Sida 34 av 34
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 11 okt 2013, 20:47
av Anders Gidenstam
Kan det vara B 4 Hawker Hart, månne?
/Anders
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 11 okt 2013, 21:19
av Per Björkqvist
Det är helt korrekt!
Med lite tur så får vi snart se en B 4 flyga i Sverige igen,det var ju ett tag sedan
!
Otroligt spännande tycker jag.
Nu så har du bollen Anders,kom med nåt qlurigt!
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 13 okt 2013, 10:24
av Klas Andersson
! medan jag letade fram bilden så fick du rätt svar !
berätta gärna mer om detta projekt för oss ovetande !
vet inte vad du läst .....?
panel till B4 som finns på F10 museét
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 13 okt 2013, 12:02
av Per Björkqvist
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 13 okt 2013, 14:28
av Bengt Ekbladh
>>The Hart wreckage was discovered at an undisclosed location in southern Sweden during the late 1980s,>>
Är det känt vilken individ delarna kommer ifrån?
Bengt
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 13 okt 2013, 15:40
av Per Björkqvist
Jag känner inte till vilken individ som bärgades....någon annan som vet?
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 13 okt 2013, 20:50
av Anders Gidenstam
För att återgå till quiz:en:
Jag söker typ och/eller namn och helst öde för tre luftskepp som besökte Sverige (eller svenskt luftrum) under mellankrigstiden.
/Anders
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 13 okt 2013, 22:10
av Bengt Ekbladh
>>under mellankrigstiden>>
Strax efter första världskriget gör zeppelinaren Bodensee en resa till Gärdet i Stockholm
En zeppelinare, med reklam för Sidenhuset, visades upp i samband med Stockholmsmässan 1931
Italia 1928 passerade Sverige och eskorterades av jaktplan från det svenska flygvapnet.
Vidare öden för 2 av dem är fn okänt.
Bengt
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 13 okt 2013, 22:28
av Anders Gidenstam
Kul, jag ser att jag kunde ha frågat efter 4 luftskepp (men en nödvändig bok var oåtkomlig bakom beredskapsveden.. :).
Sidenhuset bör inte kallas en zeppelinare eftersom det varken var ett stelt luftskepp eller byggt av Luftschiffbau Zeppelin men i Sverige var det.
Men vad hände med dem till sist? Inget av dem är bevarat (ens till liten del) vad jag vet.
/Anders
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 15 okt 2013, 19:44
av Bengt Ekbladh
Anders Gidenstam skrev:
Jag söker typ och/eller namn och helst öde för tre luftskepp som besökte Sverige (eller svenskt luftrum) under mellankrigstiden./Anders
>>
På svensk mark har en riktig zeppelinare endast en gång landat och det var Bodensee, 1919-10-08. Den kom till Stockholm och Gärdet på en provtur från Tyskland. Den tog 20 passagerare >>
Det tyska luftskeppet Zeppelin LZ 120 "Bodensee" från DELAG besöker Stockholm kl. 12.30-13.55.
Nödlandar 2 November 1919 vid landning i Berlin-Staaken
1920 beslagtas LZ 120 och ges till Italien .Namnet ändras till"Esperia" och användes av Italienska Armen.
Sista resan sker 28 Juli 1928 och ”hon”
skrotas senare,
men vissa delar verkar vara bevarade ?!
http://translate.google.se/translate?hl ... 6bih%3D639
(Översättningen något underlig...kan ha missuppfattat något)
1926, 15 april:
Roald Amundsens luftskepp N1 "Norge", konstruerat av Umberto Nobile, passerar tidigt på
morgonen Sverige på väg från Oslo till S:t Petersburg.
I Teller, Alaska verkar ”resan vara slut”14 /5 1926 ca kl.07,30 propeller problem gör att man får markkontakt, utan att någon skadas.
N1 skadas, blir såld (till vem?) och blir senare demonterad.
1928, 3 maj:
Det italienska luftskeppet N 4 "Italia" med dess konstruktör, general Umberto Nobile, som
befälhavare passerar vid tiotiden Stockholm på sin väg till Nordpolen.
1928, 25 maj:förolyckas Luftskeppet "Italia"
1930, 14 maj:
Ett luftskepp, Parcival Naatz DPN-29, SE-ACG, (2200 kubikmeter) anländer till Bulltofta från
Tyskland där det byggts av Wasser- und Luftfahrtzeug i Seddin
En motor av typen Siemens-Halske på 100 hk driver luftskeppet. Luftskeppet "Sidenhuset" användes som reklambärare, framför allt i samband med Stockholmsutställningen.
Haveri 1930-06-04 I Östersjön 10 sjömil S Öland, motorstopp och nödlandning på väg till Seddin, Tyskland, för reparation efter att ha blivit skadat av storm på Kristi Himmelsfärdsdagen. Besättningen under ff major von Stelling räddade ombord på en tysk ångare.Avregistrerat 1930- -
Totalhaveri, sjönk på morgonen 1930-06-05
mvh Bengt
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 15 okt 2013, 21:01
av Anders Gidenstam
Ett fullgott svar, så varsågod Bengt.
Bengt Ekbladh skrev:
>>På svensk mark har en riktig zeppelinare endast en gång landat och det var Bodensee, 1919-10-08. Den kom till Stockholm och Gärdet på en provtur från Tyskland. Den tog 20 passagerare >>
Det tyska luftskeppet Zeppelin LZ 120 "Bodensee" från DELAG besöker Stockholm kl. 12.30-13.55.
Nödlandar 2 November 1919 vid landning i Berlin-Staaken
1920 beslagtas LZ 120 och ges till Italien .Namnet ändras till"Esperia" och användes av Italienska Armen.
