Sida 2 av 2
Postat: 27 sep 2008, 20:38
av Emil Lindberg
På Sjöbo var (är) dock bågarna förhöjda
http://www.swedbird.com/fort/falt1.htm
Här kan man se en häftig panoramabild över den norra(?) banänden med gamla flygplansvärn och Törebodabågar
http://web.comhem.se/~u46307171/bjorka.htm
På bilden i länken ovan kan man även se att "slingan" längst norrut, där H1 och H2 ligger, är en klargöringsplatta av äldre modell, stor och "gemen" utan inslag av gräs. På denna platta har man placerat Törebodabågarna, dock har man fått bredda på en del ställen.
Medan "slingan" vid H3 och H4 har gräsplättar framför och bakom den nordligaste halvan av respektive Törebodabåge. "Slingan" har formen av ett bakvänt dollartecken, fast bara med ett streck igenom.
Postat: 27 sep 2008, 21:07
av Bengt Ekbladh
>>Så sent? Jag trodde att framom vid flygflottiljerna byggdes tidigare än så.><
Sent ja men det verkar stämma
” ur ORRE TILL VIGG” , F15 bok, står:
”1975 byggs ett främre klargöringsområde (Framom) inklusive klargöringsskydd invid början på bana 12”
F15 hade ju som krigsbaser Gunnarn o Åmsele (Fä28 o 41) från början av 1970-talet
Borlänge o Eskilstuna ”hörde” tydligen tidvis till F15 dessförinnan?
Kustnära attackbaser var åtminstone på 60-talet inte bra
Omvärdering tydligen!
Lite konstigt att jag inte såg ombygget , då jag satt i tornet, men vi koncentrerades ju på
” att meddela Sveriges Bästa Väder” som ju F15 har / Hade!
Bengt
Postat: 27 sep 2008, 23:31
av Bengt Ekbladh
Vem kan presentera en lista över våra bågar? (historiskt)
Vem kan berätta om övergången från limträbalkar till stålbalkar
Samt senare ombyggnader?
Vad finns kvar NU?
bengt
Postat: 29 sep 2008, 14:29
av Emil Lindberg
Erik, jag önskar att tacka för den genomarbetade listan! Först igår upptäckte jag att den innehöll massa länkar till Eniro-bilder över resp. flygbas (läste väl dåligt....).
Utsiktsbilden över Bråvalla var extra sorglig att se.
Postat: 06 okt 2008, 20:08
av Emil Lindberg
Här kan man se bevarade, men ombyggda, Törebodabågar vid f.d Björkviksbasen
http://www.bjorkvikring.se/
Postat: 06 okt 2008, 21:40
av Göran Hansson
Om jag inte minns helt fel så fick Stockholm Segelflygklubb ett par bågar från gamla F1 att sätta upp på Långtora.
Och detta skulle vara i slutet 80-talet början 90-tal
brgds
Göran
Postat: 06 okt 2008, 22:57
av Lars Sundin
Göran Hansson skrev:Om jag inte minns helt fel så fick Stockholm Segelflygklubb ett par bågar från gamla F1 att sätta upp på Långtora.
Och detta skulle vara i slutet 80-talet början 90-tal
brgds
Göran
Jovisst. I SSFK:s
"katekes" står det i historiken:
1986: ...Den från det nedlagda F1 erhållna båghangaren, ”limpan” monteras upp och takläggs under hösten...
1987: Under året färdigställs limpan till användbart skick, men gavlarna förblir öppna. Golvet i segelflyghangaren och plattan utanför samt
uppställningsplatsen bredvid för bussen blir asfalterad...
Vidare står att läsa:
Den tredje hangaren, som är på 684 m2 (19 m x 36 m) och uppbyggd på bågar kallas Limpan, disponeras till hälften av SSFK och till hälften av EFS (Enköpings flygsällskap), är i första hand avsedd för motorflygplan.
Jag har tyvärr inte funnit någon bild på "Limpan", men
så här ser Eniro den (grönt tak). Om jag inte villat bort mig.
Lars S
Postat: 11 okt 2008, 22:32
av Christoffer Ström
Då undertecknad idag var ute på en liten tripp i småland va ju Byholma samt Uråsa-basen tvungna att undersökas lite närmare.
Och vad gäller Byholma finns samtliga 4 Töreboda-bågar kring "Helge 1-4" kvar.
Bågen över "Helge 3" lyckades jag dessutom få mig ett par bilder på.
Postat: 15 okt 2008, 17:05
av Emil Lindberg
Christoffer Ström skrev:Då undertecknad idag var ute på en liten tripp i småland va ju Byholma samt Uråsa-basen tvungna att undersökas lite närmare.
Och vad gäller Byholma finns samtliga 4 Töreboda-bågar kring "Helge 1-4" kvar.
Bågen över "Helge 3" lyckades jag dessutom få mig ett par bilder på.
Bra att veta!
Uråsa var jag inne på för lite sedan, och där har väl aldrig fuinnits några Törebodabågar (gammal attackbas(?))
Någon här som vet hur det ser ut på f.d Knislinge-basen?
Postat: 28 dec 2008, 00:31
av Emil Lindberg
En annorlunda användning av en Törebodabåge
http://amselebasen.se/Danshangaren.htm
Postat: 28 dec 2008, 16:21
av Bengt Ekbladh
Hej!
Angående F1:s Töreboda bågar
Efter nedläggningen av F1 fördelades vissa (alla?) enl nedan
2st. Törebodahangarer till Enköpings flygsällskap för utplacering vid Långtora o Taxinge flygfält
1st. Törebodahangar till ridklubben i Hallstahammar
Detta ur F1:s historia Del 2
Bengt
Re: Bevarade Törebodabågar
Postat: 10 maj 2009, 13:44
av Emil Lindberg
Vad hette den fima som tillverkade Törebodabågarna? Och vad heter de möjligtvis idag?
Det skulle vara intressant att kontakta dem för att få information om utprovning, prototyper, olika varianter, hur många som byggdes, m.m. Om någon från tiden då det begav sig finns i livet kanske de kunde skriva en artikel till SFT.
Re: Bevarade Törebodabågar
Postat: 10 maj 2009, 14:58
av Stig Kjellman
Emil Lindberg skrev:Vad hette den fima som tillverkade Törebodabågarna? Och vad heter de möjligtvis idag?
http://www.moelven.com/se/Om-Moelven/Ve ... reboda-AB/
Töreboda Limträ har sålts till det norska företaget Moelven.
Min sommarstuga hade limträbalkar från Töreboda. Men det var för 32 år sedan.......
Sk
Re: Bevarade Törebodabågar
Postat: 10 maj 2009, 22:45
av Emil Lindberg
Tackar!
Har skickat dem ett mail. Får se vart det leder.