Sida 16 av 34
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 25 jun 2012, 21:15
av Per Svantesson
Hej!
Borgs Fabrik i Norrköping.
Jag har hört något om att det skulle finnas en fortsättning i Västerlösa - kan det vara sant?
Per S
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 25 jun 2012, 21:42
av Bengt Ekbladh
Per Svantesson skrev:Hej!
Borgs Fabrik i Norrköping.
Jag har hört något om att det skulle finnas en fortsättning i Västerlösa - kan det vara sant? Per S
Bra. det var Borgs Fabriker jag tänkte på
De heter numera SCAMA
Adressen de ger är Scama AB | Box 300, 590 21 Väderstad
::varifrån de första bromsarna kom ,,, är det nån som vet?
Svar finns här::
http://www.scama.se/?page=history&pid=190
eller i klartext:
""a net combined with
brakes from Fighter Jet 21 to make an Aircraft Arrester System ""
Per har alltså bollen.
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 25 jun 2012, 22:29
av Bengt Ekbladh
Hej igen.
Måste delge detta också då vi pratar om skyddsnät.
I min fråga::
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=4842
medverkade Tunnan i vissa försök på F13
Det var i slutet av juni -62.
15/8 1962 kan inte F13-61, 35061, bromsa ordentligt pga. att inte bromsfallskärmen utvecklas normalt.
Fänriken, !:a enmansflygningen tydligen, klarade sig.
Planet åker Igenom nätet och stannar så småningom i kornåkern vid
Knivberga gård.
Planet åker på nosen och kantrar över på höger sida.
Noskon och höger vinge skadas.
Höger luftintag är fullproppat på jord och kornstrån.
Motorn måste plockas ner och gås igenom.
Planet kom ju i luften igen, men pga. farten höll inte nätet.
En episod bara.
Bengt
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 26 jun 2012, 13:40
av DB605
Jag måste bara kommentera texten:
""a net combined with brakes from Fighter Jet 21 to make an Aircraft Arrester System ""
Det skall stå "Fighter J21" och inget annat.
Fondén och Wåhlander konstruerade den första bromsen i FV:s regi 1955 och tog då hjulbromsen från J21:orna som höll på att skrotas vid den tiden. De monterade två hjulbromsar men med många fler sinter och stållammeller i vardera ändan i en lintrumma. Trumman hade 160m stålvajer som kopplades till nätet. Första bromssystemet hade en sån broms på var sida om nätet. Varje broms gav 6 tons bromskraft. Senare satte man två st bromsar på varje sida. Idag har FV samma bromssystem men har monterat de två bromsarna i ett gemensamt hus på var sida om nätet. Total bromskraft för hindret är då 24ton och hndrets benämning är följaktligen 24:2 vilket betyder 24ton bromskraft fördelat på två st bromsar. I resten av världen har man fortfarande varje broms i separata hus. De benäms 12:3 vilket betyder 12 tons bromskraft och 3 lager vajer på bromstrumman. På SACAMA har vi en egen variant som vi kallar B66.
Angående Borgs Fabriker AB (som är deras korrekta namn) kan jag meddela:
Borgs fick tillverkningsrättigheterna på det nya hindret från flygvapnet pga att nätet innehöll mycket textil och FV ville inte tillverka hindren själva. Borgs fick snabbt världmarknaden. Namnet var en belastning utomlands så man förkortade det och då blev namnet BEFAB så att engelsktalande kunde uttala det. Man lade också till Safeland i namnet. 1969 såldes BEFAB Safeland till konkurrenten All American. Strax efter det flyttades BEFAB till Shannon på Irland där det var kvar till för ca 8 år sedan då det lades ner.
SCAMA startades av Stig Caap (en före detta BEFAB anställd) ca 1970 och var till en början ett reservdelsföretag. SCAMA har sedan dess utvecklats till att vara ett av endast två företag i världen som utvecklar och tillverkar utrullningshinder. Starten var alltså i Norrköping men vi finns numera i Väderstad (och inte Västerlösa som är en ännu mindre håla mellan Malmslätt och Mantorp på Östgötaslätten) sedan ca 20 år tillbaka.
/Thomas Adamsson
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 26 jun 2012, 14:54
av Bengt Ekbladh
Tack Thomas Adamsson för klarläggandet.
mvh Bengt
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 26 jun 2012, 16:57
av Per Svantesson
Hej!
Intressant inlägg från signaturen DB 605 och den leder till nästa fråga. Då åren före VK2 fanns en annan motor, men den blev inte någon succe´ -det blev bara c:a 90 st tillverkade, som kom till användning i två fpltyper från samma tillverkare. Man kan undra vad styckpriset blev på ett så litet upplägg. Cyl.vol var 18,3 l och den hade också 12 st hängande cylindrar.