Sista resan sker 28 Juli 1928 och ”hon” skrotas senare,men vissa delar verkar vara bevarade ?!
Det finns ett foton på en pergola byggd av delar från Bodensee från någon gång på 30-talet i Peter Kleinheins,' LZ 120 "Bodensee" und LZ 121 "Nordstern"'. Om någon del har överlevt till nutid känner jag inte till.
Bengt Ekbladh skrev:
1926, 15 april:
Roald Amundsens luftskepp N1 "Norge", konstruerat av Umberto Nobile, passerar tidigt på
morgonen Sverige på väg från Oslo till S:t Petersburg.
I Teller, Alaska verkar ”resan vara slut”14 /5 1926 ca kl.07,30 propeller problem gör att man får markkontakt, utan att någon skadas.N1 skadas, blir såld (till vem?) och blir senare demonterad.
Enligt vad Hjalmar Riiser-Larsen som var navigatör ombord berättar i L. Ventry & E.M. Kolesnik, 'The Airship Saga' så var det en kontrollerad nödlandning som gjordes för att det inte var läge att fortsätta till Nome (de hade då varit i luften i 72 timmar och vädret var inte bra).
Det finns/fanns en sida med bilder från demonteringen men jag kan inte hitta den nu.
Bengt Ekbladh skrev:
1928, 3 maj:
Det italienska luftskeppet N 4 "Italia" med dess konstruktör, general Umberto Nobile, som
befälhavare passerar vid tiotiden Stockholm på sin väg till Nordpolen.
1928, 25 maj:förolyckas Luftskeppet "Italia"
Bengt Ekbladh skrev:
1930, 14 maj:
Ett luftskepp, Parcival Naatz DPN-29, SE-ACG, (2200 kubikmeter) anländer till Bulltofta från
Tyskland där det byggts av Wasser- und Luftfahrtzeug i Seddin
En motor av typen Siemens-Halske på 100 hk driver luftskeppet. Luftskeppet "Sidenhuset" användes som reklambärare, framför allt i samband med Stockholmsutställningen.
Haveri 1930-06-04 I Östersjön 10 sjömil S Öland, motorstopp och nödlandning på väg till Seddin, Tyskland, för reparation efter att ha blivit skadat av storm på Kristi Himmelsfärdsdagen. Besättningen under ff major von Stelling räddade ombord på en tysk ångare.Avregistrerat 1930- - Totalhaveri, sjönk på morgonen 1930-06-05
Mvh,
Anders
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 20 okt 2013, 22:06
av Bengt Ekbladh
Vilken var S 29C 1:a bakåtvarnare?..Det var alltså på prov.
Var ursprungligen monterad i vilken fpl-typ?
Vad blev senare monterat?
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 21 okt 2013, 21:24
av Erling Norberg
Bakomvarnarradarn AN/APS-13 som var installerad i några P-51D Mustang.
Den var inte särskilt tillförlitlig i S29C.
Ersattes senare av PQ-17/A
Arboga Elektronikhistoriska Förening hade svaret.
Hälsn. Erling
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 21 okt 2013, 21:40
av Bengt Ekbladh
Perfekt Erling
Troligen bara testad i någon/några S 29C?
Över till dig,
mvh Bengt
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 21 okt 2013, 21:48
av Erling Norberg
Funderar på ny kluring till i morgon tisdag.
Hälsn. Erling
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 22 okt 2013, 11:14
av Erling Norberg
En legendarisk kapten på pendeln Bulltofta-Kastrup lär ha flugit VFR i IFR väder med ett eget navigationshjälpmedel.
Vem var det och hur gjorde han för att bestämma tiden för inflygning och landning?
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 25 okt 2013, 09:56
av Erling Norberg
En ledtråd: Det var kapten Köhnke som hade lite speciella rutiner för sig.
Men vad gjorde han för att veta när det ar dags att landa?
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 30 okt 2013, 18:35
av Erling Norberg
Ingen har svarat så jag får göra det själv och bolla över tråden till någon intresserad.
Flygkapten Richard Köhnke som år 1955 hade gjort ca 8000 pendlingar över sundet hade en egen speciell metod att hålla reda på när det var dags att landa.
När han fick T/O clearance tände han cigarren och bolmade intensivt under flygningen. När glöden nådde maggördeln på cigarren var det dags att svänga in för landning. Då låg röken tät i cookpit. Dubbel IFR som någon uttryckte det.
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 30 okt 2013, 23:05
av Bengt Ekbladh
Erling Norberg skrev:Ingen har svarat så jag får göra det själv och bolla över tråden till någon intresserad..
Ja nu har DU tillfället att fråga oss andra .
Ta tillfället!
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 19 dec 2013, 21:11
av Bengt Ekbladh
Ni verkar lite "blyga" !
På senare tid kanske Quizen varit för svåra för "allmänheten" !?
Gör ett försök till återstart !
Söker ett:
ett stridsflygplan med smygegenskaper i femte generationen.
Ett sydasiasiskt land deltar i utvecklingen
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 20 dec 2013, 23:22
av Kjellf4
Det känns lite för enkelt att säga Gripen, väl!
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 20 dec 2013, 23:48
av Bengt Ekbladh
Tyvärr inget jag tänkte på, trots senare Gripen "försäljningar?"
Sök vidare!
Re: Liten Quiz ?, Nya frågor hela tiden !
Postat: 24 dec 2013, 20:52
av Bengt Ekbladh
GOD JUL till alla Quizzz lösare:
Söker alltså ett:
””stridsflygplan med smygegenskaper i femte generationen.
Ett sydasiasiskt land deltar i utvecklingen ””
Premiärflygningen var i januari 2010
Det sydasiasiska landet betalar ¼ ,del av kostnaderna.
mvh Bengt Ekbladh