av en tabell , ska korrigeras. Long Beach-fabriken byggde 134 stycken och de har alla det korrekta tillverkn. nr. och ska alltså inte korrigeras. SE-CFP tillhör denna grupp , är en C-47A-DL och har alltså c/n 13883.
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 25 jan 2012, 22:19
av Jan H Vold
Takker for svar Rolf !
Da skal jeg korrigere min helt private C-47 cn- liste, og stryke det feilaktige.
mvh Jan
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 31 jan 2012, 22:50
av Jan H Vold
Tar opp igjen denne tråden - har funnet et nytt spørsmål:
Hvilket uvanlig fly befant seg på Bromma mellom 15.Februar og 4.Mars 1945 ?
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 01 feb 2012, 01:11
av Björn Ek
Kan det vara C-54 Skymaster (militär DC-4)?