Vilken var den då?
Per S
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 30 jun 2012, 08:58
av Per Svantesson
Hej!
Det är inte ofta som flygplantillverkare och motordito är samma företag men i detta fallet är det så. Den ena av de två typerna fpl kom att vara banbrytande för en senare massproduktion.
Nu då?
Per S
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 02 jul 2012, 20:59
av Bengt Ekbladh
Per Svantesson skrev:Hej!
Intressant inlägg från signaturen DB 605 och den leder till nästa fråga. Då åren före VK2 fanns en annan motor, men den blev inte någon succe´ -det blev bara c:a 90 st tillverkade, som kom till användning i två fpltyper från samma tillverkare. Man kan undra vad styckpriset blev på ett så litet upplägg. Cyl.vol var 18,3 l och den hade också 12 st hängande cylindrar.Vilken var den då? Per S
Av någon anledning fick jag för mig att det gällde ett Svensk tillverkat plan, men det är det nog inte?hittar inga som "passar"
Kan det vara något Engelskt ?
En liten hint till kanske?
mvh Bengt
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 02 jul 2012, 21:20
av Per Svantesson
Hej igen!
Som sagt de händer inte ofta att samma firma tillverkar både motorer och flygplan men i det här fallet har det gjorts motorer från fyra till, som sagts tolv cylindrar och fyrorna då i massor och flygplan från enmotoriga till fyrd:o. Platsen eller snarare platserna är många!
Man fick nog ägna sig åt flitigt resande om man skulle se alla!
Per
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 04 jul 2012, 16:01
av Per Svantesson
Hej!
Nattfjärilar,zigenare och majorer - de ha många namn!
Per
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 04 jul 2012, 17:16
av Bengt Ekbladh
Per Svantesson skrev:Hej!
Nattfjärilar,zigenare och majorer - de ha många namn! Per
Tyder på Dh Gipsy Moth o Moth Major ?
Prototypen till Saab 91 hade väl en Dh Gipsy Major 1C tex.
men Gipsy I byggdes i 1445 ex.
Blandar säkert ihop sakerna, men en bit på väg kanske?
Bengt
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 04 jul 2012, 19:18
av Martin Hellberg
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 04 jul 2012, 21:31
av Per Svantesson
Hej!
Ja,där satt den. Och fyra motorer i var och en av de sju DH 91 Albatross, som tillverkades. Erfarenheterna(nog så bistra) från dess träkonstruktion låg till grund för DH Mosquito.
Tillfället är din Martin att bjuda på något gott!
Per S
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 06 jul 2012, 23:51
av Martin Hellberg
Hej!
Följande text har jag hämtat ur en äldre flygtidning. Två ord har utelämnats. Vilka?
*****-klubben utdelar 1958 18:e gången Amelia Earharts stipendium för understöd åt kvalificerad ******** flygteknisk studerande.
Ledtrådar: Organisationen finns ännu och stipendier utdelas fortfarande.
Martin Hellberg, Backamo
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 08 jul 2012, 23:02
av Martin Hellberg
Hej!
Det verkar vara för svårt.
Ett par ledtrådar kanske...
Den efterfrågade klubben, den benämns så i tidningsartikeln, börjar på Z.
Stipendierna som utdelas till Amelia Earharts minne utdelas till en speciell sorts studerande inom flygteknik. Vilken?
Martin
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 09 jul 2012, 16:35
av Bengt Ekbladh
Martin Hellberg skrev:Hej!
Det verkar vara för svårt.
Ett par ledtrådar kanske...
Den efterfrågade klubben, den benämns så i tidningsartikeln, börjar på Z.
Stipendierna som utdelas till Amelia Earharts minne utdelas till en speciell sorts studerande inom flygteknik. Vilken? Martin
Då bör det vara…
Zonta, samt
kvinnliga eller eg. kvinnliga doktorander inom flygteknik och rymdvetenskap.
Bengt
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 10 jul 2012, 00:24
av Martin Hellberg
Hej!
Det var bra gjort att ta det.
Bollen är din, Bengt!
eller
http://www.youtube.com/watch?v=NJstNge318c
Martin
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 10 jul 2012, 06:17
av Bengt Ekbladh
G.A.Westring var på sin tid CF1, Hässlö 1942-45,senare bl.a. CFS (Flygstaben) och Chef för Försvarshögskolan.
Han råkade ut för något som slutade hans dagar.
Vad , När , och Var?
