17183 S 17BL, S 17BS
Postat: 25 maj 2014, 11:00
17183
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 83
Levererat till F 2 1942-11-18. Motor typ My XXIV nr 790
Godkänt 1942-11-27 i version som landflygplan
Märkning 2-83
Haveri 1943-03-15 vid Karlskrona. Tillhörde 4.div 1.grp/F 2
Total gångtid: 4.15 tim
Motor typ My XXIV nr 790
Total gångtid: 7.55 tim
Flygförare vpl furir 464-56-34 Torvald Andersson oskadad
Orsak till haveri: Under utkörning från slipen kolliderade fpl med h. flottör mot bryggan.
Skador flygplan: Köllisten i högra flottören intryckt och nitraden uppriven på en sträcka av 60 cm med början 80 cm från flottörspetsen. Plåten på båda sidor om köllisten intryckt. Den i flottörens främre fack placerade halvväggen något deformerad intill kölen.
Skador motor: Inga
Skador besättning: Oskadad
Beräknad reparationskostnad: 1.000:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Under utkörning från slipen vid F 2K kolliderade fpl 17183 med högra flottören mot östra bryggan varvid flottören sprang läck.
Furir Andersson anförde i huvudsak följande:
Under utkörning från slipen blev vänstra flottören flott något tidigare än den högra varvid fpl bringades att gira något åt höger. På grund av propellerverkan strävade fpl ytterligare åt höger och ett stycke utanför slipen fångades fpl av en från höger kommande kastvind, som ökade fpl rörelse ån mera åt höger. För att erhålla vänstergir lades rodren fullt åt vänster och motorns varvtal ökades ett kort moment till omkr. 1500 v/min, men utrymmet visade sig vara för knappt och fpl kolliderade med höger flottör mot östra bryggan, varvid flottören sprang läck.
Uppläst och vidkänt:
Torvald Andersson
Vpl ff
Fänrik Strandberg anförde i huvudsak följande:
Fk. S. var vittne till förloppet från mellersta bryggan. Från denna plats såg fet ut som om vinden hade stor verkan på fpl. Vinden var OSO omkr. 25 km/tim och blåste således rakt mot östra gaveln av hangar 2. Därifrån kastade den till nordlig riktning, vindkasten träffade fpl och pressade ut stjärten åt vänster. Trots att fpl hade fullt roderutslag åt vänster visade det tendens att svänga åt höger. För att underlätta roderverkan drog ff på mera gas, men utrymmet visade sig vara otillräckligt och högra flottören slog emot nocken på östra bryggan. Inne vid slipen kunde vindkasten icke märkas, utan det var först sedan fpl lämnat slipen och kommit ett stycke utanför densamma, som vindkasten syntes inverka på fpl manöver.
Uppläst och vidkänt:
G. Strandberg
Fänrik
Furir Engström anförde i huvudsak följande:
Vid enligt order företagen besiktning, som vidtogs omedelbart efter det fpl upptagits på slip, konstaterades följande skador: Köllisten i högra flottören intryckt och nitraden uppriven på en sträcka av 60 cm med början 80 cm från flottörspetsen. Plåten på båda sidor om köllisten inbucklad till en längd av omkring 1 m. Den i flottörens främre fack placerade halvväggen något deformerad intill kölen.
Vid förrättningen, som verkställdes gemensamt med ff, fu Andersson och fpl mek F 205 Tjernell, företogs ingående och noggrann besiktning av fpl, landningsställ, varvid inga andra skador kunde upptäckas, än de som uppstått å högra flottören.
Uppläst och vidkänt:
Börje Engström
F 81
K. 205 Tjernell, mek. å fpl anförde i huvudsak följande:
K. Tjernell, som deltagit i ovannämnd besiktning, vitsordade fu 81 Engström berättelse och hade ingenting att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Evert Tjernell
K 205
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Manöversvårigheter på grund av rådande vindförhållanden.
Karlskrona den 17/3 1943
Albert Olsson
Förhörsledare
O. Lundin
Protokollförare
Beslut:
Haveriet har orsakats av svåra vindförhållanden. Föraren kan ej anses hava brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas. Kronan vidkännes kostnaden.
Hägernäs den 5/4 1943.
Herman Sundin
Depåchef
/K-E. Nordbäck
Haveri 1943-06-19 vid Karlskrona. Märkning 2-83, tillhörde 4/F 2K
Total gångtid: 25.40 tim
Motor typ My XXIV nr 790
Besättningen ff fänrik Einer Tibell, fs furir 135 Kjell Westman oskadad
Orsak till haveri: Hård landning.
Skador flygplan: 40 min
Deformation av flygkroppen framför höger vingrot, av vänster flottörben samt av vingbalkar.
Skador motor: Inga.
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Skador å landningsställ och flygkropp vid landning med infällda klaffar i sjöhävning 2.
Fänrik Tibell anförde i huvudsak följande:
Att han för egen övning efter provflygning utförde landning med infällda klaffar och därvid efter normal sättning erhöll studs. Landningen kändes ej hård. Vid pådrag kom fpl lätt efter ett par lätta studsar. Landningen utfördes med någon sättning, då sjöhävningen av T. bedömdes sådan, att vanlig ”nedflygning” ej var lämplig.
