Sida 1 av 1

17261 B 17A

Postat: 12 jun 2014, 13:02
av Leif Fredin
17261
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 6 1943-11-19 med s k ”fransk” TW-SC-3G motor
Godkänt 1943-12-01
Överlämnat till F 7 1944-09-05. Motor typ TWC3 nr 3461
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVM 1946-03-14 för liten översyn. Motor typ STWC3 nr 1204.
Anmäld klar 1946-05-28. Till F 7 1946-05-31.
Verkstad; liten översyn. Påbörjad 1948-05-24, klar 1948-08-25
Till CVV för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05. Påbörjad 1949-11-02, klar för leverans 1950-01-02.
Till F 11 1950-01-13.
Överlämnat till F 11 uppbörd 1950-01-10 jämlikt CVV tpr 1320 2/1-50. Gångtid efter LF 137.10 tim. Motor typ STWC3 nr 1260. Gångtid efter SM 263.00 tim.

Haveri 1951-10-10 på F 11

Kasserat 1952-01-23.

Re: 17261 B 17A

Postat: 01 jun 2019, 21:53
av Bengt Ekbladh
17261 B 17A
...
Haveri 1951-10-10 på bana 34 F 11, märkt 11-61

Vid landning efter kontroll av inflygning på fpl. typen B17
där edk inte flugit typen på ett år sker haveriet.
Landningen sker 200m in på bana 34, med hög sättning och mindre studs.

Fpl. gör ground loop åt v. och det blir totalhaveri

Besättningen Idk (fj/AFT) och edk (fu/AFT) oskadade.

Haveriorsak:: Sporrlåset släppte pga.förslitning av låskolven och friktion i låsvajer