Bengt
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 10 jul 2012, 14:30
av Björn Ek
Hej,
General Löjtnant Gustav Adolf Westring omkom i ett civilt flyghaveri den 15 mars 1963. Haveriet inträffade i bergskedjan Anderna i Peru.
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 10 jul 2012, 15:46
av Bengt Ekbladh
Klockrent Björn.
””Två svenskar omkom i flygkrasch i Bolivia””
var rubriken i pressen .
1963, 15 mars: Generallöjtnant G A Westring omkommer vid en trafikflygolycka i Anderna nära Tacna i södra Peru
( Finns i kronologin 1960-69 )
((Wikipedia säger död i Danderyd))
En annan Svensk omkom också i haveriet, nämligen hr. Lars Nilsson, (ca 30 år )servicechef för Atlas Copcos dotterbolag i Chile.
Westring var också i Sydamerika för samma bolags räkning.
Totalt omkom 41 personer i det Bolivianska trafikplanets haveri (vet ej vilket bolag).
Nedslagsplatsen var omkring 200 km från Tacna.
En bergssluttning nära trakten där Chiles, Bolivias och Perus gränser möts.
Planet var på väg mellan Arica i Chile och La Paz.
Om orsaken sägs inget i Svensk press (måndagen 18/3)
Någon som vet?
Nu får Björn testa oss.
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 10 jul 2012, 16:25
av Sven-Erik Jönsson
Haveriet ovan, där G A Westring omkom inträffade med en Douglas DC-6B, reg CP-707 från bolaget Lloyd Aéreo Boliviano.
Mer uppgifter finns på
Aviation Safety Network.
/Sven-Erik
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 10 jul 2012, 21:13
av Bengt Ekbladh
Tack Sven-Erik.
Noterar att omkomna var 39 st. ( 3 Crew + 36 passagerare)
Tidningen hade 2 till, ,,orsak? ,,2 avbokade?, ja vissa uppgifter ändras ju.
Tidningen återgav en någorlunda ”ögonblickts-upplevelse” om man säger så.
Såg senare ingen ändring eller vidare kommentar i ”ärendet”
Finns andra uppgifter så delge gärna.
Bengt
Men nu funderar just nu "vinnaren" på sitt inlägg.
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 11 jul 2012, 09:20
av Björn Ek
Hej,
Jag tänkte komma med en fråga som gäller provflygplanen för 37 systemet.
Hur många provflygplan ingick i utprovningen av 37:an.
Observera att flygplan som byggdes om för utprovning eller serieflygplan som använts för utprovning ej avses.
M.a.o. hur många flygplan byggdes som provflygplan från första början. Kan finnas en slamkrypare här!
OBS. Ett och samma flygplan kan under utprovningstiden ha fått en ny beteckning, men det skall ändå räknas som ett flygplan.
I svaret vill jag att samtliga individer redovisas med korrekt ursprunglig beteckning. (avser inte staionssignal som t.ex. Viktor 50).
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 11 jul 2012, 20:19
av Bengt Ekbladh
>>Kan finnas en slamkrypare här!>>, skriver Björn Ek
Säkert., Detta är mitt slutliga svar! ””
Uteslutna är därmed:: 37003 o 37033, (”blivande” 37900 o 37950 )
”Ursprungligen” beställdes 7 stycken provplan…. Men..nja.., vad sägs om::
37-1 t.o.m. 37-6.(märkta -1 t.o.m -6 på fenan), samt 37800 märkt 58.
(Men 37800 var ju egentligen en ombyggnad av 1:a planerade serieexemplaret av AJ37), men blev provplan!
Och bör/hör till provplanen.
Nu fanns ju också 37-7.. men .inte ursprungligen beställt ,men byggd av delvis 37-4, som havererade.
37-8 kom också som provplan JA
Huruvida 37-0 , ”trä-prototypen” skall räknas in överlåter jag till frågeställaren.
Bengt
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 12 jul 2012, 10:54
av Björn Ek
Hej,
Bengt du är på god väg.
1-6 var dom ursprungligt tänkta provflygplanen.
-7 ersatte -4 som havererade och -8 ersatte den havererade -7 (-71). Även om -7 till viss del bestod av delar från -4 är det ändå ett eget flygplan.
800 anser jag vara ett renodlat provflygplan då den aldrig hann agera som AJ 37 före sin tid som provflygplan för SK 37. 37-0 skall inte räknas. Vi har nu 9 stycken.
Jag menar dock att det fattas en individ som från det att den lämnade monteringslinan direkt blev provflygplan och förblev så genom hela sin livstid. Vilken tänker jag på?