Karlskrona den 6/7 1943
Einar Tibell
Fänrik
Furir 135/F 2 Westman anförde i huvudsak följande:
Att han medföljde på provflygningen. Att landningen eller studsen kändes hårda.
Att bakdelen av vänster flottör vid studsen tycktes ”fjädra” uppåt.
Karlskrona den 6/7 1943
Kjell Westman
Fu 135.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Vid landning med infällda klaffar i sjöhävning 2 och någon sättning ha påfrestningarna å landningsställ blivit så stora att deformationer å detta uppstått. Något materialfel å fpl före ovannämnda landning ha efter undersökning ej kunnat konstateras.
Karlskrona den 6/7 1943
Sven Nylander
Förhörsledare
O. Lundin
Protokollförare
Beslut:
Haveriet har uppstått därigenom att föraren, Fänrik Tibell, utfört landning i sjöhävning 2 med infällda klaffar ”för egen övning”.
Det synes vittna om dåligt omdöme att utföra dylik övning under rådande sjöhävning varför föraren synes ha brustit i den aktsamhet som skäligen bort iakttagas.
Målet förslås till handläggning vid krigsrätt för åtal.
Tekn fljo med förbud å dylika övningar har utfärdats.
Hägernäs den 18/8 1943.
Herman Sundin
Depåchef
/K-E. Nordbäck
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVV för liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1945-06-13. Motor typ My XXIV nr 761 inmonterad
Till F 2 1945-10-18
Nödlandning 1946-07-30
Motor: My XXIV nr 761
Besättningen ff korpral Gösta Seling (GFSU:2), fs fänrik Sigvard Larsson (GFSU:1) oskadad
Skadornas omfattning: Motor: 6 st tändstift igenoljade
Orsak till haveri: Nödlandning på grund av igenoljade tändstift.
Haveri 1947-06-08. Märkning 2-83
Motor: My XXIV nr 761
Besättningen ff löjtnant K E Mossberg (FFSU), fsig furir Remberger (GFSU;fsig) oskadad
Skadornas omfattning: Höger yttervinge, höger flottör, vänster och höger flottörben och propellerväxel kass.
Propeller skadad
Orsak till haveri: Kollision mellan 17183 och 17177.
Kasserat 1948-06-22. Gångtid 484 tim. Antal flygningar 501 st. Motor typ My XXIV nr 761. Höga reparationskostnader.
S 17BL
S 17BS
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 83
Levererat till F 2 1942-11-18. Motor typ My XXIV nr 790
Godkänt 1942-11-27 i version som landflygplan
Märkning 2-83
Haveri 1943-03-15 vid Karlskrona. Tillhörde 4.div 1.grp/F 2
Total gångtid: 4.15 tim
Motor typ My XXIV nr 790
Total gångtid: 7.55 tim
Flygförare vpl furir 464-56-34 Torvald Andersson oskadad
Orsak till haveri: Under utkörning från slipen kolliderade fpl med h. flottör mot bryggan.
Skador flygplan: Köllisten i högra flottören intryckt och nitraden uppriven på en sträcka av 60 cm med början 80 cm från flottörspetsen. Plåten på båda sidor om köllisten intryckt. Den i flottörens främre fack placerade halvväggen något deformerad intill kölen.
Skador motor: Inga
Skador besättning: Oskadad
Beräknad reparationskostnad: 1.000:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Under utkörning från slipen vid F 2K kolliderade fpl 17183 med högra flottören mot östra bryggan varvid flottören sprang läck.
Furir Andersson anförde i huvudsak följande:
Under utkörning från slipen blev vänstra flottören flott något tidigare än den högra varvid fpl bringades att gira något åt höger. På grund av propellerverkan strävade fpl ytterligare åt höger och ett stycke utanför slipen fångades fpl av en från höger kommande kastvind, som ökade fpl rörelse ån mera åt höger. För att erhålla vänstergir lades rodren fullt åt vänster och motorns varvtal ökades ett kort moment till omkr. 1500 v/min, men utrymmet visade sig vara för knappt och fpl kolliderade med höger flottör mot östra bryggan, varvid flottören sprang läck.
Uppläst och vidkänt:
Torvald Andersson
Vpl ff
Fänrik Strandberg anförde i huvudsak följande:
Fk. S. var vittne till förloppet från mellersta bryggan. Från denna plats såg fet ut som om vinden hade stor verkan på fpl. Vinden var OSO omkr. 25 km/tim och blåste således rakt mot östra gaveln av hangar 2. Därifrån kastade den till nordlig riktning, vindkasten träffade fpl och pressade ut stjärten åt vänster. Trots att fpl hade fullt roderutslag åt vänster visade det tendens att svänga åt höger. För att underlätta roderverkan drog ff på mera gas, men utrymmet visade sig vara otillräckligt och högra flottören slog emot nocken på östra bryggan. Inne vid slipen kunde vindkasten icke märkas, utan det var först sedan fpl lämnat slipen och kommit ett stycke utanför densamma, som vindkasten syntes inverka på fpl manöver.
