Sida 1 av 1

17203 B 17C

Postat: 03 jun 2014, 09:15
av Leif Fredin
17203
B 17C
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:
Tillverkningsnummer: SAAB

Levererat till F 12 1943-03-31
Godkänt 1943-04-10
Haveri 1943-04-12 vid F 12, Kalmar.
Total gångtid: 6.25 tim
Motor typ PP XI nr 6377
Total gångtid: 7.45 tim
Besättningen flygförare överstelöjtnant O. Ragnar Carlgren, pass vpl 1488-11-42 (401) Evald Johansson oskadad
Orsak till haveri: Föraren hade icke fällt ut landningsstället.
Skador flygplan: Bombluckor, motorkåpor, under motorplåtar, oljekylare, spinnfena deformerade. En del kroppsspant samt brandskottet äro intryckta. Höger inre vingklaff knäckt.
Skador motor: Propellerväxelhuset avslaget i höjd med infästningen i vevhuset. Kamaxelkåporna på cyl. nr 7 äro sönderslagna.
Annan materiel: Ett propellerblad deformerat. Propellern isärtages för kontroll vid CVM. Pejlramen avbryten.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 3.000:- kr.
Motor 1) 10.000:- kr.
Annan materiel 1) 3.000:- kr.
Summa 16.000:- Kr.

1) Med reservation för eventuella ytterligare större skador, som kunna framkomma vid kontrollen efter demontering.

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Landning med infällt landningsställ på grund av fel å varningssirenen.

Överstelöjtnant Carlgren anförde i huvudsak följande:

Redogörelse
för händelseförloppet vid haveri med fpl ty 17C
nr 1703 den 12/4 1943.


Jag skulle utföra landningsövningar för att utröna skillnaden i landningsegenskaperna hos fpl typ 17C levererade från SAAB:s verkstäder i Linköping och Trollhättan. Enligt uppgift från flygande personalen skulle fpl levererade från verkstäderna i Linköping vara svårare att landa än fpl levererade från Trollhättan. Det har nämligen visat sig svårt att få ned stjärten i landningen.
Två landningar utfördes. Vid andra landningen skedde ”maglandning” på grund av att stället av glömska icke fällts ut. Varningssignalhornet för infällt landningsställ har icke givit signal, varför någon varning, att landningsstället icke varit utfällt vid övergång till glidflykt, icke erhållits. Före landningsklaffarnas utfällning drogs gasen av och nedbringades hastigheten till 190 km. Under glidflykten ökades gasen något. Då jag vid sättningen fann att ”maglandning” skett, drogs gasen helt tillbaka och kuperades motorn. Varningssignal uteblev även nu. Kontaktpinnen stod i rätt låge i förhållande till brytararmen (d v s framför brytararmen förande densamma till läge bakåt, kontaktläge).

Kalmar den 12/4 1943.
O.R. Carlgren
Överstelöjtnant.

Sergeant Lundgren anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som stnuoff vid div,
att det förekommit i två fall, att varningssirenen för landningsstället ej funktionerat
att på grund av bristande stnutrustning (domkrafter m m) svårigheter föreligga, att på ett fullt betryggande sätt kontrollera, om varningssirenen är i funktion,
att så snart något fel upptäckts på sirenen, detta anmälts till vederbörande ff samt
att han i övrigt icke hade något att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
T. Lundgren
Sergeant

Vpl 1194-11-42 Månsson anförde i huvudsak följande:
att han vid tillfället tjänstgjorde som 2. mek på fpl,
att han på order av furir Jönsson avlämnat fpl utan annan anm är att radio saknades,
att han ej visste om något fel på varningssirenen samt
att han i övrigt ej hade något att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Göte Månsson
Vpl

