Sida 1 av 1

2513 J 11

Postat: 19 mar 2014, 17:29
av Leif Fredin
2513
Typ Fiat C.R.42
Tillverkare: Fabbrica Italiana Automobili Torino, Turin
Tillverkningsnummer: 726

Kontrollfluget 1940-11-30
Avsänt från Turin 1940-12-20
Godkänt 1941-01-24
Till CVM för uppmontering. Påbörjad 1941-01-07.
Levererat till F 9 1941-02-03. Motor typ Fiat A 74 nr 1057
Förråd 1941-12-09. Motor typ Fiat A 74 nr 1472
Formation 1942-01-15

Haveri 1942-03-17 vid Boden. Märkning 9-4
Motor: Fiat A 74 nr 1472
Ff resoffaspirant Sjöberg oskadad
Orsak till haveri: Hård landning.
Skador flygplan: Stukat landningsställsben.

Haveri 1943-02-25 vid F 9, Säve. Märkning 9-2 Tillhörde 1/F 9
Total gångtid: 118.10 tim
Motor typ Fiat A74M nr 1220
Total gångtid: 8.20 tim
Flygförare vpl furir Knut Ros oskadad
Orsak till haveri: Kollision under inkörning till parkeringsplatsen efter landning.
Skador flygplan: Höger övervinge, höger undervinge, propeller, luftintag till oljekylare samt plåtbeklädnaden för höger undervinges vingrot skadade.
Skador motor: Inga.

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Se anmälan fr. stnavdch, bilaga 1.

Bilaga 1.

Stnavdch med
anmälan
Till Chefen för 1. div F 9.

Härmed får jag vördsamt anmäla att fpl 2/2513, med motor 1220, denna dag under inkörning till parkeringsplatsen efter landning, kolliderat med fpl 43/2558, med motor 1202, ur 3 div, vilket fpl var parkerat å 3. div parkeringsplats å startbana 1.
Följande skador uppstodo å flygplanen:
2/2513; Höger övervinge, undervinge och luftintag till oljekylare samt propellern skadade.
43/2558: Vänster övervinge och undervinge totalhavererade.
Förare: Vpl ff Ros.
Gångtid å fpl 2/2513 118 t 10 m
Gångtid å motor 1220 8 t 20 m
Gångtid å fpl 43/2558 226 t 45 m
Gångtid å motor 1202 6 t 45 m

Säve den 25 febr. 1943.
S. Edstam

Vpl ff, furir Ros anförde i huvudsak följande:
Han hade 25/2 omkr kl 11 landat efter c:a 1 timmes gruppflygning. När han körde ut till start såg han att såväl 1., 2. som 3. div fpl stor uppställda längs bana 1. När han körde in för att parkera på 1. div uppställningsplats hade han sin uppmärksamhet riktad åt vänster. Att det yttersta fpl i 3 div skulle stå så långt ut tänkte han ej på utan körde rakt in i detsamma. Han hade på banan kört i svängar, som brukligt är, och därvid iakttagit som han trodde det yttersta fpl i 3. div. Det visade sig dock att detta var fel, ity att det fpl han iakttagit var det yttersta i 2. div, därav kollisionen (se bilaga 2).
Han har intet att säga till sitt försvar.

Bild

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Helt och hållet slarv, slöhet och vårdslöshet från förarens sida.

Säve den 25/2 1943
G. Swanlund
Förhörsledare
Svante Nordquist
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Målet hänskjutes till krigsrätt.

Säve den 8/3 1943
M. Bång
Depåchef
/R.A. Sandberg

Haveri 1943-07-14 vid F 9 Säve. Märkning 9-2
Total gångtid: 195.05 tim
Motor typ Fiat A74M nr 1220
Total gångtid: 84.45 tim
Flygförare aspirant 607-17-41 Per Olof Larsson oskadad
Orsak till nödlandning: -
Orsak till haveri: Ground loop.
Skador flygplan: Höger över- och undervinge samt höjdroderhalva skadade.
Skador motor: Inga.
Skador besättning: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 6.000:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
”Ground loop” under inkörning efter landning. Se bil 1.

Bilaga 1.

Stnavdch med
anmälan.

Till Chefen för 1.div, F 9.

Härmed får jag vördsamt anmäla att fpl 2/2513 med motor 1220 denna dag under inkörning efter landning gjort ground loop. Härvid uppstod skador å höger över- och undervinge samt höjdroder.
Förare: Asp Larsson
1.fplmek: Vk 148 Sundell
Fpl gångtid: 195 t 05 m
Motorns gångtid: 84 t 45 m.

Säve den 14 juli 1943
S Edstam
Stnavdch.

Asp Larsson anförde i huvudsak följande:
Efter utrullningen svängde han vänster och kom in på bana 22, där han körde i sidvind mot parkeringslinjen. Vinden var stark och farten bedömdes av L vara normal. Genom den starka sidvinden ville fpl svänga upp åt vänster, varför L under sista delen av inkörningen c:a 50-60 mm succesivt drog på gas och ansatte höger sidoroder och broms. Härvid ökade farten så att fpl ej längre kunde hållas i sidvinden utan en ”ground loop” blev följden. Skiss över fpl väg bifogas.

Bild

Asp Hjelte anförde i huvudsak följande:
H såg körningen på banan. Han uppfattade farten såsom normal, men vid den starka vinden borde farten varit lägre. Fpl sicksackade på banan och vid ett tillfälle svängde fpl runt nästan ett halvt varv. H hörde skriket från bromsarna och ett kraftigt motorpådrag, varefter motorn åter drogs av.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
För hög fart och kraftig sido-medvind. Vindstyrkan uppmätt till 17 m/sek en halv timma före haveriet.

Säve den 19/7 1943
O Ahlström
Förhörsledare
G Blomberg
Protokollförare

Beslut:
Målet hänskjutes till krigsrätt.

Säve den 28/7 1943
Nils Adlercreutz
Depå-chef

Kasserat 1945-03-14

Re: 2513 J 11

Postat: 22 mar 2014, 19:45
av Bengt Ekbladh
Leif skrev::
>>J 11 2513
Haveri 1943-07-14 vid F 9 Säve. Märkning 9-2 Motor: Fiat A 74M nr 1220
Ff aspirant Per Olof Larsson oskadad Orsak till haveri: Ground loop.
Skador flygplan: Höger över- och undervinge samt höjdroderhalva skadade.
Beräknad reparationskostnad 6.000:- kr

Kasserat 1945-03-14[/u>>

Det är alltså nästan 2 år mellan haveriet 1943-07-14 vid F 9 och kassering!

Flög 2513 någonsin efter ev.? Reparation, eller blev det att bistå med reservdelar frågas.
Jag har inga data senare om henne....Help alltså!

Re: 2513 J 11

Postat: 09 maj 2022, 22:33
av Rainer Nyberg
2513 råkade ut för ännu ett tillbud 1944-03-17 då det påkördes av Hawker Hart, B 4A, 710 på vinterflygfältet Ånn (Jämtland).
2513 reparerades åter.