Uppläst och vidkänt:
G. Strandberg
Fänrik
Furir Engström anförde i huvudsak följande:
Vid enligt order företagen besiktning, som vidtogs omedelbart efter det fpl upptagits på slip, konstaterades följande skador: Köllisten i högra flottören intryckt och nitraden uppriven på en sträcka av 60 cm med början 80 cm från flottörspetsen. Plåten på båda sidor om köllisten inbucklad till en längd av omkring 1 m. Den i flottörens främre fack placerade halvväggen något deformerad intill kölen.
Vid förrättningen, som verkställdes gemensamt med ff, fu Andersson och fpl mek F 205 Tjernell, företogs ingående och noggrann besiktning av fpl, landningsställ, varvid inga andra skador kunde upptäckas, än de som uppstått å högra flottören.
Uppläst och vidkänt:
Börje Engström
F 81
K. 205 Tjernell, mek. å fpl anförde i huvudsak följande:
K. Tjernell, som deltagit i ovannämnd besiktning, vitsordade fu 81 Engström berättelse och hade ingenting att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Evert Tjernell
K 205
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Manöversvårigheter på grund av rådande vindförhållanden.
Karlskrona den 17/3 1943
Albert Olsson
Förhörsledare
O. Lundin
Protokollförare
Beslut:
Haveriet har orsakats av svåra vindförhållanden. Föraren kan ej anses hava brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas. Kronan vidkännes kostnaden.
Hägernäs den 5/4 1943.
Herman Sundin
Depåchef
/K-E. Nordbäck
Haveri 1943-06-19 vid Karlskrona. Märkning 2-83, tillhörde 4/F 2K
Total gångtid: 25.40 tim
Motor typ My XXIV nr 790
Besättningen ff fänrik Einer Tibell, fs furir 135 Kjell Westman oskadad
Orsak till haveri: Hård landning.
Skador flygplan: 40 min
Deformation av flygkroppen framför höger vingrot, av vänster flottörben samt av vingbalkar.
Skador motor: Inga.
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Skador å landningsställ och flygkropp vid landning med infällda klaffar i sjöhävning 2.
Fänrik Tibell anförde i huvudsak följande:
Att han för egen övning efter provflygning utförde landning med infällda klaffar och därvid efter normal sättning erhöll studs. Landningen kändes ej hård. Vid pådrag kom fpl lätt efter ett par lätta studsar. Landningen utfördes med någon sättning, då sjöhävningen av T. bedömdes sådan, att vanlig ”nedflygning” ej var lämplig.
Karlskrona den 6/7 1943
Einar Tibell
Fänrik
Furir 135/F 2 Westman anförde i huvudsak följande:
Att han medföljde på provflygningen. Att landningen eller studsen kändes hårda.
Att bakdelen av vänster flottör vid studsen tycktes ”fjädra” uppåt.
Karlskrona den 6/7 1943
Kjell Westman
Fu 135.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Vid landning med infällda klaffar i sjöhävning 2 och någon sättning ha påfrestningarna å landningsställ blivit så stora att deformationer å detta uppstått. Något materialfel å fpl före ovannämnda landning ha efter undersökning ej kunnat konstateras.
Karlskrona den 6/7 1943
Sven Nylander
Förhörsledare
O. Lundin
Protokollförare
Beslut:
Haveriet har uppstått därigenom att föraren, Fänrik Tibell, utfört landning i sjöhävning 2 med infällda klaffar ”för egen övning”.
Det synes vittna om dåligt omdöme att utföra dylik övning under rådande sjöhävning varför föraren synes ha brustit i den aktsamhet som skäligen bort iakttagas.
Målet förslås till handläggning vid krigsrätt för åtal.
Tekn fljo med förbud å dylika övningar har utfärdats.
Hägernäs den 18/8 1943.
Herman Sundin
Depåchef
/K-E. Nordbäck
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVV för liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1945-06-13. Motor typ My XXIV nr 761 inmonterad
Till F 2 1945-10-18
Nödlandning 1946-07-30
Motor: My XXIV nr 761
Besättningen ff korpral Gösta Seling (GFSU:2), fs fänrik Sigvard Larsson (GFSU:1) oskadad
Skadornas omfattning: Motor: 6 st tändstift igenoljade
Orsak till haveri: Nödlandning på grund av igenoljade tändstift.
Haveri 1947-06-08. Märkning 2-83
Motor: My XXIV nr 761
Besättningen ff löjtnant K E Mossberg (FFSU), fsig furir Remberger (GFSU;fsig) oskadad
Skadornas omfattning: Höger yttervinge, höger flottör, vänster och höger flottörben och propellerväxel kass.
Propeller skadad
Orsak till haveri: Kollision mellan 17183 och 17177.
Kasserat 1948-06-22. Gångtid 484 tim. Antal flygningar 501 st. Motor typ My XXIV nr 761. Höga reparationskostnader.