Furir 8016-17-40 Jönsson anförde i huvudsak följande:
att han enl rapport från ordinarie fplmek anmält för översteljt Carlgren fpl klart med undantag av radion,
att någon anmärkning mot sirenen på fpl 17203 icke förekommit under föregående flygning,
att han omedelbart efter haveriet, medan fpl ännu befann sig på platsen för landningen, kontrollerat om varningssirenen funktionerade, varvid han kommit till den uppfattningen, att densamma var ur funktion,
att enligt erfarenhet från fpl typ J 9, varningssirenerna voro otillförlitliga, enär de trors provning på marken visade sig ej funktionera i luften samt
att han i övrigt icke hade något att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Thore Jönsson
Furir

Vpl 1488-11-42 (401) Johansson anförde i huvudsak följande:
att han blivit beordrad att medfölja översteljt Carlgren såsom passagerare i baksits,
att översteljt Carlgren gjort en landning innan ifrågavarande landning,
att Johansson icke vid någon av landningarna hört sirenen tjuta,
att han, om densamma varit i funktion, borde ha hört den samt
att han i övrigt ej hade något att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Evald Johansson
Vpl

Besiktning av fpl typ B 17C nr 17203 efter
Haveri å F 12 den 12/4 1943.


Fpl låg på flygkroppen med infällt landningsställ. Reglaget för landningsställets ut- och infällning stod i läge ”in”. Sedan fpl lyfts upp, fälldes landningsstället ut medelst den hydrauliska handpumpen. Utfällningen gick utan anmärkning. Härefter intogs fpl på tygverkstaden för vidare kontroll. Sedan fpl pallats upp, provkördes landningsstället medelst hydrauliska handpumpen. In-och utfällning av landningsstället verkställdes utan anmärkning. Såväl det elektiska visarinstrumentet för landningsställets läge som den akustiska varningssirenen och den mekaniska indikeringsanordningen fungerade utan anmärkning. Varningston erhölls för gasreglagelägen upp till 8 mm framför helt tillbakafört läge. Kontroll har utförts av varningssirenen utan anmärkning. Ingen glappkontakt i ledningarna för sirenens inkoppling har kunnat konstateras. Fortsatt undersökning för att möjligen utröna orsak till att varningssirenen ej ljudit kommer att företagas.

Kalmar den 15 april1943.
Arne Almé
Tygofficer
Flottiljingenjör

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att föraren glömt fälla ut landningsstället i samband med landning,
att varningssirenen icke funktionerat i luften, varför föraren ej erhållit varning att landningsstället ej var utfällt
att anmärkning mot varningssirenen före förarens start för flygningen ifråga icke förelegat samt
att varningssirenerna sannolikt icke äro tillförlitliga, enär de vid kontroll på marken kunna funktionera normalt medan de däremot i luften icke avgiva avsedd signal.

Fotografier över haveriet bifogas.

Kalmar den 16/4 1943
Erik Raab
Förhörsledare
B. Särnsjö
Protokollförare

Bild
Foto Krigsarkivet

Bild
Foto Krigsarkivet

Bild
Foto Krigsarkivet

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Enär haveriet synes vara av sådan beskaffenhet, som omförmäles i OSF kap IX § 3 samt 7 får jag vördsamt hänskjuta målet till CFV för avgörande.

Kalmar den 15/4 1943
O.R. Carlgren
Depåchef
/Arne Almé

Till CVM 1943-04-12 för haverireparation. Beräknas klar 1944-06-01

Haveri 1944-09-27. Märkning 12-24
Motor: PP XI nr 6718
Besättningen ff aspirant Larsson, fsig korpral Nyberg oskadad
Orsak till haveri: För tidigt infällt landställ.
Skador flygplan: Diverse skador å kroppens undre spant och plåtar.
Skador motor: Propellerväxeln avslagen. Propellern sönderslagen och deform.
Beräknad reparationskostnad 29.000:- kr

Till CVM 1944-10-30 för haverireparation. Motor typ PP XI nr 6883 inmonterad. Klar 1945-05-09.
Till F 12 1945-05-11
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVM 1946-02-11 för begränsad översyn. Motor typ PP XI nr 7016.
Anmäld klar 1946-04-15. Till F 12 1946-04-16.
Kasserat 1947-03-03